První místo v SERP, to chceš!

seo-prvni-pozicePoslední týdny pravidelně sleduji videa od Filipa Nováka (www.zeptejsefilipa.cz) a dnes u něj vyšlo další video, tentokrát o Google, SEO a tak 🙂

Tahle témata mě vždycky zajímají, protože snad každý v oboru má trochu jiný názor a ani u mě to není jinak.

V tomhle článku zkusím zas trochu rozvířit diskuzi (a nahnat si návštěvnosti. Určitě to není mířené přímo na Filipa – „útočím“ na všechny, kterých se to týká 🙂

Můj názor je (poslední) dobou takovej, že by se SEO nemělo považovat za něco supertajemnýho, co nejde nijak ovládat a na co budete nejspíš potřebovat hodně peněz.

Někdy to tak je, ale myslím, že to určitě nebude pravidlem a pořád se dají najít lowcost metody.

Když se mluví o „SEO technikách“, tak snad každej kdo konzultuje nebo dělá SEO pro klienty vezme hned ty nejhorší případy – nákupy z nekvalitních stránek, patičkové odkazy, registrace do katalogů…

Ale přeci jsou i jiné „techniky“, jako třeba tvorba mikrostránek, nákup odkazů u tématických webů, rozumná výměna s weby z oboru atd.

Podle mě se stačí zamyslet nad principem vyhledávání a z toho už odvodíte zbytek…

Ideální vyhledávač (v naší situaci Google) se snaží uživateli nabídnout co nejlepší a nejpřesnější odpověď na dotaz, který položil.

Pokud tedy chcete „manipulovat“ výsledky vyhledávání, přizpůsobte vaši stránku dotazu/klíčovému slovu, na které chcete být první a zajistěte, že váš web budou to nejlepší odpovědí na tento dotaz.

V některých případech to bude levnější, někdy dost drahé, ale podle mě to jde téměř vždy. Člověk se ale v některých případech (konkurenční dotazy) musí dívat na SEO s nadhledem a brát v úvahu třeba i offline brand (např. když bojujete v SERP s Alzou).

U mě to ale není vůbec tak komplikované, jak  byste si mohli myslet. Můžu zmínit třeba e-shop Zefstyle.cz nebo Selfieobchod.cz. Pro oba weby teď optimalizaci aktivně nedělám a přitom mám téměř všechny objednávky právě z organického hledání.

Celé offpage SEO pro Zefstyle.cz ale spočívá třeba v tom, že jsem si naodkazoval web ze svých dalších webů, vytvořil asi 4 mikrostránky (náklady tak 3k/mikrostránku) a občas jsem někde koupil PR článek.

Když teď zadám do Google „penny boardy“, vidím tohle:

  • 3. pozice – moje mikrostránka
  • 4. pozice – eshop
  • 6. pozice – moje mikrostránka
  • 7. pozice – moje mikrostránka
  • 9. pozice – moje mikrostránka

Z devíti pozic pro organik mám 5 pozic obsazených já a takhle to je často i pro longtailové výrazy. Bylo to složité? Podle mě ne.

Po večerech jsem na pár domén nahodil WordPress, intoxikovanej jsem napsal pár článků a vyfotil nebo stáhnul fotky skejtů, naházel to všechno na weby, vzájemně (chytře) prolinkoval a funguje to tak už několik měsíců, něco víc než rok.

Na Seznamu se na tyhle silnější kws teď nechytám, protože na se o weby nestarám ani to moc nesleduju, ale longtailové výrazy tam jdou obsazovat docela snadno.

NEPŘEHLÉDNĚTE  Cesta k výdělečnému webu - začátky

Stačí si nějaký čas budovat tématický web a jakmile ho začne mít Seznam rád, žere mu pak skoro všechno. Mám takové weby asi 2 a stačí mi tam nahodit článek třeba na téma „Penny board pro děti“ a vsadím se, že za pár dnů je článek na první straně, dost možná i na prvním místě.

Proč chci první pozice?

Když se mluví o SEO, často se taky mluví o tom, že první pozice není to, co by vás mělo zajímat. Je to myšleno hlavně tak, že by vás neměla zajímat jedna pozice na nějaké nejhledanější klíčové slovo, ale měli byste přemýšlet i o longtailu.

Typickým příkladem je to, když někdo prodává ledničky. U něj nemá cenu být první na slovo „ledničky“, protože náklady na SEO budou větší, než zisk získaný z toho trafficu.

Tohle se říká, ale podle mě to nemusí být pravda, je prostě potřeba to změřit.

U mě na Zefstyle.cz jsou například tyhle silná klíčová slova dost důležitá. Když se dívám do Analytics na konverze, tak tu mám dvě hlavní klíčová slovní spojení, která mi dělají nejvíc objednávek.

  1. kw 56,8 % z celkového počtu objednávek- ZEFSTYLE (zefstyle, zefstyle.cz, zef style, zef style.cz, zeftstyle)
  2. kw 21,6% z celkového počtu objednávek – Penny board (penny board, penny boardy, penny board cz, penny board levně)
  3. zbytek – 21,6% z celkového počtu objednávek

U prvního klíčového slova je na první pohled zřejmé, že je pro mě první pozice důležitá. K tomu se ale ještě vrátím, protože to asi nebude tak úplně pravda.

Zajímavé a podle mě průkazné je druhé klíčové slovo. Být na první pozici na kws „penny board“ a pár dalších pro mě je dost důležité, protože mi to dělá poměrově stejnou část objednávek, jako celý longtail.

Nezobrazovat se na tohle klíčové slovo by pro mě tak znamenalo, že tu budu muset nahradit zvětšením longtailu dvojnásobně, což u mě skoro není možné, protože v mém oboru prostě není tolik slovních spojení, která by se hledala.

Je ovšem možné, že část lidí, kteří můj e-shop našli přes longtail u mě nakoupili až později a to tak, že přišli hledáním přes Zefstyle.cz – ovšem sem spadají i všichni ostatní vracející se návštěvníci (ze sociálních sítí, z offline doporučení,…).

Bohužel tohle už přesněji doměřovat neumím, ale nemyslím si, že by v tom bylo tolik longtailových konverzí.

Možná to někteří z těch, kteří tvrdí, že první pozice jsou k ničemu (nemyslím tím teď konkrétně Filipa), mají podložené čísly a mohou dokázat, že se jim opravdu vyplatí sbírat víc trafficu přes longtail.

NEPŘEHLÉDNĚTE  Výběr nejvýdělečnějšího podnikání a určení priorit

V takovém případě by bylo hezké, kdyby to aspoň někdy podložili a nepoužívali se pořád ty stejné klišé story, které už čtu/poslouchám roky.

V SEO je vůbec těchhle klišé plno a málokdo potvrzuje svoje názory nějakými čísly nebo ukázkou v praxi a proto se pak nad těmito názory trošku pousmívám 🙂

4 komentáře

  1. Filip Novák 23.4.2016
  2. Filip Novák 23.4.2016
    • Radek 24.5.2016
  3. Igor 14.5.2016

Přidej komentář