Proč nedělám SEO služby?

Při obědové pauze na cígo (tipujete správně, je to můj oběd) jsem z ničeho nic začal přemýšlet o tom, proč vlastně nedělám SEO služby.

seo-sluzby-optimalizace Někteří z vás si možná všimli, že na Seznamu jsem na „SEO služby“ první, Google mi v anonymním režimu ukazuje 12. pozici, hned za Markem Prokopem (jsem línej to kontrolovat na Webmaster Tools).

S takovými pozicemi bych už možná nějaký zakázky posbíral, ale nechci. Proč?

Hlavní důvod je jednoduchej – neumím komunikovat s klienty, vysvětlit jim SEO a neumím se vhodně nacenit ani prodat. To by šlo naučit, ale nechci.

Dalším důvodem je to, že optimalizace pro vyhledávače je podle mě stále víc záležitostí onpage SEO – pracuje se tedy hlavně na webu zákazníka, linkbuilding a další aktivity mají menší vliv.

Pohádka o SEO

Představte si vyhledávání jako ulici. A teď si představte sebe jako někoho, kdo si chce koupit energeťák a zrovna se do danýho města přistěhoval.

Vyjdete z domu a chcete kofein. Vydáte se tak pravděpodobně na hlavní ulici, kde je většina těch největších obchodů.

Začátek ulice, tedy obchody, který máte nejblíž jsou jako první pozice, čím dál jdete, tím hlouběji ve vyhledávání byste byli. Boční uličky pak můžou symbolizovat další stránky v SERP.

Většina z nás by asi navštívila první obchod s pitím, na který narazí. Jenže…

Co když to bude obchod někde ve vchodu, kde se budete prodírat mezi nevyskládaným zboží. Prodavač bude někde vzadu, takže se ho na nic nemůžete zeptat a navíc ještě čekáte, než vám věnuje pozornost a dorazí k pokladně.

Vlastně najít pokladnu v celým tom chaosu je taky docela complicated. Jediná výhoda – nízká cena. Jenže kdo by věřit energeťáku, kterej stojí 25 Kč. Když to prodávají takovým stylem, je možný, že to bude nějaký polský šméčko. A to nechceš.

Tak se rozmyslíte a jdete jinam. Protože máte appku na Pokémony, jdete si chytit Pikatchu do jedný uličky, která je už kousek dál.

Chytíte Pikatchu a cestou na hlavní ulici si všimnete specializovanýho obchůdku na energeťáky.

Je sice malej, ale vypadá líp a hlavně tam mají fakt dobrej výběr energeťáků.

Vstoupíte do obchodu, kde vás hned za pultem vítá prodavačka. Procházíte prodejnu a prohlížíte zboží. Spoustu toho neznáte. Jako vegan a totální hejtr firmy Pepsico hledáte něco bez Taurinu od jiné korporace.

Právě v té chvilce se vás prodavačka zeptá, jestli nepotřebujete s něčím poradit (symbolika pro live chat).

Samozřejmě toho využijete a řeknete prodavačce svoje požadavky. Nabídne vám Big Shock, je bez taurinu a vyrábí ho česká firma, takže přesně pro vás. Navíc vám doporučí novou příchuť, která zrovna vyšla na trh.

Vezmete pár Big Shocků a jdete zaplatit, paní už to má ale dávno spočítaný, takže je to bleskovka. Navíc vám dá ještě na test malou lahvičku s energeťákem nové značky, která se zrovna objevila.

Do kterýho z obchodů se vrátíte radši? U mě to je jasný, šel bych do specializovanýho minishopu. Každej den bych sice slyšel od známých, že večerka ve vchodu je blíž a mají to levnější. Já už si ale vybral doporučení tak nemají vliv.

Vedení města si po čase uvědomí, že večerka v podchodu nenabízí tak kvalitní služby a protože chtějí nabídnout svým občanům to nejlepší, nabídnout specializovanému minishopu, že si může pronajmout místo na hlavní ulici za nižší cenu, než konkurence.

Z dlouhodobého hlediska tak malej specializovanej obchod předbíhá večerku, která nakonec skončí kvůli neplacení daní a problémy s hygienou.

Tahle story je možná občas až moc reálná, takže se tam symbolika hledá obtížně, ale vysvětlím.

  • Rozložení obchodu, snadné nalezení produktů a pokladny, to je v našem světe UX.
  • Poradenství asi chápeme všichni, tam je to jasný.
  • Rychlost prodavačky má symbolizovat rychlost vyřízení objednávky a dodání produktů.
  • Poslední hlavní symbolika je město, což má být vyhledávač. Vyhledávač pozná, jestli mají lidi vaši stránku rádi, jestli si vybírají v SERP vaše výsledky a jestli třeba chodíte na stránku i přímo zadáním URL a ne přes vyhledávání.

Tyhle faktory nakonec můžou hrát větší roli, než pár doporučení od kámošů (odkazy), kteří vlastně celej život pijou kafe a energeťákům nerozumí (netématické odkazy).

Já sice občas narazím na někoho, kdo má hezkej web a SEO by stálo za to dělat, ale většinou to zase není téma blízký mýmu srdci a vlastně se mi ani nechce makat na někoho jinýho, když si ten business můžu postavit sám (to, že to je náročný, jsou jen výmluvy SEO konzultantů). Takže jde nakonec vlastně o to, že jsem sobec a chci všechno pro sebe 🙂

Články na podobné téma:

Share

6 Responses

  1. Jan Pokorný napsal:

    Krásná pohádka. Podle mě by pomohla spoustě lidí, kteří v SEO tápou, je to daleko jasnější vysvětlení než při nastudování knížky.

  2. To je tak suprově napsaný, že je skoro škoda tu symboliku vysvětlovat 🙂

  3. Marek Hnátek napsal:

    Jestli spustíš ten dáme kofein, tak to bude ošklivé.

  4. Petr Kvapil napsal:

    Velmi inspirativní a edukativní článek, jen tak dál, sleduji:-)

  5. Zdeněk napsal:

    Musím říct, že se jedná o dost inspirativní článek jako celý web (Y)

  6. Diana napsal:

    Ježiš, tak to je výborný! 🙂 Fakt povedený článek. 🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *