Jak to jde s prodejem česneku?

prodej-cesnekuObčas tu napíšu i nějaké postřehy z mého offline podnikání, jehož legální část tvoří primárně prodej česneku.

O pěstování této plodiny už píšu asi druhým rok blog PestujuCesnek.cz (nově na adrese JaknaCesnek.cz) a pár článků jsem publikoval i tady na blogu (Jaké offline podnikání mě láká, Prodej českého česneku teď jede) a protože se mě včera Pavel Vilhelm na Twitteru ptal, jak to vypadá, rozhodl jsem se napsal i krátký report z této činnosti.

Když jsem pěstoval česnek loni, v roce 2013, úplně ideálně to nevyšlo, protože jsem měl špatně připravenou půdu a nechal jsem si sadbu zkazit, takže vyrostla tak třetina a výnos byl slabý.

Dostal jsem se tak v tomhle bizu do mínusu, který jsem chtěl srovnat tím, že česnek použiju na sadbu, zvýším výnos a prodám na další rok.

Pěstování česneku v roce 2014

Letos jsem si to připravil trochu lépe a česnek vyrostl mnohem lepší, vyplatilo se mi tomu pořádně věnovat, rychle ho zasadit a mít lépe připravené pole.

Na obdělávání sice tolik času nebylo, ale i přesto vyrostl docela hezký. Problém byl v období sklizně, kdy jsem nestíhal tak jsem si to představoval a jednu odrůdu (asi 1/3 celé sadby) jsem sklízel asi o 14 dnů později než jsem měl (šlo zrovna o ranou odrůdu).

Sklidil jsem tak slušný česnek (velikost, chuť, pálivost), bohužel stroužky už nedrží úplně u sebe a česnek je tak rozpraskaný > neprodejný za normální cenu.

Zbylé odrůdy už na tom byly o něco lépe, i když u nich jsem sklízel trochu později a část česneků se taky rozpadá.

Jak to jde s prodejem?

Od doby, kdy jsem se začal o česnek zajímat narostl počet malopěstitelů, kteří fungují podobně jako já, takže byl hned po sklizni plný internet inzerátů, ale i webů s prodejem česneku.

Každý den sleduju nové články a inzeráty s česnekem přes Google Alerts, takže vidím za jaké ceny se prodává, o čem se píše a kde bych si náhodou mohl vložit odkaz a udělat reklamu.

S prodejem jsem tak nespěchal, chtěl jsem počkat až konkurence zboží vyprodá a já si budu moci nahodit ceny podle mých představ.

Jako prodejní stránku jsem nakonec zvolil zmíněný blog PestujuCesnek.cz, protože ho vyhledávače berou jako „autoritu“ a prorazit tak na slova jako „Prodej českého česneku“ je mnohem snazší.

Využití znalosti z affilu při tvorbě landing page

Z hlavní strany jsem udělal prodejní landing page. Sice to není má nejlepší práce, ale konkurence není tak velká a už často nemá nic skladem. Na prodejích to není extra znát, ale každý týden mám alespoň jednu objednávku a doufám, že teď to bude ještě růst. Aktivně web totiž nijak nepropaguji a využívám jen přirozený traffic z vyhledávání.

NEPŘEHLÉDNĚTE  Jak vypadá Pokémoní MFA reality show?

Včera jsem předělával hlavní stranu a konečně předělal nesmyslný úvodní web, přidal větší tlačítko s košíkem, přehodil jsem tento button zprava doleva.

landing-page-cesnek

Malé úpravy jsem udělal i v objednávkovém formuláři – předtím začínala rozbalovací menu prázdným výběrem, nyní jsem nastavil (podle rad Marka Prokopa) základní hodnotu 1 kg, protože nula kilogramů si asi nikdo koupit nechce 🙂

Podle množství česneku na skladu to ale stejně vypadá, že i kdybych všechno prodal ideálně, tak v celkově v plusu nebudu, možná by to byl jen slabý zisk za letošek.

Zjistil jsem totiž, že česnek, který nedrží pohromadě se začíná kazit, žloutne a není už vhodný pro sadbu (a za chvíli nebude ani na jídlo).

Když není zemědělství priorita…

Tady je hezky vidět příklad rozdělení priorit a dopad toho, když diverzifikujete až moc. V kritické období (sklizeň, doba prodeje) mi totiž jelo online podnikání takovým způsobem, že by bylo pro mě nevýhodné tam zastavit a začít se věnovat česneku, takže jsem ho musel odložit.

Bohužel v offlinu věci fungují trochu jinak a tak stačí o týden pozdější sklizeň a máte hned mnohem nižší výnos kvalitního česneku > nižší zisk.

I když nemám důkaz, pořád si myslím, že může být pěstování a prodej česneku ziskový biz, stačí se tomu jen dostatečně věnovat, sadit stovky kilogramů a dělat marketing kreativněji, než většina českých prodejců.

Hezky to dělá například Vítek, který má česnek z Českého ráje a dostal jsem už třeba na hobby.idnes.cz anebo o něm psal Tomáš Hajzler. Já jsem si teď na marketing tímto stylem sehnal Marka Hnátka, tak uvidíme, jak to půjde. Docela totiž přemýšlím o tom, že bych vykoupil česnek od místních podnikatelů (pokud to legislativně půjde) a prodával ho právě přes web.

Jeden komentář

  1. Zahradník 13.11.2014

Přidej komentář