Jak je to s tím SEO?

seo pizza brnoDneska si dáme trochu hejtovací článek, i když normálně negativista nejsem. Už delší dobu mi hlavě ležela kritika těch, kteří se k SEO často vyjadřují a dělají rychlé závěry bez dostatku informací a podkladů (občas třeba Drago). Úplně stejně to tak dnes udělám já v tomhle článku, který píšu jen tak bez podkladů a pádných argumentů.

Před pár lety, kdy se u nás éra tvorby webů teprve rozjížděla se o SEO optimalizaci moc nemluvilo. Pokud ano, tak si stačilo hlídat základní strukturu webu a získávat skoro jakékoliv odkazy.

Postupně začalo pro vyhledávače optimalizovat víc lidí a vy jste tak museli lépe přemýšlet, jaká klíčová slova zvolit, kde najít rychle a levně kvalitní odkazy a naučili jste se vybírat slova z longtailu, protože tam je vždycky snadné prorazit.

Tak začala vznika poptávka po expertech, kteří SEO uměli. Nebylo jich moc a poptávka byla velká, tak vznikali i noví odborníci, kteří vám sehnali odkazy registrací v katalozích anebo nahozením PR článků zdarma. To ještě nebyly Googlí zvířátka a i na Google platily ještě docela prasárny.

Pak ale Google přiostřil, začal penalizovat, weby padali do sandboxu a zvířátka vám dali tresty za moc duplicit nebo špatný odkazový profil. V zahraničí to zasáhlo velké procento webů, u nás to imho sestřelilo jen prčlánkoweby, které byly plné duplicidních článků.

Sběrači odkazů tak trochu museli změnit metody a někteří na sebe hodili kabáty SEO konzulantů 🙂

Efekt z zvířátek a penalizací je totiž trochu jiný v zahraničí a trochu jiný u nás. V zahraničí se jede fakt dark Blackhat, všechno automatizovaný, spinčlánky (něco jako automaticky generované texty), velké soukroumé sítě blogů, méně či více kvalitní odkazové pyramidy atd.

V zahraničí je tak toho balastu v SERP mnohem více, u nás tohle dělá málokdo. Proto je taky zásah v zahraničí mnohem větší a mají tam z toho větší strach.

U nás se ale často přebírají info ze zahraničních blogů (jen tak, jakoby to automaticky platilo i u nás) a odborníci nás tak začali strašit tím, že musíte mít SEO bílé jako kolumbijský sníh (chtěl jsem na někoho odkázat, ale radši ne).

Místo toho aby vám řekli, kde můžete získat odkazy a jak je sbírat, vás raději budou varovat předtím jak to nedělat. Je to totiž snazší, stačí si přečíst příručku Google a podívat se na videa Matta Cuttse – zjistit ale, jak se dají získat odkazy (>pozice) kvalitně a snadno už ale tak jednoduché není a proto tohle moc nešíří.

Nevím čím to je, ale zdá se mi, že se část konzultantů obrátila na Google a dělá, jakože Seznam vlastně není. Seznam v SERPu totiž tak nepředvídatelně šachuje, že je těžké se tam udržet a najít metodu, která na něj funguje – chce fakt zkušenosti a praxi (to konzultantům chybí).

NEPŘEHLÉDNĚTE  3 tipy na zlepšení SEO u Wordpressu

Radši tak budou říkat, že je Seznam špatný vyhledávač a budou čekat (jak dlouho?) až bude tak dobrý jako Google a budou tam fungovat white hat metody tak jak jsou zvyklý.

Do té doby můžeme ti, kteří to se Seznamem umíme, čerpat levný traffic z hledaných výrazů, na které se neumí konkurence umístit 🙂

SEO není marketing

Další téma, u kterého se málokdy s ostatními shodnu je to, zda je SEO podsložkou marketingu, anebo jde o to samé.

Z vystupování SEO konzulantů mám pocit, že oni dělají spíš něco jako PR s přesahem do SEO a hodně berou v úvahu lidský faktor. Já SEO pro lidi nedělám, protože pro mě je to prostě optimalizace VYHLEDÁVAČE.

  • Dokud není vyhledávač člověk, funguje trochu jinak. Nepozná, jestli je článek kvalitní, může jen spočítat počet slov a zjistit strukturu, formátování. To, že jsou v článku nesmysli nepozná.
  • Nepozná toho mnohem víc a tam kde, jsem si jistý, s vyhledávačem manipuluji tak, abych se v SERP umístil aniž by mě to stálo tolik usílí jako konkurence. Pokud sháním zpětný odkaz, dívám se také na to, jestli by přes něj mohl někdo přijít. Nakupuji a měním odkazy – není to sice „přirozené“ ale pokud víte, jak lidé přirozeně odkazují, můžete to napodobit. Nebudete to dělat automatizovaně, ale chaoticky, nezanecháte stopu, která vaši optimalizaci odhalí a máte vyhráno.

Ti, kdo přemýšlí o SEO opravdu pořádně dokáží najít způsoby, jak se umístit i na Google i na Seznamu na prvních příčkách. Nelze toho dosáhnout jednou metodou, protože na Google platí něco jiného a na Seznamy taky, ale správný odborník to dokáže nakombinovat, aby to fungovalo.

Proč nedělat SEO raději pro své projekty?

hodněkrát jsem si říkal, že bych dělal SEO konzultanta. Spíš bych se vlastně viděl jako linkbuilder (míň mluvit, víc dělat).

Když vidím, jaká je v Česku situace , kolik je tu poptávek a experty tu jsou lidé, které vyhodili ze SEO agentur – tak bych do toho šel hned.

Jenže se snažím pořád přemýšlet efektivně a tak si říkám – proč pomáhat tvořit hodnotu dlouhodobě na projektu, ze kterého mám jen jednorázovou platbu (případně nějaká provize, ale nikdy tak výhodná jako affil)? Proč neinvestovat čas do svých věcí a budovat vlastní projekt?

Propagovat svoje weby má tolik výhod a je to mnohem snazší, takže opravdu nechápu, proč se nechat někým omezovat (nejen časově, ale i při vystupování na soc. sítích, oblékáním, otevřeným říkáním názorů..), když si můžu vytvořit (částečný) pasivní zisk a řídit si život sám?

Nedostatek svobody = nedostatek kreativity

Tohle vlastně navazuje k předchozí myšlence. Pokud budete dělat weby pro sebe, můžete si dovolit zariskovat. Můžete zkusit metodu, která by vám u klienta neprošla a může se ukázat, že jste se dostali na pozice za poloviční cenu a v polovičním čase.

Asi to nevyjde, ale metod je nekonečné množství, záleží jen na tom, co dokáže vymyslet vaše hlava.

Nedokážu si představit, že bych dělal konzultanta aniž bych předtím nějakou dobu propagoval více webů. Člověk pak nemá tušení, co si může dovolit a je neustále ohraničený pravidly, které možná nefungují, ale on si to nemůže dovolit otestovat.

NEPŘEHLÉDNĚTE  Jak vypadá Pokémoní MFA reality show?

Dalším důvodem je to, že SEO je pořád docela nevyzpytatelné. Postavíte jeden web, ten se chytne a je navštěvovaný. Postavíte úplně stejným způsobem druhý a výsledek se nedostaví. V třetím případě je efekt zase jiný.

Tohle ale konzultanti nevidí. Oni mají 1 web, o který se starají a neví, jestli efekt, který se dostavil, jen ten nejlepší možný anebo jde spíše o tu horší verzi.

A co ty klíčovky?

Analýza klíčových slov – to je hodně oblíbenej způsob, jak vydělat prachy za nic. Vytahat data z Skliku a z Google, pak je nějak seřadit, hezky hodit do tabulky a probrat ty relevantní a pak to třeba seřadit podle hledanosti.

Tak takhle bych to určitě nedělal. Mám dneska dobrou náladu, tak vám řeknu, jak a proč dělám klíčovky já.

[divider]

Vě většině případů hledám přes klíčovky longtailové výrazy, ze kterých bude dost trafficu a zároveň jsou málo konkurenční.

V oboru půjček tohle ale skoro neexistuje a tak jsem tam musel přidat další faktor a to je zobrazování v našeptávači.

Hledanost klíčových slov je hodně ovlivněna tím, co je zrovna v našeptávači a ta data se cca každé 2 měsíce mění. Takže každé 2 měsíce se tam objeví pár nových longtailů, které tam předtím nebyli.

Příklad

  • v lednu se objeví kw „SMS půjčka bez 1 Kč“ na kterou je minimální konkurence, takže z toho můžete asi 2 měsíce těžit
  • v březnu tohle kw vypadne, ale naskočí tam „SMS půjčky pro problémové klienty“ – vytvoříte novou landing page a opět těžíte

Bohužel je nových málokonkurenčních výrazů málo. Po aktualizaci našeptávače v oboru půjček jich je tak 10-20. Navíc tohle zjišťuje víc lidí, takže už i tyhle výrazy začínají být konkureční.

Na to, abyste poznali, která slova jsou nová a kde bude málo konkurence musíte mít cit. Já znám třeba jednak většinu kws v oboru půjček, takže když je tam něco nového, všimnu si.

Další věcí je sledovat specifické slova, která jsou v oboru nově. Pokud se začne hledat spojení rychlé nové půjčky na účet, tak na to cílit vůbec nebudu, protože se skládá ze slov, která jsou v oboru hodně konkurenční.

Pokud se ale objeví spojení rychlé půjčky nonstop i o víkendu, tak tohle už beru. Slova nonstop a o víkendu ještě nejsou v oboru tak známá a používá je méně SEO expertů, takže se vyplatí tam cílit.

 

Teď si představte, že vám někdo vyjedete seznam slov z Skliku.

  • Budou tam výrazy, které jsou tak konkurenční, že se vůbec nevyplatí na ně cílit.
  • Budou tam výrazy, které mají sice celkovou hledanost hezkou, ale poslední 3 měsíce je nikdy nehledal, protože už nejsou v našeptávači.
NEPŘEHLÉDNĚTE  Jak dělám affiliate weby? II.

A řekne vám váš konzulant, že to takhle je a tyto klíčová slova nemáte používat?

Proč jsem nejlepší?

Abych už to ukončil. Jsem nejlepší. Nemyslím si, že je v Česku hodně lidí, kteří vidí do SEO tak dobře jak já (možná Marek Prokop má ke mě blízko, ale pořád se má ještě co učit). 

  • SEO je můj život posledních 5-6 let. Když mě chytne prokrastinace, jdu si udělat klíčovku, jen tak. Ve svém oboru znám většinu klíčových slov.
  • I v sobotu v jednu ráno na akci, vám řeknu deset nejsilnějších klíčových spojení v oboru půjček a 10 firem, které budou vaše konkurence.
  • Nepoužívám žádné nástroje jako Collabim nebo SEMOR, všechno procházím ručně – díky tomu vidím, kdo jde nahoru, kdo jde dolů a čím by to zhruba mohlo být způsobeno.
  • Odkazy u mě nakupují/nakupovali agentury i SEO freelanceři, takže vím, jaké metody používají a můžu to pak srovnat s výsledky v SERP.

Tohle všechno (+ komunikace s lidmi z oboru) mi pomohlo udělat si dost velký obrázek o tom, jak fungují principy SEO a zda je možné sbírat konverzní traffic i jinak, než metodami konzulantů a odborníků. ANO, JDE TO (a často mnohem levněji).

Autor: Radek Strouhal – můj Twitter

Kdo neumí, ten učí. A kdo neumí učit, dělá SEO konzultanta.

28 komentářů

  1. Michal 24.11.2014
  2. Michal 24.11.2014
    • Radek 26.11.2014
  3. Petr Jeník 24.11.2014
  4. Marek Hnátek 24.11.2014
  5. Lydie 24.11.2014
  6. Chodelka Peter, MSc 24.11.2014
  7. Jarda 24.11.2014
  8. Zbyněk Buřival 24.11.2014
    • Zbyněk Fridrich 30.11.2014
  9. Poděs 24.11.2014
  10. Jiří Šubr 24.11.2014
  11. Jan Potůček 24.11.2014
  12. Miloš Lácha 25.11.2014
  13. Hejkal 25.11.2014
  14. Jirka 25.11.2014
  15. Zahradník 25.11.2014
    • Radek 26.11.2014
  16. Greg44 26.11.2014
    • Radek 26.11.2014
  17. Karel 27.11.2014
  18. Wladass 28.11.2014
  19. Karel 28.11.2014
  20. tomi 1.4.2015
  21. Dan 16.12.2015
  22. Kubát 12.1.2016

Přidej komentář