Cesta k výdělečnému zahraničnímu webu, díl I.

cesta-k-zahranicnimu-webuKonečně! Po mnoha letech tvorby MFA, affiliate webů a e-shopů jsem dostal nápad na projekt, na který se dokážu plně koncentrovat a nebudu utíkat k ničemu jinému.

V jednom z předchozích článků jsem zmiňoval, že se chystám vybudovat travel portál pro cestovatele na Islandu, kde bych sdružoval všechny informace o ubytování, pronájmech aut, stravování atd.

Web měl vypadat jako rozšířený Booking.com (zaměřený jenom na Island), takže základ by byl katalog ubytování, společností na pronájem aut, cestovních agentur a k tomu bych se snažil udělat online průvodce po ostrově.

Když jsem se měl ale pustit do práce a začít tvořit obsah, neměl jsem z toho dobrý pocit.

Tušil jsem, že kdybych to opravdu „tlačil“, nějaký traffic by z toho byl, ale bylo by to hodně pracné a nepřinášelo by to takovou přidanou hodnotu, aby to bylo zajímavé.

Byl by to jen jeden z dalších affil webů, jenom hodně obsáhlý.

Proto jsem to začal promýšlet a snažil se najít jiný způsob, jak to pojmout. Nakonec jsem díky prohlížení šablon na ThemeForest našel inspiraci a vymyslel to jinak.

Myšlenka není příliš odlišná, ale nový projekt bude fungovat jako katalog a vyhledávač služeb.

Online průvodců, kteří popisují přírodní krásy Islandu, je plno.

Ovšem webů, které by měly databázi restaurací, obchodů, bazénů a dalších firem, není moc. A rozhodně nejsou tak kvalitní, jak bych si představoval.

Podle mě na Islandu chybí jeden pořádný „firemní“ katalog pro cestovatele, který by byl v angličtině a funkční.

Proto jsem začal stavět svůj vlastní katalog.

Zaregistroval jsem novou, kratší a brandovější doménu (bohužel na koncovce .is, protože .com jsou obsazené), koupil do začátku hosting na Subregu a šablonu z ThemeForest.

Vybíral jsem z několika šablon, ale jenom jedna funguje tak, jak bych si představoval a má už téměř všechny funkce.

  • V katalogu mám teď 8 kategorií – Restaurace, Obchody, Sportovní zařízení, Události, Výlety, Noční život, Atrakce a Ubytování.
  • Další řazení je podle lokalit. Ty jsem rozdělil do čtyř oblastí (sever, jih, východ a západ Islandu) a v každé oblasti jsou největší/nejzajímavější města v dané oblasti.
  • Poslední sekce webu bude blog, abych měl kde umisťovat články pro longtail klíčová slova a případný virální obsah.

Počáteční práce

zrychleni-webuJeště předtím, než jsem web začal plnit, jsem chtěl vědět, zda dokážu šablonu zrychlit a zjednodušit.

Mnoho z vás určitě ví, že šablony z ThemeForest nejsou nejrychlejší, vždycky mají plnou .css a .js souborů, tahají fonty z Google apod.

Když jsem spouštěl první test přes Google Insights, měl jsem hodnocení 25/100 pro zobrazení na mobilu a 50/100 pro zobrazení na desktopu, tedy velmi špatné.

  1. Hned jsem tedy nainstaloval pluginy, které mám snad na každém WP webu a to je plugin Disable Emojis a Remove query strings from static resources.
  2. Zároveň jsem odinstaloval Woocommerce, protože ho v nejbližších měsících nebudu potřebovat.
  3. To ale nestačilo, potřeboval jsem sjednotit .css a .js soubory. Obvykle používám plugin WP Minify nebo Autoptimize, ale oba při instalaci házeli chybu, tak jsem hledal dál a objevil jsem WP Speed of light. Ukázalo se, že funguje velmi dobře a nijak mi nerozhodil design stránek.
  4. Potom jsem z hlavní stránky odebral boxy s novými články a doporučenými firmami, abych to měl opravdu co nejsnazší.  Později ještě trochu zmenším kvalitu fotek na hlavní straně a ještě trochu web zrychlím.
  5. Při zrychlování jsem udělal velký pokrok ještě díky přechodu na jiný hosting.
NEPŘEHLÉDNĚTE  Jak rozjet second hand

Už při práci s webem jsem si všiml, že mi stránky často padají a nejdou načíst, proto jsem rychle přešel od Subregu a hodil to dočasně na Wedos.

Určitě tam web nenechám, ale pro začátek, než tam začne být zajímavý traffic to bude stačit. Podle mě je nyní zbytečné investovat do hostingu na Islandu, který je značně dražší, i když v budoucnu to bude potřeba.

Ale teď chci růst pomalu zbytečně neutrácet, všechno dělat lowcost jako za starých časů.

Díky všem těmto změnám jsem se dostal na hodnocení 83/100 pro mobil a 100/100 pro desktop, to je pro mě teď uspokojivé.

Analýza konkurence

Ještě předtím, než jsem vůbec doménu koupil, jsem zkoušel do Google zadávat klíčová slova, na která chci cílit. Jde často o spojení „město + restaurace“, „město + bazény“, „město + obchody/nakupování/supermarkety“.

Když jsem viděl výsledky na tato vyhledávání, byl jsem opravdu nadšený.

Většinu prvních pozic má TripAdvisor, občas jsem tam web LonelyPlanet, lokální katalogy (South.is, West.is, East.is, NorthIceland.is) a dál už jsou tam většinou jen officiální stránky firem nebo měst, případně firemní FB stránky.

Příklad při hledání restaurace ve městě Hella, kde žiju.

serp-restaurace

V tomto mixu jsou často magazínové články, takže pokud například hledám spojení „město + bazén“ anebo „město + supermarket“, je na 3. pozici obecný článek o bazénech nebo nakupování na Islandu.

Jediná skutečná konkurence v longtailu pro mě bude tedy TripAdvisor.

Díky optimalizaci rychlosti mám teď web o něco rychlejší, což je plus.

Nevýhodou je to, že má TripAdvisor silný brand, více obsahu a díky uživatelům ten obsah stále přibývá.

Myslím si ale, že pokud budu mít na jednotlivých stránkách dostatek obsahu, využiji tam správně klíčová slova a budu obsah dobře interně prolinkovávat, brzy by se měly moje stránky umisťovat v na první straně Googlu, dost možná i do 5. místa.

Nápady na získání trafficu

seo-optimalizaceO tom, jak budu získávat návštěvnost jsem zatím přemýšlel jen tak zhruba, jen abych věděl, zda to bude možné.

SEO

Základem bude rozhodně SEO. Úplně pro začátek by mělo stačit přidávat obsah, dělat interní prolinkování, optimalizovat jednotlivé stránky a snažit se to udržet přehledné a rychlé.

Procházel jsem si UX travel příručku od Google a díky funkcím šablony splňuji mnoho jejich doporučení, takže doufám, že Google bude mít můj web rád.

Linkbuilding

Dalším krokem bude získání prvních tematických odkazů zdarma. Využiju k tomu svoje české weby o Islandu, které se dobře umisťují.

Je to jednak tenhle blog, další blog na subdoméně island.seopizza.cz, web islandbezcestovky.cz a pracujnaislandu.cz.

Věřím, že účinek může mít hlavně ten poslední, protože můžu odkazovat přímo z jednotlivých nabídek.

NEPŘEHLÉDNĚTE  Jediná konference, kterou letos navštívím

Pokud bude například nějaký hotel v Reykjavíku hledat zaměstnanec, přidám poptávku na web ale odkaz na hotel povede na moji podstránku v katalogu a ne na officiální web hotelu.

Expirované domény a to především ty islandské mi poslouží k získání dalších odkazů. Našel jsem asi 2 nebo 3 weby na .is doméně s relativně dobrým hodnocením, kde domény expirovali a můžu si je zaregistrovat (kdyby nestála .is doména 1500 Kč, už bych je dávno chytil).

Pravděpodobně je chytím, nahodím tam WordPress a přes Web Archive tam nahraji starý obsah (a případně si redirectnu URL na nové adresy). Potom na tyhle weby pár nových článků, ve kterých bude odkaz na můj web.

Inspirací pro tuhle metodu expirovaných domén mi byl článek na Detailed.com – Expired Domains for SEO: Generating Up to $35K/m from Best Product Reviews.

Dále bych si chtěl projít velké cestovní portály o Islandu a pomocí SEO nástrojů zjistit, kdo na ně odkazuje a jestli bych na stejných webech nedokázal získat odkaz i já.

Tuhle metodu linkbuildingu jsem zatím moc nezkoumal, ale Linki to na svém blogu často zmiňuje, tak už bych si to chtěl konečně zkusit.

Podle toho, jak dobré/špatné pozice bude web mít, budu v linkbuildingu pokračovat. Určitě bych přemýšlel o malém PBN (private blog network), získávání odkazů komentováním na travel blozích a kupování PR/guestpost článků.

Nebojím se jet trochu grey hat SEO stylem, ale pokud budu mít odkazy, kterým nebudu věřit, zkusím linkjuice „vyčistit“ přes některý web z PBN sítě (špatný odkaz na blog v síti a teprve odtud odkazovat na „money site“).

Social marketing

social-marketingKromě získávání návštěvnosti z Google (z jiného vyhledávače nic nečekám) bych chtěl vodit lidi ze sociálních sítí a to hlavně z Facebooku.

Neplacená reklama

Jsem teď v několika cestovatelských skupinách o Islandu, kde je dohromady rozhodně víc než 10 000 uživatelů.

Denně tam přibývají dotazy na to, kde si půjčit auto, kde koupit dané zboží, jaké bazény/lázně ostatní doporučují apod.

Myslím, že pokud tam budu přispívat střídmě a nebudu vždycky dávat odkazy jen na můj web, mohl bych i odsud nějakou návštěvnost získat a postupně se dostat do povědomí.

Placená reklama

Kromě toho přemýšlím o tom, že bych v pozdější fázi rozjel placené kampaně na Facebooku. Chtěl bych zkusit reklamu přímo na brand anebo například na seznam restaurací v dané oblasti, TOP 5 barů v Reykjavíků apod.

Co se týče reklam na Facebooku, jsem ale naprostý amatér. Jen se mi hodně líbila přednáška od Petra Andrýska ze SocialSharks, vypadá to, že se na Facebooku dá hodně čarovat.

Monetizace webu

Šablona, kterou na webu používám má nějaké možnosti k tomu, abych mohl jednotlivým firmám účtovat poplatek za zobrazování v katalogu.

NEPŘEHLÉDNĚTE  Jak se připravujeme na vánoce?

monetizace-webuZe začátku to ale fungovat nejspíš nebude, protože pokud tam nebudu mít zajímavý traffic, nemám co potenciálním inzerentům nabídnout. V budoucnu bych z toho chtěl ovšem určitě udělat primární zdroj příjmů.

Kromě zpoplatnění firemního zápisu přemýšlím rozhodně o affiliate.

  1. Pokud bych měl zajímavý traffic pro kategorii ubytování, stálo by asi za to, zkusit se propojit s Booking.com affilem a odkazovat z mých hotelových stránek na stránku hotelu na Booking.com.
  2. Druhý affiliate program je od GuideToIceland.com, kde jsou výlety/exkurze a pokud se nepletu, také pronájem aut (tady dávají 5 %).
  3. Dalším affialite funguje v oblasti výletů. Jsem teď zaregistrovaných ve dvou affiliate programech, jeden má přímo cestovní agentura, která nabízí různé více či méně dobrodružné výlety po Islandu (tam je 10 %).

Myslím, že trafficem od 1000 návštěv/denně už bych se mohl domluvit na nějaké reklamě i napřímo, možná nějaké popupy, bannery apod. Řekl bych, že Island není v marketingu tak vyspělý jako Česko, takže bych tady asi prodal i old school metody.

Adresa webu?

Zatím jsem se nerozhodl, jestli adresu webu zveřejním, nebo ne.

Rozhodně v tomhle článku adresu nezveřejním, protože web je teď prázdný, nemá ani základní strukturu, takže tam není nic vidění.

Jakmile ovšem přidám první obsah, pravděpodobně sem URL dám, už jen proto, abych si z blogu natáhl nějaký linkjuice.

Při psaní tohoto článku jsem si uvědomil, že jsem se dost rozepsal a tak mě napadlo, jestli pro vás nejsou články moc dlouhé. Napadlo mě tedy, že bych mohl psát spíš kratší reporty, jako třeba John na Podnikanivusa.com. Kterou variantu preferujete?

Jakou formu článků preferujete?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

 

6 komentářů

  1. Petr Malec 20.1.2019
    • Radek Strouhal 23.1.2019
  2. Lukáš z Otrok 21.1.2019
    • Radek Strouhal 23.1.2019
  3. Jarda 21.1.2019
    • Radek Strouhal 23.1.2019

Přidej komentář