Jak dělám marketing na sociálních sítích

socialni-site-marketingUž nějakou dobu přemýšlím o tom, že bych se vás zeptal na názor ohledně toho, jak dělám marketing na sociálních sítích, respektive jestli se vám ten spam na Twitteru a na Facebooku líbí.

Na jednu stranu si občas říkám, že Twitter využívám až příliš moc jako osobní deníček, na druhou stranu na Facebooku mám docela dobrý dosah.

Když jsem byl v lednu na přednášce/školení od Facebooku od Filipa Nováka, ukazoval tam pár dat českých digitálních agentur a jejich profily vypadali dost mrtvě.

Schválně jsem si teď vybral pár profilů z oboru a podíval jsem se na jejich aktivity a reakce:

Projel jsem si tam příspěvky za poslední cca měsíc a dost mě překvapilo, že máme vlastně všichni, nezávisle na počtu fans téměř stejný počet lajků u příspěvku (průměrně).

Většinou je to mezi 2 – 8 lajky, když jde lepší post, tak se dostaneme i přes 10 a výjimečně je počet lajků v desítkách.

Docela se daří stránce MediaGuru, ale když to vezmu v poměru fanoušci/lajky, tak to vlastně tak dobré není.

Samozřejmě chápu, že počet lajků rozhodně není rozhodující faktor, každý z nás má asi nastavené cíle jinak. Pro mě to je ale kromě celkového počtu fanoušků vlastně jediný parametr, podle kterého se můžu řídit.

…ano, dělám sociální marketing nejlépe

Takže jak jste určitě poznali, chci teď naznačit, že to markeťáci na vybraných sítích moc dobře nedělají. Teď se podívejme na mou stránku (Seopizza na Facebooku), protože u mě se naučíte, jak to dělat lépe 🙂 (ano, je to nadsázka).

Důležité je pochopit, že sociální sítě vyjadřují, že tam jde o vztahy.

Neříká se jim prodejní stránky, protože nejsou určeny k prodeji zboží či služeb.

Nejsou to katalogy, kam vystavíte své zboží a čekáte, že lidi nakoupí. Od toho máte své e-shopy, kamenné prodejny anebo skutečné papírové katalogy.

Podle mě slouží sociální sítě k tomu, abychom se společně s klientem/fanouškem poznali, tak nějak se synchronizovali a sdíleli stejné názory, myšlenky (případně GIFy a videa).

Já si třeba myslím, že plno mých fanoušků je ve věku od 15 – 30, většinou muži, kteří mají zájem o online podnikání, freelancing, internetový marketing a nemají vyhraněný negativní postoj k drogám. Už jen díky tomu tuším, že jakýkoliv hejt na Andreje si získá pár lajků, marketingové typy a zkušenosti potěší a story ze života motivují.

Ale abych se přiznal, přehledům a statistikám na Facebooku moc nerozumím. Jediné, na co se vlastně dívám, je dosah, počet komentářů a lajků.

NEPŘEHLÉDNĚTE  Proč nedělám infoprodukty?

Proto mě překvapilo, že (pokud to chápu správně) mám vlastně minimální Facebook edge – tedy Facebook zobrazuje moje příspěvky většině mých fanoušků, ne jen 5 nebo 10 %, jako to je standardně.

Jen tak pro příklad tu dám pár čísel z posledních týdnů (v té době jsem měl :

No, když to teď vidím v přehledu, zas tak super mi to nepřijde. Ale stále si myslím, že počet oslovených lidí je velmi slušný a průměr by se dal snadno vylepšit.

Mým problémem je často to, že si pletu osobní profil a Seopizza profil. Často dávám totiž na marketingový Seopizza profil věci, které jsou z mého osobního života a lidé, kteří mě sledují kvůli marketingu tak mohou být zklamáni.

Na druhou stránu právě ten osobní kontakt a to, že toho o mě mí fanoušci ví tolik, utužuje náš vztah a máme tak mnohem blíže ke schůzkám a případné spolupráci.

Bohužel nedokážu popsat, jak se naučit ten zvláštní styl, který využívám já. Možná se to ani naučit nedá, možná se do toho prostě musíte profetovat.

Tímhle článkem ovšem nechci říct, že jsem specialista na sociální sítě, na to jsou tu jiní.

Na jednu stranu může být zvláštní, že lidé jako Adam Zbiejczuk nebo Eliška Vyhnánková nejsou na sítích tolik vidět. Na druhou stranu to chápu, protože jejich tvorba je vidět skrze značky. Kdo neví, kde například Eliška V. dělá, nemůže ocenit její schopnosti.

Určitě mnoho lidí nezná třeba Míšu Gregorovou, která je například podle mě úplně na jiném levelu a stydím se jen za představu, že bych se s ní měl srovnávat.

NEPŘEHLÉDNĚTE  Zpátky k začátkům

Lidé, kteří zachraňují značky před průsery, jsou opravdu profíci ve svém oboru a vyplatí se. Nemusí se ovšem vždy vyplatit k propagaci digitálních agentur, které mají zakázky odjinud, takže jim vlastně ani nevadí, že jsou jejich sociální profily tak „slabé“.

Shrnutí – jak tedy sociální marketing dělat?

Takže abych to shrnul – pokud děláte sociální sítě pro své služby, obchody či pro klienty, buďte kreativní. Začněte přemýšlet out-of-box stylem a nedívejte se na Twitter nebo na Facebook jen jako na místa, kam můžete postovat vaše produkty a kde se dají zlákat další návštěvníci.

Naopak, zkuste se jim představit, navázat s nimi vztahy, udělat si skalní fanoušky (a něco o nich vědět). Myslím, že super je i osobní vazba, pokud vás někdo viděl naživo (a nebyl zklamán), pravděpodobně vás bude rád sdílet.

Pokud máte jiný názor než já, budu moc rád, když ho přidáte do komentářů. Do sociálních sítí opravdu moc nevidím a budu tak rád, když mě usměrníte 🙂

3 komentáře

  1. Standa 14.3.2017
  2. Diginomad 14.3.2017
    • Standa 15.3.2017

Přidej komentář