Funkční eshop za 2 dny? Jde to!

Právě jsem dodělal nový eshop, na kterém budu opět prodávat věci z Číny podobně jako je tomu na Zefstyle.cz. Je to už asi můj desátý eshop, i když jde většinou o jednoproduktové anebo hodně specifické menší shopy.

Díky zkušenostem s Woocommerce z minula jde ovšem práce mnohem rychleji a já jsem tak měl beta verzi obchodu, který už dokáže prodávat, asi během 2 dnů.

Jak u mě vlastně probíhá takové nastavování obchodu, ale také výběr zboží, dodavatelů a další rozhodování při spouštění?

Výběr tématiky a zboží

aliexpress-com-obleceniNejprve si na Aliexpress.com projíždím kategorie a hledám nějaké zboží, o kterém si myslím, že je anebo by mohlo být zajímavým trendem a zároveň k tomu mám trochu blízko. Kvůli tomu u mě ale zůstávají jen kategorie Health and Care a Sport and Outdoor.

V dané sekci je ale vždycky obrovský výběr zboží, takže se dále specializuji. Seřadím si zboží v dané kategorii podle počtu prodejů a dívám se, o co je ve světě zájem.

Poté v daném sortimentu hledám buď specifický produkt s několika variantami anebo skupinu produktů, které bych mohl nějak tematicky spojit.

Skateboardy byli zrovna tím samostatným produktem. Začínal jsem s jedním typem skateboardu jen v jiných barvách a úplně to stačilo.

Existují ale produkty, které jsou příliš levné, na to, aby se vyplatili prodávat jednoproduktovou formou (například obaly na mobily) a právě proto bych z k těmto produktům hledal ještě tematické produkty (nabíječky, kabely..) a snažil se udělat nějaký „balíček“, který už má vyšší hodnotu a vyplatí se posílat (u Pošty se s balíkem do ruky a dobírkou těžko dostanete pod 130 kč).

Už při sestavování nabídky produktů přemýšlím o tom, pro jakou skupinu budou produkty určené.

Mě docela láká prodávat produkty pro cyklisty, kteří jezdí dlouhé výletní trasy podobně jako já (přes 80 km/denně). Zaměřil bych se třeba na držáky batohů, osvětlenění, malé pumpičky na kolo, lehké cyklo spacáky a různé vychytávky na cesty.

Díky kombinaci těchto produktů můžu cílit přesně na cílovku cyklocestovalů a snadněji tak můžu inzerovat. Navíc sám vím, jaké problémy tihle cyklisté řeší a můžu tak lépe pochopit jejich potřeby.

Výběr dodavatele

Pokud si vyberu základní nabídku produktů, zajímám se o to, kde bezpečně, levně a kvalitně nakoupit. Všechno hledám přes Aliexpress, kde mám docela dobré zkušenosti. Nejprve se dívám na počty prodejů a vyberu několik největších prodejců. Dívám se pak na hodnocení prodejce u daného produktu i na celkové hodnocení (jak rychle posílá, zda si lidé stěžují a reklamují,..).

  • Cena není vždy rozhodující, protože se u prodejce dají často najít různé sety zboží, takže se pak cena znatelně sníží. Ne každý ale velkoobchodní (wholesale) balíčky či slevové kupony nabízí – snažte se vybírat ty, kteří je mají – pro budoucí obraty se vám slevy budou hodit.
  • Při srovnání se také nezapomeňte dívat, zda je doprava z Číny zdarma (a zda to platí i pro kurýrní služby) a v případě, že není, si spočítejte jak se doprava navyšuje při vyšších odběrech.

Pokud si chcete udělat zároveň i cenotvorbu, nezapomeňte že se při importu do ČR platí DPH a většinou také clo.

Eshopové řešení

V minulosti jsem dělal eshopy i tím způsobem, že jsem udělal „produktovou landing page“, přidal tam objednávkový formulář vytvořený přes plugin Contact Form 7 a to bylo vše.

Zjistil jsem, že při vyšším počtu objednávek je ale potřeba mít nějaký systém, proto už dnes hned instaluji Woocommerce. Já jsem s tímto systémem spokojený a i když má určitě nějaké nedostatky, nepoužíval bych nic jiného. Alternativy určitě existují, ovšem neřeknu vám, který z open-source systémů je nejlepší.

Nastavení Woocommerce je relativně snadné a pokud máte v eshopu jen 1 metodu platby a dopravy, pak máte všechno naklikané během pauzy oběd. Návod, jak v základu nastavit Woocommerce možná připravím v nějakém dalším článku.

Analýza klíčových slov a navržení struktury

analyza-klicovych-slovAnalýzu hledanosti produktů dělám už tak nějak souběžně s hledáním produktů, abych věděl, jestli je u nás vůbec nějaká poptávka. Poté, co mám ale vybraný produkt nebo skupinu dělám ale hlubší analýzu.

Nejprve se zaměřím na samotný název produktu, překlepy, jiné či obecnější označení. Potom se zaměřím na další slovní spojení, která by se dala na eshopu či mikrostránkách také použít.

Během hledání si v hlavě vybírám nejsilnější kws /hledanost, potenciální konverznost/ a sepisuji si je. Tahle slova pak používám v názvu eshopu a produktu.

Ostatní klíčová slova si dále rozřadím a pokud jsou vhodná pro eshop, rovnou v excelu vytvářím hrubou strukturu webu a využívám nalezená slovní spojení.

Tvorba obsahu

Pro první verzi obchodu si tvořím obsah sám, čímž proces hodně uspíším. Hlavní je samozřejmě popis produktu, několik podstránek eshopu, obchodní podmínky, kontaktní stránka, nejčastěji kladené otázky a případně informační stránka o tom, jak si vybrat správný produkt.

Jakmile mám hotovo, eshop už jen ladím, udělám vnitřní prolinkování, všechno zkontroluji, zkusím testovací nákup, změřím rychlost stránky a odebírám ty prvky, které mi připadají zbytečné.

Tuhle verzi eshopu pak už klidně pustím na PPC a začínám sbírat první odkazy. Poslední eshop, který jsem teď dělal by mi v čistém čase trval opravdu maximálně 2 dny.

Je to samozřejmě jen základní verze, ale jsem zastáncem toho, vypouštět projekty co nejdříve i když nejsou dokonalé. Zatím se mi to osvědčilo, protože už i v z beta verze mi přišli první 3 objednávky 🙂

Články na podobné téma:

Share

26 Responses

  1. Adam napsal:

    Gratuluju k objednávkám. Hezké, když to člověk takhle umí 🙂 Měl bych k tomu několik otázek…

    1) Prohlížel jste si konkurenci s podobným zbožím na českém trhu? Jestli je vůbec šance se prosadit nebo jste se prostě rozhodnul to zkusit?

    2) Jak budete řešit případné reklamace? Posílat zboží zpět do Číny?

    3) Máte v plánu nějak více řešit marketing a získávání návštěvnosti? Myslím např. Facebook stránku a získávání fanoušků, email marketing, fóra atd. nebo se spoléhat hlavně na PPC?

    Díky 🙂

    • Radek napsal:

      Díky Adame, klidně mi tykej, mám to radši 🙂

      1) Díval jsem se jen tak zhruba, byly tu asi 2-3 jednoproduktové shopy a potom klasické obchody jako Alza, Mall..sice bylo v SERP docela už plno, ale věřím, že když se budu specializovat jen na tenhle produkt, prorazím 🙂

      2) Reklamace řeším vždycky tak, že vrátím peníze a případně ještě doplatím poštovné na vrácení balíku. V Číně jsem to nereklamoval nikdy, věřím, že reklamací bude tak málo, že to můžu financovat ze svého. Ze 30 objednaných kusů jich funguje 29, takže to je únosná chybovost 🙂

      3) Kvůli soutěži se budu snažit jet hlavně přes SEO a dostat se do přirozených výsledků hledání. Ale předtím jsem chvíli zkoušel PPC reklamy, ty bych zapojil určitě taky. Facebook marketing moc nedělám a neumím a nijak extra se mi to neosvědčilo, takže tenhle kanál nechávám naposled. Přemýšlel jsem ale třeba o oslovení blogerek nebo vlogerek, tak je efekt docel slušný (někdy ale třeba nepřímo, přes odkazy a zlepšení pozic v SERP) 🙂

      • Adam napsal:

        Díky moc za odpověď 🙂 Náhodou jsem narazil na Marka e-shop a musím říct, že tvůj se mi líbí víc. Působí na mně důvěryhodněji a celkově mi přijde lépe zpracovaný. Každopádně jsem zvědavý, jak to dopadne a budu držet palce 🙂

        • Radek napsal:

          Tohle si myslím i já, ta důvěryhodnost imho bude hrát značnou v roli 🙂 Já měl dnes další objednávku, ještě vyladím SEO a přidám další obsah a měl bych být úspěšnější i se slabším trafficem 🙂

  2. Hobbysta napsal:

    Zajímavý postup, zajímavý popis. Sám shopy nedělám, spíš se věnuji tématickým magazínům, ale pokud se na prodej zboží někdy odhodlám, přečtu si tento tvůj článek, který si dávám do záložek!

  3. Jirka napsal:

    Ahoj Radku.
    Určite udělej návod, jak nahodit Woo za 2 hodiny 🙂 taky by se mi hodil.
    Jinak pro jednoproduktovy eshopy se da vyuzit i Shoptet, ten je do 10 produktu uplne https://www.shoptet.cz/cenik/

  4. Tomas napsal:

    Zajimalo by me, jak je to s tim dovozem zbozi z Ciny, je treba krome cla a dph resit i certifikace vyrobku apod?

    • Radek napsal:

      Zatím jsem to neřešil, doufám v to, že to mají pořešený výrobci. Takže jen pošlu na celní info, které potřebují a počkám na doručení, pak ještě doplatím clo a všechno je vyřešeno 🙂

  5. Alex napsal:

    Nejlepší jednoprodukťáky má dle mého názoru https://www.exitshop.cz/ Kde Vám dají 30 eshopů za 290 Kč měsíčně? Z tohoto pohledu je škoda trávit tolik času na woocom. Ale jsem také její fanoušek, takže respect.

    • Jirka napsal:

      Jak jsem psal – Shoptet zdarma do 10 produktů 😉
      Ale osobní zkušenosti s ním nemám. S Exitshopem ano a také jej mohu doporučit.

    • Radek napsal:

      Mě se na Woocommerce líbí to, že můžu případně docela snadno vyrůst a design není typický 1 produktový. Ale na některý produkty je to možná vhodnější, než Woočko 🙂

  6. RV47 napsal:

    Mal si už nejaké problémy z dodávateľmi z číny ,že ťa v niečom odrbaly ?

    • Radek napsal:

      Zatím vůbec, všechno vždycky vyšlo v pohodě 🙂 Jednou se mi stalo, že se objednávka pozdržela asi o 10 nebo 14 dnů, ale to bylo s velkou pravděpodobností zaviněno tím, že byli u dodavatele záplavy (posílal i fotky). Ale i tohle zboží mi nakonec dorazilo 🙂

  7. joe napsal:

    hoj jaky pouzivas pls program na analyzu hledanych slov? Krom seznamu:))

    • Radek napsal:

      Pouzivam hlavne Seznam, potom si projdu Analytics a Google Keyword Planner (ale ten minimálně)…nevim jestli jsi myslel sklik.cz, ale projíždím jak toto tak i našeptávače Seznamu i Googlu 🙂 a pak ještě co vymyslí má hlava

  8. Jan Profík napsal:

    Radku, pochlubíš se se jménem domény? Díky.

  9. palo napsal:

    tiez by ma zaujimali konkretne ukazky, pripadne tiez kolko objednavok mesacne to dokaze vyprodukovat 🙂

    • Radek napsal:

      Můj eshop je na Tycnaselfie.cz, teď jsem na tom ale dlouho nedělal, tak to moc neroste. Ale už tam byli 4 objednávky, tu poslední posílám dnes, takže to asi trochu jede, jen vyladit UIX a sehnat traffic 🙂

  10. joe napsal:

    prosimte, potrebuji radu seo experta:) Seznam mi uz 3 tydny indexuje jen hlavni stranku. Mam jeste pockat nebo mas tipy, co delat aby zaindexoval i ostatni? Diky.

  11. Poděs napsal:

    Já nevím, mě by asi nebavilo dělat e-shop „jen tak, abych nějaký měl“, bez vztahu ke zboží.

  12. Robert napsal:

    Díky za skvělý článek. Jak řešíš zasílání zboží? Píšeš že zboží posíláš českou poštou do 3 dnů. Ale v praxi přece objednáváš produkt až potom co zákazník nakoupí u tebe ne? A pak posíláš rovnou z číny na adresu zákazníka nebo nejdřív na svou a vzápětí proposíláš na adresu zákazníky?

    • Radek Strouhal napsal:

      Nene, já si vždycky nakoupím dopředu na sklad, takže to můžu poslat hned v den objednání 🙂 Začínám třeba jen s 30 kusy, až se to začně rozjíždět, objednám toho víc. Ale zboží chci mít téměř vždy skladem, právě proto, abych dokázal tak rychle doručovat.

      Když objednávám z Číny, trvá to většinou nejméně 10 dnů a to je pro klasické e-shop neudržitelné, pokud tedy zákazníky předem neinformuješ a není to zboží, na které si počkají 🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *