První místo v SERP, to chceš!

seo-prvni-pozicePoslední týdny pravidelně sleduji videa od Filipa Nováka (www.zeptejsefilipa.cz) a dnes u něj vyšlo další video, tentokrát o Google, SEO a tak 🙂

Tahle témata mě vždycky zajímají, protože snad každý v oboru má trochu jiný názor a ani u mě to není jinak.

V tomhle článku zkusím zas trochu rozvířit diskuzi (a nahnat si návštěvnosti. Určitě to není mířené přímo na Filipa – „útočím“ na všechny, kterých se to týká 🙂

Můj názor je (poslední) dobou takovej, že by se SEO nemělo považovat za něco supertajemnýho, co nejde nijak ovládat a na co budete nejspíš potřebovat hodně peněz.

Někdy to tak je, ale myslím, že to určitě nebude pravidlem a pořád se dají najít lowcost metody.

Když se mluví o „SEO technikách“, tak snad každej dělá SEO konzultanta vezme hned ty nejhorší případy – nákupy z nekvalitních stránek, patičkové odkazy, registrace do katalogů…

Ale přeci jsou i jiné „techniky“, jako třeba tvorba mikrostránek, nákup odkazů u tématických webů, rozumná výměna s weby z oboru atd.

Podle mě se stačí zamyslet nad principem vyhledávání a z toho už odvodíte zbytek…

Ideální vyhledávač (v naší situaci Google) se snaží uživateli nabídnout co nejlepší a nejpřesnější odpověď na dotaz, který položil.

Pokud tedy chcete „manipulovat“ výsledky vyhledávání, přizpůsobte vaši stránku dotazu/klíčovému slovu, na které chcete být první a zajistěte, že váš web budou to nejlepší odpovědí na tento dotaz.

V některých případech to bude levnější, někdy dost drahé, ale podle mě to jde téměř vždy. Člověk se ale v některých případech (konkurenční dotazy) musí dívat na SEO s nadhledem a brát v úvahu třeba i offline brand (např. když bojujete v SERP s Alzou).

U mě to ale není vůbec tak komplikované, jak  byste si mohli myslet. Můžu zmínit třeba e-shop Zefstyle.cz nebo Selfieobchod.cz. Pro oba weby teď optimalizaci aktivně nedělám a přitom mám téměř všechny objednávky právě z organického hledání.

Celé offpage SEO pro Zefstyle.cz ale spočívá třeba v tom, že jsem si naodkazoval web ze svých dalších webů, vytvořil asi 4 mikrostránky (náklady tak 3k/mikrostránku) a občas jsem někde koupil PR článek.

Když teď zadám do Google „penny boardy“, vidím tohle:

  • 3. pozice – moje mikrostránka
  • 4. pozice – eshop
  • 6. pozice – moje mikrostránka
  • 7. pozice – moje mikrostránka
  • 9. pozice – moje mikrostránka

Z devíti pozic pro organik mám 5 pozic obsazených já a takhle to je často i pro longtailové výrazy. Bylo to složité? Podle mě ne.

Po večerech jsem na pár domén nahodil WordPress, intoxikovanej jsem napsal pár článků a vyfotil nebo stáhnul fotky skejtů, naházel to všechno na weby, vzájemně (chytře) prolinkoval a funguje to tak už několik měsíců, něco víc než rok.

Na Seznamu se na tyhle silnější kws teď nechytám, protože na se o weby nestarám ani to moc nesleduju, ale longtailové výrazy tam jdou obsazovat docela snadno.

Stačí si nějaký čas budovat tématický web a jakmile ho začne mít Seznam rád, žere mu pak skoro všechno. Mám takové weby asi 2 a stačí mi tam nahodit článek třeba na téma „Penny board pro děti“ a vsadím se, že za pár dnů je článek na první straně, dost možná i na prvním místě.

Proč chci první pozice?

Když se mluví o SEO, často se taky mluví o tom, že první pozice není to, co by vás mělo zajímat. Je to myšleno hlavně tak, že by vás neměla zajímat jedna pozice na nějaké nejhledanější klíčové slovo, ale měli byste přemýšlet i o longtailu.

Typickým příkladem je to, když někdo prodává ledničky. U něj nemá cenu být první na slovo „ledničky“, protože náklady na SEO budou větší, než zisk získaný z toho trafficu.

Tohle se říká, ale podle mě to nemusí být pravda, je prostě potřeba to změřit.

U mě na Zefstyle.cz jsou například tyhle silná klíčová slova dost důležitá. Když se dívám do Analytics na konverze, tak tu mám dvě hlavní klíčová slovní spojení, která mi dělají nejvíc objednávek.

  1. kw 56,8 % z celkového počtu objednávek- ZEFSTYLE (zefstyle, zefstyle.cz, zef style, zef style.cz, zeftstyle)
  2. kw 21,6% z celkového počtu objednávek – Penny board (penny board, penny boardy, penny board cz, penny board levně)
  3. zbytek – 21,6% z celkového počtu objednávek

U prvního klíčového slova je na první pohled zřejmé, že je pro mě první pozice důležitá. K tomu se ale ještě vrátím, protože to asi nebude tak úplně pravda.

Zajímavé a podle mě průkazné je druhé klíčové slovo. Být na první pozici na kws „penny board“ a pár dalších pro mě je dost důležité, protože mi to dělá poměrově stejnou část objednávek, jako celý longtail.

Nezobrazovat se na tohle klíčové slovo by pro mě tak znamenalo, že tu budu muset nahradit zvětšením longtailu dvojnásobně, což u mě skoro není možné, protože v mém oboru prostě není tolik slovních spojení, která by se hledala.

Je ovšem možné, že část lidí, kteří můj e-shop našli přes longtail u mě nakoupili až později a to tak, že přišli hledáním přes Zefstyle.cz – ovšem sem spadají i všichni ostatní vracející se návštěvníci (ze sociálních sítí, z offline doporučení,…).

Bohužel tohle už přesněji doměřovat neumím, ale nemyslím si, že by v tom bylo tolik longtailových konverzí.

Možná to někteří z těch, kteří tvrdí, že první pozice jsou k ničemu (nemyslím tím teď konkrétně Filipa), mají podložené čísly a mohou dokázat, že se jim opravdu vyplatí sbírat víc trafficu přes longtail.

V takovém případě by bylo hezké, kdyby to aspoň někdy podložili a nepoužívali se pořád ty stejné klišé story, které už čtu/poslouchám roky.

V SEO je vůbec těchhle klišé plno a málokdo potvrzuje svoje názory nějakými čísly nebo ukázkou v praxi a proto se pak nad těmito názory trošku pousmívám 🙂

Články na podobné téma:

Share

4 Responses

  1. Filip Novák napsal:

    Moc hezký a překvapivě obsáhlý článek, který jsi musel napsat teda během dneška, což klobouk dolů za čas, který jsi tomu akčně věnoval. Akorát jsem tak napůl pochopil tento úryvek:

    „Když se mluví o „SEO technikách“, tak snad každej kdo konzultuje nebo dělá SEO pro klienty vezme hned ty nejhorší případy – nákupy z nekvalitních stránek, patičkové odkazy, registrace do katalogů…“

    Měl jsi na mysli, že konzultanti dělají tyhle špatné techniky často? To by pro mě bylo tedy doplněním mých výroků, kde tyto aktivity vidím spíš u agentur, které berou zakázky jak na běžícím páse. U konzultantů je výskyt podobných tahů „tedy alespoň v dobré víře doufám“ menší. Protože za jméno se pak těžko zamaskuješ a je to osobní a průhledné. Vlastní jméno zdiskredituješ jen jednou, ale pokud dáš dobré hodnoty ven, pak se to násobí důvěryhodností.

    Proto často uvádím nekalé a manipulativní metody marketingových agentur, protože odsud ke mně přicházejí klienti, kteří jsou na vážkách, zda ještě někdy SEO věřit.

    Rado, líbí se mi, jak uvažuješ a v podstatě používáš stejnou metodiku jako já. Udělat kvalitní obsah, separovat komplexní produkt na TOP výhody a ty prezentovat na landing page, kde se člověk uklidní a soustředí na to, na co chci a pak je vyšší šance, že udělá akci, kterou chci.

    Já se tento rok (jak vidíš) rozhodl postavit osobní brand na videích a jdu do toho skutečně naplno (každé pondělí předtáčíme) a v pátek vychází díl ZeptejSeFilipa na YouTube. Pak sypu nějaké ty zábavné videa přímo do Facebooku, což je ultimátní místo na sdílení a virální efekt (YouTube mi přijde v tomhle tužší na proražení, zatím se valný efekt nepovedl), ale Facebook videa – OMFG this is great! A v tomto případně stavění osobního brandu se v podstatě jen málo zabývám SEO (samosebou vybírám témata pořadů, které také korelují moji SEO strategii a obecný okruh mého zájmu). Nicméně momentálně testuji web, kde jen nahrávám videa a nijak nepopisuji, zda tohle bude mít samo o sobě efekt pro pozice a taky pečlivě sleduji pozice na YouTube, což je pro mě priorita.

    Díky za článek a link 🙂

  2. Filip Novák napsal:

    Ještě bych Rado dodal, když to tak čtu podruhé 😀 že jak uvádíš, že SEO nemusí být tak nákladné, tak nezapomeň, že takto to vidíš ty, protože ty o těchto věcem máš přehled a umíš to dobře vymyslet. Na tomto levelu ale rozhodně není klient, který tyto služby poptává a každé knowhow by mělo mít svou cenu. Stejně jako když přijdu do sedlářské dílny, kde je pro sedláře total EASY udělat ti pásek ke kalhotám a řekne ti, že to nemusí být nákladné, že to má za náklady, tak pro tebe je samozřejmě cena komerční a úplně jiná, než by to mohl hodnotit přímo řemeslník ze své pozice, když to umí. Ty bys takový pásek vyráběl asi 5x déle jak on a ještě bys to třeba zkazil (bez urážky). Btw, vyrostl jsem v sedlářské rodině, tak o tom něco vím (proto uvádím tento příklad). Ty jako SEO konzultant pak umíš své řemeslo natolik dobře, že jsi schopen navrhnout perfektní kreativní stránku a koncept během půl hodiny. Ale máš za tím třeba 5 let učení a testování a zkoušení. To vše je nutné započítat do ceny tvých služeb, jinak jsi špatný řemeslník. A závěrem bych rád zmínil, že okrádat sám sebe, je taky hřích. 😉

    • Radek napsal:

      Sice odpovídám pekelně pozdě, ale nechci to tu nechat bez reakce a zároveň musím souhlasit 🙂 Na tohle já vždycky zapomínám a je fakt, že můj biz hodně stojí na mém know how a není to tak snadno škálovatelné, jak jsem si myslel. Vidím to teď u různých spolupracovníků, nedělají věci, které jsem myslel, že jsou automatika, protože to prostě netuší a nemají ten mindset jako já :/
      V tomhle článku jsem to trochu přestřelil a beru to zpátky, ale článek tu nechám, třeba to bude uvědomění i pro někoho dalšího 🙂

  3. Igor napsal:

    Absolútne skvelý a hodnotný článok! Je super, keď si človek buduje svoje vlastné backlinkové portfólio. Čo sa týka tohto, som určite znalosťami na oveľa nižšej úrovni ako ty ale takéto články ma motivujú, pretože krásne a presne ukazujú smer, že „keď sa chce, tak sa dá“. Na druhej strane ma prekvapuje, že taká „pyramída“ z mikrostránok funguje tak skvele, pretože niekde som čítal, že Google dokáže zistiť, ktoré weby sú vlastne tvoje. Už si nepamätám kde ale viem, že sa tam niečo spomínalo aj o penalizácii. Každopádne ty si napísal: „vzájemně (chytře) prolinkoval“ opäť z toho plynie že (asi) vieš, čo robíš. Vlastne, je to všetko o know-how ako predo mnou napísal Filip Novák, preto sa v tom treba stále vzdelávať. 🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *