Myšlenka toho, že bych zase provozoval vlastní shop mě vždycky tak jednou týdně opravdu láká. Pak si ale zase rychle uvědomím, že moje priority jsou teď trochu jinde. Dávám přednost tomu co znám a kde vidím větší potenciál. To ovšem není důvodem, proč píšu tento článek.

Hlavním negativem ve spuštění a provozování internetového obchodu vidím v tom, že pokud už nemáte nějakou základnu webů nebo příjmy, kterými můžete shop dotovat, pak se asi nebude jednat o způsob rychlého výdělku.

Právě naopak, podle mě budete do e-shopu ze začátku spíš hodně sypat a nebo na něm strávíte velké množství času.

Sám jsem měl kdysi e-shop s dárkovými pěstitelskými balíčky Grow It. To už ale moc nejede (jak sortiment, tak obchod) tak se tomu nevěnuji.

Problém vidím hlavně v tom, že musíte mít věci na skladě. Nechtěl bych vést shop, který bude několik dnů čekat na dodání od velkoobchodu a teprve pak zboží posílat dál.

Určitě to tak  fungovat může a je to řešením v případě širokého sortimentu, ale pro mě rychlost dodání zboží u e-shopu klíčová.

Když jsem začínal Grow It, nakoupil jsem pár kusů od každého druhu a tenkrát mě to stálo necelých 20 tisíc. Dvacet tisíc, které mi zbyli z prodeje „projektu“ Liver.cz zmizely a já jsem neměl zajištěný žádný zisk. Jen jsem měl ve skříni míň místa na oblečení 🙂

Aby se obchod rozjel, je potřeba mít nějaký systém. Já tenkrát zvolil open-source PrestaShop, který byl „zadarmo„. Stál mě jen hodně času, ladění atd. Nebylo to tak strašné, protože si vystačím s málem a taky tam nebylo potřeba tolik vychytávek.

Pokud bych si ale nechal udělat řešení na míru, zaplatím desítky/stovky tisíc a zase není žádný zisk zaručený. Levnější variantou naštěstí může být pronájem internetového obchodu u Simplie nebo u Shoptetu. Není to taková investice, ale pokud s podnikáním začínáte a nemáte moc peněz, každý výdaj zabolí.

Teď mám zboží a způsob propagace, ale zatím nemám žádný marketing. Můžu zkusit SEO, ale v konkurečním prostředí se bez investic zase neobejdu. Stejně tak je to s PPC a s dalšími formami. Ani provizní program vás nezachrání, zdarma vám kvalitní affiliate nikdo nedá a pochybuju, že mnoho eshopařů staví svůj marketing jen na affiliate.

Než se internetový obchod rozjede, stojí to hodně peněz a nemáte vůbec zajištěné, že vyděláte. Pokud to nezkusíte, jen těžko zjistíte situaci na trhu, konverzce, reklamace…

Právě to jsou důvody, které mě od e-shopu odrazují. Hodně výdajů a velká nejistota není to co bych teď hledal.

Jde to i jinak

Abych dnes ale nebyl jenom negativní, určitě existují způsoby, jak se to dá dělat i s malým budgetem.

  • Místo nákupu zboží na sklad můžete začít s přeposíláním objednávek anebo zkusit najít někoho kdo nabízí dropshipping (dropshipping a přeposílání objednávek není to stejné).
  • Existují open-source řešení, které si rozjede zdarma. Příkladem může být plugin WooCommerce na WordPress, Opencart nebo zmíněný PrestaShop.
  • Pokud umíte dělat marketing, sami si nějaké zákazníky najdete. Pokud ne, můžete trávit čas studováním metod, jak získat zákazníky a podle toho pak konat.

Nic z toho vás nebude stát tolik peněz, místo toho vám to ale spolkne spoustu času. Jestli ho máte a láká vás něco prodávat, zkuste to. Minimálně získáte know how a zkušenosti v oboru. Pro mě už to ale není, vidím teď potenciál jinde 🙂

Články na podobné téma:

Sdílej a buď můj ambasador:

Radek Strouhal

Autor je webmasterem, který se stará o developování domén, tvorbu MFA a SEO.

8 komentářů

Outdoorové fórum · 21.9.2012 v 9.01

Podle mě nemá smysl přeposílat objednávky. To ta marže nevynahradí práci za „vylepšení“ pozic ve vyhledávání a správu webu, kolekcí, sledování cen atd.

    Radek · 21.9.2012 v 9.05

    Přesně, většinou nikdo nedokáže ocenit tu práci s tím dropshopem. A je to taky rizikové, může se stát, že váš „dodavatel“ přestane fungovat a pokud nenajdete vhodnou náhradu, celá práce je k ničemu. Je pak asi jediná možnost a to předělat droshop na klasický shop, ale ne každý se chce posunout tímto směrem 😉

Kali · 25.2.2013 v 21.38

Zajímavá úvaha, trochu z tebe mluví zkušenosti. Je to ale tím, že si (bez urážky) neproniknul nikdy do provozu e-shopu pořádně. S pár produkty ve skříni to moc nejde, ač si to desetitisíce lidí myslí.
Všichni mají představu, že si „otěvřou e-shop“ a „ono to bude prodávat samo“. Tak to bohužel nejde…

Za mě by řekl, že přeposílání objednávek je kravina, která nikdy nic nevydělá. Drosphipmnet u určitého druhu zboží ano, ale taky má nějaká úskalí… Pokud nemáš peníze na nakoupení vlastního skladu, tak je to nejlepší řešení.

Já osobně mám na skaldě zboží za 3miliony a pořád narážím na to, že bych prodal mnohem více za sezónu, ale není za co ho nakoupit. Růst pomalu má ale taky své kouzlo – člověk má čas na zdokonalování shopu a zatím ví co se děje… Mám strach, až bude muset mít team desítky lidí, jak je řídit. Ale mám se pořád co učit a to mě baví 🙂

Lydie · 22.3.2013 v 18.06

Dropsippingem jsem víc než rok živila dvě dcery na VŠ a SŠ, takže nejde zase tak úplně říct, že se tím nedá vydělávat. Pokud narazíte na solidní dodavatele, kteří uznávají, že i vaši práci je nutno zaplatit, tak je vystaráno. Největší výhodu jsem viděla v naprosté svobodě pohybu. Jde to dělat po internetu odkudkoliv a když se vám zrovna nechce, uděláte si kdykoliv volno.

Jen je potřeba dobře vybírat dodavatele. Ze čtyř mi dnes zůstal jediný.

První mi zatajoval prodeje a tím pádem i provize. Když jsem ho poslala do háje, tak ještě dlouho vyhrožoval vším možným.

Další na začátku domluvenou provizi průběžně zmenšoval a okřesával jak se dalo a dobu do zaplacení naopak zvětšoval. Až nakonec rozdíl mezi časem vykonané práce a platbou dosáhl půl roku. To už jsem jen počkala na peníze a končila. Momentálně se snaží kopírovat všechno, co jsem pro ně dělala.

Třetí dodavatel šel do důchodu, což byl jediný smírný a sympatický rozchod 😀

Dnes mám eshopy. Eshop víc vydělává, ale zase nejsem tak volná. Navíc, díky zásobám, jak píše Kali, s tím nejde jen tak seknout a začít dělat něco jiného. Všechno má své.

    Kali · 22.3.2013 v 19.43

    Tady si Lidie asi plete drophipment s přeposíláním objednávek nebo affiliate, když mluví o zatajování provizí…

      Lydie · 22.3.2013 v 20.31

      Ano, pravda pravdúcí. Šlo o přeposílání objednávek a sama jsem kdysi jednoho popleteného komentujícího opravovala. Jak jsem tento model už téměř opustila, tak mi i pojmy splynuly. Kaji se 🙂

Wolferine · 13.10.2014 v 11.30

Jo zacatky jsou tezky . my se zenou rozjizdime eshop s tricky ( http://www.zvirecitricka.cz ) a jde to pomalu jelikoz moc penez nazbyt bohuzel nemame….
Ale snad se to pohne a budem si moc i dovolit vlastni tiskarnu a tim zkratime doby a zvetsime marzi, uvidime:)

    Jan Kalianko · 14.10.2014 v 10.19

    E-shop na první pohled nevypadá úplně špatně. Otázkou jsou prodeje, propagace a hlavně marže. Bez rozumné marže se to dělat nedá… Taky dodání a mnoho dalšího.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *