seo pizza brnoDneska si dáme trochu hejtovací článek, i když normálně negativista nejsem. Už delší dobu mi hlavě ležela kritika těch, kteří se k SEO často vyjadřují a dělají rychlé závěry bez dostatku informací a podkladů (občas třeba Drago). Úplně stejně to tak dnes udělám já v tomhle článku, který píšu jen tak bez podkladů a pádných argumentů.

Před pár lety, kdy se u nás éra tvorby webů teprve rozjížděla se o SEO optimalizaci moc nemluvilo. Pokud ano, tak si stačilo hlídat základní strukturu webu a získávat skoro jakékoliv odkazy.

Postupně začalo pro vyhledávače optimalizovat víc lidí a vy jste tak museli lépe přemýšlet, jaká klíčová slova zvolit, kde najít rychle a levně kvalitní odkazy a naučili jste se vybírat slova z longtailu, protože tam je vždycky snadné prorazit.

Tak začala vznika poptávka po expertech, kteří SEO uměli. Nebylo jich moc a poptávka byla velká, tak vznikali i noví odborníci, kteří vám sehnali odkazy registrací v katalozích anebo nahozením PR článků zdarma. To ještě nebyly Googlí zvířátka a i na Google platily ještě docela prasárny.

Pak ale Google přiostřil, začal penalizovat, weby padali do sandboxu a zvířátka vám dali tresty za moc duplicit nebo špatný odkazový profil. V zahraničí to zasáhlo velké procento webů, u nás to imho sestřelilo jen prčlánkoweby, které byly plné duplicidních článků.

Sběrači odkazů tak trochu museli změnit metody a někteří na sebe hodili kabáty SEO konzulantů 🙂

Efekt z zvířátek a penalizací je totiž trochu jiný v zahraničí a trochu jiný u nás. V zahraničí se jede fakt dark Blackhat, všechno automatizovaný, spinčlánky (něco jako automaticky generované texty), velké soukroumé sítě blogů, méně či více kvalitní odkazové pyramidy atd.

V zahraničí je tak toho balastu v SERP mnohem více, u nás tohle dělá málokdo. Proto je taky zásah v zahraničí mnohem větší a mají tam z toho větší strach.

U nás se ale často přebírají info ze zahraničních blogů (jen tak, jakoby to automaticky platilo i u nás) a odborníci nás tak začali strašit tím, že musíte mít SEO bílé jako kolumbijský sníh (chtěl jsem na někoho odkázat, ale radši ne).

Místo toho aby vám řekli, kde můžete získat odkazy a jak je sbírat, vás raději budou varovat předtím jak to nedělat. Je to totiž snazší, stačí si přečíst příručku Google a podívat se na videa Matta Cuttse – zjistit ale, jak se dají získat odkazy (>pozice) kvalitně a snadno už ale tak jednoduché není a proto tohle moc nešíří.

Nevím čím to je, ale zdá se mi, že se část konzultantů obrátila na Google a dělá, jakože Seznam vlastně není. Seznam v SERPu totiž tak nepředvídatelně šachuje, že je těžké se tam udržet a najít metodu, která na něj funguje – chce fakt zkušenosti a praxi (to konzultantům chybí).

Radši tak budou říkat, že je Seznam špatný vyhledávač a budou čekat (jak dlouho?) až bude tak dobrý jako Google a budou tam fungovat white hat metody tak jak jsou zvyklý.

Do té doby můžeme ti, kteří to se Seznamem umíme, čerpat levný traffic z hledaných výrazů, na které se neumí konkurence umístit 🙂

SEO není marketing

Další téma, u kterého se málokdy s ostatními shodnu je to, zda je SEO podsložkou marketingu, anebo jde o to samé.

Z vystupování SEO konzulantů mám pocit, že oni dělají spíš něco jako PR s přesahem do SEO a hodně berou v úvahu lidský faktor. Já SEO pro lidi nedělám, protože pro mě je to prostě optimalizace VYHLEDÁVAČE.

  • Dokud není vyhledávač člověk, funguje trochu jinak. Nepozná, jestli je článek kvalitní, může jen spočítat počet slov a zjistit strukturu, formátování. To, že jsou v článku nesmysli nepozná.
  • Nepozná toho mnohem víc a tam kde, jsem si jistý, s vyhledávačem manipuluji tak, abych se v SERP umístil aniž by mě to stálo tolik usílí jako konkurence. Pokud sháním zpětný odkaz, dívám se také na to, jestli by přes něj mohl někdo přijít. Nakupuji a měním odkazy – není to sice „přirozené“ ale pokud víte, jak lidé přirozeně odkazují, můžete to napodobit. Nebudete to dělat automatizovaně, ale chaoticky, nezanecháte stopu, která vaši optimalizaci odhalí a máte vyhráno.

Ti, kdo přemýšlí o SEO opravdu pořádně dokáží najít způsoby, jak se umístit i na Google i na Seznamu na prvních příčkách. Nelze toho dosáhnout jednou metodou, protože na Google platí něco jiného a na Seznamy taky, ale správný odborník to dokáže nakombinovat, aby to fungovalo.

Proč nedělat SEO raději pro své projekty?

hodněkrát jsem si říkal, že bych dělal SEO konzultanta. Spíš bych se vlastně viděl jako linkbuilder (míň mluvit, víc dělat).

Když vidím, jaká je v Česku situace , kolik je tu poptávek a experty tu jsou lidé, které vyhodili ze SEO agentur – tak bych do toho šel hned.

Jenže se snažím pořád přemýšlet efektivně a tak si říkám – proč pomáhat tvořit hodnotu dlouhodobě na projektu, ze kterého mám jen jednorázovou platbu (případně nějaká provize, ale nikdy tak výhodná jako affil)? Proč neinvestovat čas do svých věcí a budovat vlastní projekt?

Propagovat svoje weby má tolik výhod a je to mnohem snazší, takže opravdu nechápu, proč se nechat někým omezovat (nejen časově, ale i při vystupování na soc. sítích, oblékáním, otevřeným říkáním názorů..), když si můžu vytvořit (částečný) pasivní zisk a řídit si život sám?

Nedostatek svobody = nedostatek kreativity

Tohle vlastně navazuje k předchozí myšlence. Pokud budete dělat weby pro sebe, můžete si dovolit zariskovat. Můžete zkusit metodu, která by vám u klienta neprošla a může se ukázat, že jste se dostali na pozice za poloviční cenu a v polovičním čase.

Asi to nevyjde, ale metod je nekonečné množství, záleží jen na tom, co dokáže vymyslet vaše hlava.

Nedokážu si představit, že bych dělal konzultanta aniž bych předtím nějakou dobu propagoval více webů. Člověk pak nemá tušení, co si může dovolit a je neustále ohraničený pravidly, které možná nefungují, ale on si to nemůže dovolit otestovat.

Dalším důvodem je to, že SEO je pořád docela nevyzpytatelné. Postavíte jeden web, ten se chytne a je navštěvovaný. Postavíte úplně stejným způsobem druhý a výsledek se nedostaví. V třetím případě je efekt zase jiný.

Tohle ale konzultanti nevidí. Oni mají 1 web, o který se starají a neví, jestli efekt, který se dostavil, jen ten nejlepší možný anebo jde spíše o tu horší verzi.

A co ty klíčovky?

Analýza klíčových slov – to je hodně oblíbenej způsob, jak vydělat prachy za nic. Vytahat data z Skliku a z Google, pak je nějak seřadit, hezky hodit do tabulky a probrat ty relevantní a pak to třeba seřadit podle hledanosti.

Tak takhle bych to určitě nedělal. Mám dneska dobrou náladu, tak vám řeknu, jak a proč dělám klíčovky já.

[divider]

Vě většině případů hledám přes klíčovky longtailové výrazy, ze kterých bude dost trafficu a zároveň jsou málo konkurenční.

V oboru půjček tohle ale skoro neexistuje a tak jsem tam musel přidat další faktor a to je zobrazování v našeptávači.

Hledanost klíčových slov je hodně ovlivněna tím, co je zrovna v našeptávači a ta data se cca každé 2 měsíce mění. Takže každé 2 měsíce se tam objeví pár nových longtailů, které tam předtím nebyli.

Příklad

  • v lednu se objeví kw „SMS půjčka bez 1 Kč“ na kterou je minimální konkurence, takže z toho můžete asi 2 měsíce těžit
  • v březnu tohle kw vypadne, ale naskočí tam „SMS půjčky pro problémové klienty“ – vytvoříte novou landing page a opět těžíte

Bohužel je nových málokonkurenčních výrazů málo. Po aktualizaci našeptávače v oboru půjček jich je tak 10-20. Navíc tohle zjišťuje víc lidí, takže už i tyhle výrazy začínají být konkureční.

Na to, abyste poznali, která slova jsou nová a kde bude málo konkurence musíte mít cit. Já znám třeba jednak většinu kws v oboru půjček, takže když je tam něco nového, všimnu si.

Další věcí je sledovat specifické slova, která jsou v oboru nově. Pokud se začne hledat spojení rychlé nové půjčky na účet, tak na to cílit vůbec nebudu, protože se skládá ze slov, která jsou v oboru hodně konkurenční.

Pokud se ale objeví spojení rychlé půjčky nonstop i o víkendu, tak tohle už beru. Slova nonstop a o víkendu ještě nejsou v oboru tak známá a používá je méně SEO expertů, takže se vyplatí tam cílit.

 

Teď si představte, že vám někdo vyjedete seznam slov z Skliku.

  • Budou tam výrazy, které jsou tak konkurenční, že se vůbec nevyplatí na ně cílit.
  • Budou tam výrazy, které mají sice celkovou hledanost hezkou, ale poslední 3 měsíce je nikdy nehledal, protože už nejsou v našeptávači.

A řekne vám váš konzulant, že to takhle je a tyto klíčová slova nemáte používat?

Proč jsem nejlepší?

Abych už to ukončil. Jsem nejlepší. Nemyslím si, že je v Česku hodně lidí, kteří vidí do SEO tak dobře jak já (možná Marek Prokop má ke mě blízko, ale pořád se má ještě co učit). 

  • SEO je můj život posledních 5-6 let. Když mě chytne prokrastinace, jdu si udělat klíčovku, jen tak. Ve svém oboru znám většinu klíčových slov.
  • I v sobotu v jednu ráno na akci, vám řeknu deset nejsilnějších klíčových spojení v oboru půjček a 10 firem, které budou vaše konkurence.
  • Nepoužívám žádné nástroje jako Collabim nebo SEMOR, všechno procházím ručně – díky tomu vidím, kdo jde nahoru, kdo jde dolů a čím by to zhruba mohlo být způsobeno.
  • Odkazy u mě nakupují/nakupovali agentury i SEO freelanceři, takže vím, jaké metody používají a můžu to pak srovnat s výsledky v SERP.

Tohle všechno (+ komunikace s lidmi z oboru) mi pomohlo udělat si dost velký obrázek o tom, jak fungují principy SEO a zda je možné sbírat konverzní traffic i jinak, než metodami konzulantů a odborníků. ANO, JDE TO (a často mnohem levněji).

Autor: Radek Strouhal – můj Twitter

Kdo neumí, ten učí. A kdo neumí učit, dělá SEO konzultanta.

Články na podobné téma:

Sdílej a buď můj ambasador:

Radek Strouhal

Autor je webmasterem, který se stará o developování domén, tvorbu MFA a SEO.

28 komentářů

Michal · 24.11.2014 v 19.02

Skvělý článek a souhlasím s tebou. Škoda, že neděláš přednášky, určitě by to bylo více k prospěchu než přednášky na nastavení Title a url a kecy o „kvalitním obsahu“ po 196, akorát vždy pod jiným názvem 😀
A je fajn, že ty děláš tu osvětu, když ji SEO konzultanti nedělají, protože nemají na čem stavět nebo se vymlouvají na „klient by to nerad ukazoval“.

Michal · 24.11.2014 v 19.25

Tak proč ten zkurvený piča seznam pobombardoval moje skvělý a nádherný weby?

    Radek · 26.11.2014 v 6.09

    Nebyli to MFA? Opravdu tvůj obsah odpovídal tomu, co lidi hledají?
    Hodně lidí si stěžuje /občas i já/ že jim weby popadali, ale většina z nás dělá weby pro zisk buď přes affil nebo přes PPC a náš obsah většinou není úplně ideální.
    Padají ale i kvalitní weby, tam je něco špatně buď přímo na stránce, nebo v odkazech. Projel bych si základní Seo faktury (title, kws v nadpisech, dostatečně v obsahu, jako alt u obrázků..) a pak třeba zkusil srovnat svoje odkazové portfolio s konkurenčními weby, které se umísťují nahoře. Taky je potřeba sledovat SERP pravidelně, abys věděl, které weby jsou tam trvale a které jen kvůli „fresh indexu“ (Seznam na pár dní posílá dopředu nové články které jsou úplně nové).

Petr Jeník · 24.11.2014 v 19.26

A „autority v oboru“ nebudou mít co žrát 😀
Super článek – posílám dál

Marek Hnátek · 24.11.2014 v 19.44

@Michal: tak Radek bude mít určitě workshopy, to už je jisté :-).

Co se týče článku, z velké části s ním nesouhlasím. SEO není jen o vyhledávačích. Beru to spíš jako linkbuiilder, když se třeba klientovi hledají vhodní ovlivňovatelé k propagaci, dělají se recenze produktů na YouTube a další kanály, které samotné přinášejí zisk, i když se k nim, pravda, jako linkbuilder ze začátku dostanu v honbě za odkazy a pozicemi. Ale rozhodně máš pravdu s „konzultacemi“.

V praxi je běžné, že klient vysolí X desítek tisíc za klíčovku, různé analýzy atd., a než mu to „etické SEO“, „inbound marketing“ atd. vůbec přinese prvního zákazníka, musí zaplatit značné sumy. U velkých firem to není problém (manažeři jsou dokonce rádi, že je někdo dobrovolně připraví o rozpočet a nemusí řešit, jak ho efektivně využít – zkušenost z praxe), většinou je totiž i postavený nějaký základ, na kterém se pak staví. Ale u většiny klientů to tak není a tam se to zneužívá.

Chytří klienti proto už nehledají SEO konzultanty, ale SEO specialisty. Ti jim nekonzultují, ale vydělávají. Místo „doporučuji lepší titulky“ vyberou vhodné fráze z skliku a navrhnou je v poměru cena/výkon. A když vidí, že nemá smysl měsíc před sezónu investovat do „etického SEO“, raději udělají na webu jen nezbytnosti a doporučí PPC a jiné kanály.

Lydie · 24.11.2014 v 20.11

Slušná dávka skromnosti 🙂
Jinak, co se našeptávače týká, tak Seznam už hodně dlouho dělá nenápadnou ruční selekci nebo spíš vytváří svůj Black list klíčových slov, která nepouští do našeptávače. Tak pomalu vyřazuje z našeptávače např. názvy webů. Důvod je prostý – chce vydělat na Skliku a na Zboží.

Chodelka Peter, MSc · 24.11.2014 v 20.32

Pecka clanok 😀 S budovanim vlastnych projektov na 100% suhlasim, na co mam vytvarat hodnotu niekomu inemu ked ju mozem tvorit pre seba.

Jarda · 24.11.2014 v 20.41

Jinak s těma sestřelenejma duplicitama. Tohle je doména z roku 2004 plná duplicitního obsahu. Poslední aktualizace článků někdy v roce 2010 a pořád to 80 návštěv denně z longtailu udělá. Google s tím nic nedělá. https://twitter.com/JPajskr/status/500541055218221056

Zbyněk Buřival · 24.11.2014 v 21.12

Nemáš pravdu s jednou věcí – SEO jako technická optimalizace je dávno po smrti. Co se dnes vydává za SEO je v 80 % čistý marketing (PR články, nákup odkazů, tvorba keywords obsahu atd. – skrytá reklama, byť ne typické PPC nebo banner, ale pořád reklama) a zbylých 20 % je natvrdo spam. Jinak vyhledávače jsou mnohem chytřejší než si spousta lidí myslí.

Spamování odkazů, budování odkazových sítí, PBN a podobné praktiky by asi nikdo soudný neoznačil za optimalizaci. Jak jsi sám napsal, jde o zmanipulování SERP ve tvůj prospěch. Z tohoto pohledu prostě vždycky jde o umělé získání lepších pozic za účelem větší návštěvnosti a zisku. Takže nazývejme věci pravými jmény. Já razím název SES – Search Engine Screwing 😉

    Zbyněk Fridrich · 30.11.2014 v 2.21

    To „Nemáš pravdu“ máš podloženo čím? I u konkurenčních témat se na google dá dostat do TOP 5 pouze správným technickým on-page 🙂 Weby, na které nevede jediný odkaz a drží si na google dlouhodobě 3. místo. A ano, přiznávám i ten obsah je lidem k ničemu a není v něm žádná přidaná hodnota (je to okopírované z jiných webů). Nejdůležitější co ten web má jsou tlačítka „koupit“ u jednotlivých produktů a funguje to skvěle.

Poděs · 24.11.2014 v 21.24

Haha, to by mě zajímalo, koho konkrétně myslíš, že vyhodili ze SEO agentur 😀 Troufám si říct, že vím o špičkách v oboru, které dělaly pro velké koně, a všechny odešly dobrovolně.

Jinak i já vím, kdo a pro jaký web od tebe odkazy kupoval! 😀

Co se týká článku – popsal jsi dost amatérský způsob, jak k tomu přistupovat a nemáš pravdu v tom, že ti klíčovka nedá relevantní data. Jen si je musíš umět vytahat.

Jiří Šubr · 24.11.2014 v 21.50

Článěk rozhodně zaujal. Každopádně je v něm pár věcí, s ktěrýma nesouhlasím, a jelikož se pohybuji na obou stranách barikády, tak jsem se vyjádřil v mém blogpostu: http://blog.subrjiri.cz/je-tim-seo-radka-strouhala/

Jan Potůček · 24.11.2014 v 21.57

To co děláš ty, je takový náročný cherrypicking klíčových slov. Reaguješ tím rychle na trendy a proto se webům v SERPu daří 🙂 Tohle je vhodné pokud dělá rovnou redaktor, případně by to měl dělat obsahový stratég při návrhu titulků.

Pro dlouhodobější plán nebo návrh projektu je však vhodnější sesbírat co nejvíce dat a ty setřídit, stanovit směr. Nejen sklik a adwords, ale co nejvíce dostupných zdrojů 😉 U klientů pomůže vyzpovídat obchoďáka, podívat se na fóra a diskuse a nebo různé interní nástroje v RS na rozbor KW. Tam se dají objevit skutečně konverzní a zcela nekonkurenční kousky, které ti přinesou dlouhodobý profit 😉

Miloš Lácha · 25.11.2014 v 8.08

Tak tento článek rozhodně MUSÍ zaujmout, ať už lidi, o kterých se tam píše, tak i klienty, kteří o tom, co je SEO, shola nic neví. Ne se vším bych souhlasil, ale tak to má být, málokdo má takové názory, aby neměl ani jediného odpůrce. Ale co se týče Seznamu, na to není univerzální rada, protože už ani ty patičky nejsou co bývaly 😀

Hejkal · 25.11.2014 v 10.52

Nejlepší, co si prosimtě obědval za vtipnou kaši? Nesnědl si moc houbiček? To, že si vybereš pár longtailovejch výrazů na půjčky a umístíš se na dobrejch pozicích ještě neznamená, že to tak jde dělat všude.

Pokud bys byl nejlepší, tak nevyděláváš 50, ale minimálně tak 250 tis./měs, provaříš jak vyřešit ty weby ztracený na seznamu (ale sám píšeš, že kopie uspěšnýho webu se ti nepodařila), nemáš problémy s cashflow, nechlubíš se tim, že si nejlepší, možná bys taky věděl, že seo konzultanti se nevyhazujou, teda až na malý vyjímky a spousty dalších věcí. Jak tě spoledních pár měsíců sleduju, tak mi připadá, že ti ty peníze začínaj trošku lízt na mozek. Možná by nebylo od věci, se nad sebou trošku zamyslet…

Ale jako bulvární článek s cílem na sebe upozornit dobrý 8)

Jirka · 25.11.2014 v 21.36

Naprosto Souhlasím s Hejkalem. Včetně těch houbiček. Nechápu jak se chceš srovnávat s profíky z oboru SEO, natož se ještě nad ně povyšovat.

Zahradník · 25.11.2014 v 22.16

Myslím, že jako návod pro provozovatele malých webů je to OK. Na nákupy u velkých agentur stejně nemají a takhle by to mohlo fungovat. Ovšem jen s jedním webem se opravdu nedá zjistit, jak dobře to funguje.

    Radek · 26.11.2014 v 6.04

    Je to fakt vhodnější spíš jen pro ty, kteří mají malý budget a potřebují rychle získat nějaký traffic. Já vždycky začínám u toho, co můžu získat nejsnáze a rychle a až potom přecházím k náročnějším zdrojům trafficu, kde to chce už víc času nebo peněz.

Greg44 · 26.11.2014 v 5.49

Koukám, že jsi změnil šablonu u finančního magazínu. Neovlivnilo ti to návštěvnost ze seznamu? Já jsem něco podobnýho udělal před tejdnem a trafic ze seznamu téměř padnul.

    Radek · 26.11.2014 v 6.02

    Měl jsem totiž na pár webech nějaký vir, tak jsem to radši přehazoval úplně na nové designy. Tenhle je tam jen tak narychlo, ještě to budu možná měnit anebo minimálně ladit. Zatím jsem si propadu nevšiml, taky jsem to už zažil, ale věřím, že tohle nebude ten případ. Zkusím vybrat ještě nějakou jednoduchou šablonu, kterou si poladím pro SEO a zároveň bude mít dobré pozice pro reklamu a asi to přehodím, jen se k tomu musím dostat 🙂

Karel · 27.11.2014 v 10.52

Mě by zajímalo, zda-li má efekt na čachry s pozicema změna šablony. Můžeš poradit Radku?

Wladass · 28.11.2014 v 7.32

Výborný článek 🙂 Víc takových zaměřených na „konzultanty“ a další rádoby hvězdy v oboru, už mi taky pijou krev, všude stejný přednášky a sračky dokola, cosi přečetli na zahraničních blozích a filtrují je mezi české BFU.
Zatím jim to lidi žerou, ale moc se těším na den, kdy přestanou 🙂 Posílám dál.

Karel · 28.11.2014 v 13.09

Podle mě se jedná o přespříliš kritický text. Přeci jen dost kategorizuje všechny SEO konzultanty pod hlavičku pochybných šarlatánů a každej s trochou kritickýho myšlení přece musí vědět, že tak to pokaždé není.

tomi · 1.4.2015 v 9.40

Ked sa tu bavime o tom seo tak sem hodim jeden link a uvidime ako to funguje v praxi.

http://polovicneceny.sk/elektronika/bezpecnostne-kamery

Dan · 16.12.2015 v 9.28

ahoj, jsem padl ze dne na den na seznamu o pět pozic dolů, ale google drží 🙂 nemáte představu, čím se může něco takového stát? A to jsem přidával texty, rozšířoval popisky v eshopu a podobně 🙂 A zásadně nic kopírovaného 🙂
Dokonce můj konkurent, který má na webu ani né polovinu textu co já je na tom lépe 🙂
děkuji za diskuzi 🙂

Kubát · 12.1.2016 v 14.33

Seznam někdy míchá pozicemi bez viditelných příčin. Ale některé střemhlavé pády jsou způsobené tím, že po nahození update ztratí paměť a na nějaké klíčové slovo zaindexuje bezvýznamnou podstránku místo oddělení, na které vedou stovky odkazů a je textově vybroušené. A možná je v tom schovaná i příčina zmíněných nevysvětlitelných pádů – když Seznam po ztrátě paměti nezaindexuje polovinu vašeho odkazového profilu, máte najednou bezcennou stránku.

BTW chtěl bych někdy vidět web s perfektním trafficem ze SERPu Google, který by neměl žádné odkazy. Zní mi to jako sci-fi, ale každopádně chci být první, kdo to bude taky umět…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *