Jak to jde s prodejem česneku?

prodej-cesnekuObčas tu napíšu i nějaké postřehy z mého offline podnikání, jehož legální část tvoří primárně prodej česneku.

O pěstování této plodiny už píšu asi druhým rok blog PestujuCesnek.cz (nově na adrese JaknaCesnek.cz) a pár článků jsem publikoval i tady na blogu (Jaké offline podnikání mě láká, Prodej českého česneku teď jede) a protože se mě včera Pavel Vilhelm na Twitteru ptal, jak to vypadá, rozhodl jsem se napsal i krátký report z této činnosti.

Když jsem pěstoval česnek loni, v roce 2013, úplně ideálně to nevyšlo, protože jsem měl špatně připravenou půdu a nechal jsem si sadbu zkazit, takže vyrostla tak třetina a výnos byl slabý.

Dostal jsem se tak v tomhle bizu do mínusu, který jsem chtěl srovnat tím, že česnek použiju na sadbu, zvýším výnos a prodám na další rok.

Pěstování česneku v roce 2014

Letos jsem si to připravil trochu lépe a česnek vyrostl mnohem lepší, vyplatilo se mi tomu pořádně věnovat, rychle ho zasadit a mít lépe připravené pole.

Na obdělávání sice tolik času nebylo, ale i přesto vyrostl docela hezký. Problém byl v období sklizně, kdy jsem nestíhal tak jsem si to představoval a jednu odrůdu (asi 1/3 celé sadby) jsem sklízel asi o 14 dnů později než jsem měl (šlo zrovna o ranou odrůdu).

Sklidil jsem tak slušný česnek (velikost, chuť, pálivost), bohužel stroužky už nedrží úplně u sebe a česnek je tak rozpraskaný > neprodejný za normální cenu.

Zbylé odrůdy už na tom byly o něco lépe, i když u nich jsem sklízel trochu později a část česneků se taky rozpadá.

Jak to jde s prodejem?

Od doby, kdy jsem se začal o česnek zajímat narostl počet malopěstitelů, kteří fungují podobně jako já, takže byl hned po sklizni plný internet inzerátů, ale i webů s prodejem česneku.

Každý den sleduju nové články a inzeráty s česnekem přes Google Alerts, takže vidím za jaké ceny se prodává, o čem se píše a kde bych si náhodou mohl vložit odkaz a udělat reklamu.

S prodejem jsem tak nespěchal, chtěl jsem počkat až konkurence zboží vyprodá a já si budu moci nahodit ceny podle mých představ.

Jako prodejní stránku jsem nakonec zvolil zmíněný blog PestujuCesnek.cz, protože ho vyhledávače berou jako „autoritu“ a prorazit tak na slova jako „Prodej českého česneku“ je mnohem snazší.

Využití znalosti z affilu při tvorbě landing page

Z hlavní strany jsem udělal prodejní landing page. Sice to není má nejlepší práce, ale konkurence není tak velká a už často nemá nic skladem. Na prodejích to není extra znát, ale každý týden mám alespoň jednu objednávku a doufám, že teď to bude ještě růst. Aktivně web totiž nijak nepropaguji a využívám jen přirozený traffic z vyhledávání.

Včera jsem předělával hlavní stranu a konečně předělal nesmyslný úvodní web, přidal větší tlačítko s košíkem, přehodil jsem tento button zprava doleva.

landing-page-cesnek

Malé úpravy jsem udělal i v objednávkovém formuláři – předtím začínala rozbalovací menu prázdným výběrem, nyní jsem nastavil (podle rad Marka Prokopa) základní hodnotu 1 kg, protože nula kilogramů si asi nikdo koupit nechce 🙂

Podle množství česneku na skladu to ale stejně vypadá, že i kdybych všechno prodal ideálně, tak v celkově v plusu nebudu, možná by to byl jen slabý zisk za letošek.

Zjistil jsem totiž, že česnek, který nedrží pohromadě se začíná kazit, žloutne a není už vhodný pro sadbu (a za chvíli nebude ani na jídlo).

Když není zemědělství priorita…

Tady je hezky vidět příklad rozdělení priorit a dopad toho, když diverzifikujete až moc. V kritické období (sklizeň, doba prodeje) mi totiž jelo online podnikání takovým způsobem, že by bylo pro mě nevýhodné tam zastavit a začít se věnovat česneku, takže jsem ho musel odložit.

Bohužel v offlinu věci fungují trochu jinak a tak stačí o týden pozdější sklizeň a máte hned mnohem nižší výnos kvalitního česneku > nižší zisk.

I když nemám důkaz, pořád si myslím, že může být pěstování a prodej česneku ziskový biz, stačí se tomu jen dostatečně věnovat, sadit stovky kilogramů a dělat marketing kreativněji, než většina českých prodejců.

Hezky to dělá například Vítek, který má česnek z Českého ráje a dostal jsem už třeba na hobby.idnes.cz anebo o něm psal Tomáš Hajzler. Já jsem si teď na marketing tímto stylem sehnal Marka Hnátka, tak uvidíme, jak to půjde. Docela totiž přemýšlím o tom, že bych vykoupil česnek od místních podnikatelů (pokud to legislativně půjde) a prodával ho právě přes web.

Články na podobné téma:

Share

Radek Strouhal

Autor je webmasterem, který se stará o developování domén, tvorbu MFA a SEO. - https://about.me/gonowis

You may also like...

2 komentáře

  1. Zahradník napsal:

    Jen taková připomínka, proč j eten zelený košík prázdný a není v něm česnek?

    A proč, když si najímáš lidi na marketing, na adwords, na praní článků, tak nenajmeš někoho na sklízení? Nemusí být na tvé zahradě celý den, jen pár hodin. Určitě by to vynahradilo pokles zisku za pozdní sběr.

  2. Jirka napsal:

    A není problém se suchem?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *