Rozjíždím pronájem aut na Islandu

Půjčení auta na IslanduNa Islandu se můžete živit v několika odvětvích. Tím největším je rybolov a zpracování ryb, který jde ale úplně mimo mě. Mnohem blíže mám ale k turismu, i když jsem se cestování většinu života nevěnoval. 

A protože už mě přestalo bavit být závislý jen na jednom příjmu, který navíc není na islandské poměry tak dobrý, rozhodl jsem se, že zkusím zase v něčem podnikat, tady na Islandu.

Naštěstí jsem měl ještě před návratem na Island tip na obor, ve kterém bych chtěl. Na Islandu funguje služba podobná Airbnb, nejde ovšem o pronájem bydlení, ale o pronájem a půjčování aut.

Funguje to na velmi podobném principu. Každý, kdo má vozidlo, které je ochoten na určitou dobu půjčit, se může zaregistrovat na stránce carrenters.is a dát svoje auto k nabídce.

Aktuálně není služba ještě tak moc rozšířená, takže zde najdete mix vozidel islanďanů a pár vozidel z různých půjčoven, který tuhle stránku využívají jako další kanál k pronájmu svých aut a dodávek.

Protože jsem se na Island vrátil „až“ v červnu, neměl jsem moc času na to, abych se stihl připravit na sezónu, která je hlavně v červenci a srpnu.

Sice jsme hned druhý den po příletu koupili se sestrou ojetou Suzuki Grand Vitaru, ale zatím jsme se nedohodli na tom, jestli tohle auto chceme opravdu pronajímat.

Máme obavy z toho, že by naše auto turisti zničili a proto jsem začal hledat alternativu, něco levnějšího, ale přesto spolehlivého. Asi po třech týdnech jsem si výhledl auta od Subaru.

Rozhodoval jsem se mezi Imprezou a Legacy, ale protože Impreza se mi tak moc nelíbí a není jich v nabídce tolik, skončil jsem nakonec u Legacy.

Každý den jsem sledoval nabídky všech islandských bazarů, než jsem narazil na Legacy ve verzi sedan z roku 2006 za cenu asi o 30 000 Kč než podobné modely na trhu.

Hned v pátek jsme tedy se sestrou vyrazili do bazaru a těsně před zavíračkou v pátek  jsme auto projeli. Byl jsem si téměř jistý, že ho koupím, ale v pondělí jsem bazar nestíhal, takže jsem se stavil až v úterý. Bohužel už bylo pozdě a auto mi někdo vyfoukl před nosem.

Moje nadšení z nového auta bylo ale velké a tak jsem ještě ten večer projížděl všechny inzeráty a bazary a náhodou jsem narazil na další Legacy, ovšem o dva roky starší a ve verzi kombi. To mě ovšem přivedlo k tomu, že bych mohl úložný prostor využívat jako prostor ke spaní nabízet auto i pro lidi, co kempují.

Hned další den jsem kontaktoval majitele, dohodli jsme se na setkání a ve čtvrtek už jsem si z Reykjavíku vezl nové auto.

subaru legacy carrenters

Jak už jsem zmiňoval, sezóna už běží, takže každý další den zdržení mi uniká možnost využít množství turistů. Udělal jsem si tedy rychle malou analýzu toho, jaká auta se na na stránce Carrenters půjčují, jaké vybavení nabízí a v jakých cenových relacích se pronájmy pohybují.

Další dny jsem tak po práci trávil tím, že jsem jezdil po nákupech a vybavoval svoje auto tak, aby se dalo využít ke kempování. Lidé, kteří si ho půjčí, tak téměř nebudou muset využít ubytování v hotelech.

Pojištění auta na Islandu

Včera jsme konečně zajistil vše, co je potřeba a přidal jsem tedy svoje Subaru Legacy do inzerátů. Čekalo mě ale další zdržení a to kvůli mojí pojišťovně.

Na Islandu funguje asi 5 pojišťoven, z toho 2 moje auto nepojistí, když ho budu půjčovat, protože je moc staré. Pojišťovna, u které jsem nyní s tím problém nemá, ale vychází to draze a musím platit pojištění i tehdy, když ho nepůjčuji (nemluvím teď o povinném ručení, to se platí zvlášť). Proto jsem musel zajet na pobočku pojišťovny VIS, ke které nyní přecházím a vyřídit si převod. Naštěstí je to extrémně jednoduché a to i přesto, že nemluvím islandsky.

Dnes už mám tedy vše vyřízeno. Auto je vybavené, pojistka změněná a stačí už jen kontaktovat správce web Carrenters.is, který mi vozidlo schválí.

Kolik bych mohl pronájmem auta vydělat?

Cenu za půjčení auta na jeden den jsem v sezóně nastavil na 16 900 ISK, což je asi 3400 Kč. Část z toho (přesně to je 23 %) si vezme služba, ze zbytku peněz musím ještě zaplatit daň 37,5 %.

Daň je relativně vysoká, ale je to z toho důvodu, protože už je to můj další příjem (kromě příjmu ze zaměstnání). Můj zisk by tedy měl být zhruba 8600 ISK, asi 1700 Kč denně.

Moje počáteční investice bylo o něco víc, než moje první výplata za červen. Auto mě stálo asi 84 000 Kč, za vybavení (stan, ručníky, polštáře, matrace, atd.) jsem utratil asi dalších 10 000 Kč.

Nepočítám s tím, že by se mi to vrátilo ještě tenhle rok, ale moje auto můžu půjčovat i příští rok. Z vydělaných peněz bych měl minimálně ušetřit na pár oprav, takže bych auto mohl dostat do takového stavu, abych ho mohl prodat zhruba o 20 – 40 tisíc korun více a potom koupit jedno nebo další 2 ojetá auta a opakovat proces.

Díky mým znalostem z online marketingu se ale nehodlám omezovat jen čistě na pronájem auta, ale chtěl bych si pomáhat také díky jednomu nebo víc webům o Islandu. Jeden takový web pomalu spouštím, i když na něj zatím nemám moc času. Jde o web IslandBezCestovky.cz, který je prioritně určen pro turisty s low budgetem.

Island je sice rok od rok dražší, ale pořád jsou tu způsoby, jak můžete ušetřit nemalé peníze a přitom poznat všechna nádherná místa, která znáte z Instagramu. Právě přes můj web bych chtěl umožnit lidem, kteří o Islandu sní, aby se sem dostali a nemuseli za to utratit nesmyslné částky.

Právě to byl nakonec důvod, proč jsem zvolil auto v kombi verzi, protože to mnohem lépe zapadá do mého „podnikatelského záměru“.

Během několika dnů bych se měl tedy dostat konečně na seznam dostupných vozidel k půjčení na stránce Carrenters.is, budu vás tedy brzy informovat o situaci.

2 komentáře

  1. Petr Malec 19.7.2018
  2. Jirka 23.7.2018

Přidej komentář