Jak se učím SEO

seo-uceni-marketinguLíbí se mi, jak se na Webtrhu nováčci ptají, jak se naučit marketing. Očekávají asi, že stačí navštívit pár konferencí, přečíst knihy či e-booky o SEO a potom třeba číst nějaké blogy (kdo v Česku vlastně ještě o SEO píše prakticky, kromě Petera Chodelky?). Občas mám chuť na to zareagovat, ale poslední dobou už to vzdávám.

Já osobně jsem v oboru roky a občas stačí jedna dobrá aktualizace algoritmu a přijdu si, jako bych začínal od znovu. Takové problémy mám poslední dobou hlavně u Seznamu.

Ztratil jsem se v tom jejich algoritmu asi někdy začátkem roku 2016 a stále si nejsem jistý, jestli to, co si myslím, že funguje, opravdu funguje.

Dělat SEO pro Google je podle mě snazší. Tedy, snazší vlastně ne, ale zhruba víte, co je potřeba. Mít silný brand, dlouhé texty, tematické odkazy z obsahu, interní prolinkování a pak další menší faktory jako třeba rychlost webu.

Seznam je oproti Google dost chaotický. Myslím, že to někde „přiznal“ i Yuhů. Pokud například hledáte nějaké produkt, který nabízí několik e-shopů, zhruba stejně dobře optimalizovaných z hlediska SEO, algoritmus výsledky seřadí prostě náhodně.

Těžko se tam pak zjišťuje, co na Seznam funguje a co nefunguje. Navíc také Yuhů zmiňoval, že změny, které provedete na webu nebo při linkbuildingu jsou znatelné až tak pozdě, abyste to nedokázali odhalit.

Takže můžete dělat SEO dobře a nic se nestane, ale jen co začnete sbírat špatné odkazy, půjdete nahoru. Někdo si pak může myslet, že to byly právě ty nekvalitní odkazy, které vám zajistili lepší pozice.

Proto se snažím SEO učit hlavně na velkých silných webech, které mám roky. Takové weby mám vlastně jenom dva a to tenhle blog a web RecenzeZdarma.cz.

Co mi web může říct?

U vlastního webu máte přehled o všem, co se tam děje a pokud sledujete vstupní stránky a zhruba víte, odkud lidé chodí, můžete si dávat dohromady změny na webu a změny v SERP.

Oba dva weby fungují tak trochu jako komunitní. Kolem Seopizzy asi malá komunita bude, na RecenzeZdarma.cz pravděpodobně ne, ale může to tak vypadat.

Myslím, že právě tohle je jedním z klíčových faktorů pro „úspěch“ mých webů. Díky komunitě se totiž děje několik věcí.

Vzniká zde pravidelně nový obsah, který nemusím tvořit – komentáře.

Podle mě Google dokáže na WordPress webech „přečíst“, kolik komentářů jaký článek má. Podle data u komentářů také dokáže určit, která témata jsou stále žhavá a naopak o čem už se dlouho nemluví.

Všiml jsem si například toho, že článek http://seopizza.cz/seo-konzultant/ je ve výsledcích vyhledávání mnohem častěji, než článek http://seopizza.cz/seo-sluzby/.

NEPŘEHLÉDNĚTE  Jak porazit SEO konzultanta?

Myslím, že jedním z důvodů je právě to, že se tam rozjela taková diskuze, zatímco u článku o SEO službách, není ani jeden komentář.

Není to jediný případ, kdy jsou komentované stránky úspěšnější. Stejně tak mi to platí i na recenzích. Mám tam několik článků na podvodné produkty, kde se diskuze rozjede velmi snadno skoro vždy.

Tabletky na hubnutí, různé nefunkční krémy na pleť či doplňky na odvodnění – všechno tohle získává komentáře skoro denně a jsem pak v SERPu vidět.

Zatímco u klasických produktů, jako jsou třeba ledničky, pračky nebo mobily se diskuze nijak nerozjíždí. Tyhle stránky se mi tedy jen málokdy dostanou na první stranu vyhledávání na spojení „název produktu recenze“. Je to pak jako začarovaný kruh. Když není článek vidět, lidé ho nekomentují a on tak zůstane někde v propadlišti SERPu a vice versa.

Další věc, které jsem si všiml je to, že na jak Google tak Seznam dokáže dobře rozpoznat tematiku webu. Když jsem dělával analýzy pro recenzní web, nabral jsem tam nehledanější výrazy, zadal jsem to textařovi a všechno publikoval.

Teď, zpětně podle nejčastějších vstupních stránek a počtu zobrazení článků vidím, že mnohem lépe se chytají recenze na nové produkty, jako jsou ty podvodné tabletky (o kterých se tak nepíše), dostanu se snadno v SERP do pátého místa.

Jakmile se ale snažím prorazit na produkty, o kterých se píšou recenze na kvalitních a zaměřených webech, neprorazím.

Zkoušel jsem recenze na auta, motorky či mobily, ale prostě to nejde, ani když je web starý, pravidelně aktualizovaný a řekl seo-sluzby-konzultacebych, že má v očích vyhledávačů relativně dobrou „autoritativnost“.

Další věc, které jsem si nedávno všiml, je to, že pokud nemáte vhodnou landing page, vyhledávač vás na jen tak na dobrou pozici nehodí.

Abych to vysvětlil lépe – čekal jsem, že tenhle blog (seopizza.cz) se bude dobře umisťovat na téměř všechna klíčová spojení se slovem SEO. Podle Google Search Console jsem se ale dost mýlil. Dobře se chytám na výrazy, na které jsem si udělal zaměřené podstránky. Jde o zmiňované:

Tady se můžete podívat na část klíčových slov, na které nemám landing pages. Jak můžete vidět, málokdy se dostanu na pozici do dvacátého místa.

seo-pozice

Jak rychle se rozjede nový web?

Další věci, které teď sleduji je to, jak rychle začne nový web získávat návštěvníky z vyhledávání. Pro tahle zjištění teď sleduji blog o Islandu island.seopizza.cz a katalog půjčoven dodávek pujcovnydodavek.eu.
Blog o Islandu byl až do včerejška navštěvovaný lidmi jen ze sociálních sítí. Asi dva dny nazpět jsem získal dva nebo tři odkazy z tematických islandských blogů a dnes už jsem měl prvního návštěvníka z Google.

NEPŘEHLÉDNĚTE  Linkbuilding tipy: Blog jako marketingový nástroj

Chtěl bych co nejdříve vyzkoušet nějaký dlouhý text na specifické klíčové spojení. Třeba něco jako „počasí na Islandu“ nebo „oblečení na Island“.

Články ze zápisníku jsou sice dobré na budování brandu a komunity, ale nejsou to klasické landing page a není to prostě ten evergreen obsah.

Co se týče půjčoven, zde jedu zase trochu jinou metodu.

Snažím se využít toho, že mnoho půjčoven má staré, neresponsibilní weby a ani jejich brand není tak silný.

Chtěl bych tedy udělat alternativu, mít v katalogu potřebné informace lépe pujcovny-dodavek-eudostupné pro uživatele.

Celková síla webu je prozatím velmi slabá, mám jen minimum odkazů vytvořených téměř jednorázově. Jediné malé plus je snad to, že je tam pár desítek normostran originálního textu, na to spoléhám.

Zpočátku jsem myslel, že jsem web dělal zbytečně, návštěvnost byla do 15 lidí za den. Trvalo to dlouho, ale teď, asi po půl roce se to začíná zlepšovat, aniž bych na webu dělal změny či pro něj získával odkazy. Dnes tam bylo 35 lidí a vypadá to, že i Seznamu se konečně katalog trošku líbí.

Tuším, že by šel web udělat mnohem lépe. Napsat pro každou firmu mnohem více textu, udělat tam štítky, které budou také našlapané obsahem, udělat tam pořádné interní prolinkování a potom získávat odkazy, hlavně na podstránky.

Určitě by pomohli i komentáře, recenze či hodnocení jednotlivých půjčoven. Všechno tohle se dá udělat v jednom člověku, bez komunity, stačí jen psát a sbírat odkazy.

Jenže pro mě to není priorita, nemám na to čas a vlastně ani chuť. Není to web, který by měl nějakou přidanou hodnotu, jde spíš o takové maskované MFA.

Tohle jsou momentálně všechny principy, kterých jsem si nedávno všiml a které teď sleduji. Je toho mnohem více, co lze díky datům z Analytics či Search Console zjistit, ale bohužel teď nemám více času to promýšlet či rozebírat. Snad vám pomohlo i tohle málo. Pokud máte své podobné postřehy a nebojíte se o ně podělit, v komentářích to nejen já, ale i ostatní čtenáři oceníme 🙂

3 komentáře

  1. Roman 28.4.2017
  2. Martin 28.4.2017

Přidej komentář