SEO neboli optimalizace pro vyhledávače není exaktní věda. Nikdo vám neřekne, jak přesně vyhledávač funguje. A protože si to nemůžete nijak ověřit, musíte se spoléhat na názory tzv. SEO konzultantů. Jsou to lidé, kteří většinou začínali tak, že testovali metody na klientských webech. Pak jsem tu já, čarodějný SEO konzultant.

Jak dlouho jsem „SEO konzultant“?

První weby, jsem začal dělat v 16ti, tedy někdy v roce 2007. V 16ti jsem logicky neměl programátory, grafiky ani marketingové poradce, takže jsem si všechno musel dělat sám. Úplně první web, který jsem vytvářel dokonce ještě existuje a najdete ho na adrese http://braveboys.wz.cz/ (jednalo se o web pro klan/skupinu hráčů hry Call of Duty).

Od té doby jsem pokračoval tvorbou dalších a dalších webů. Dnes už to budou pravděpodobně i stovky webů. Díky těmto zkušenostem jsem se ale posunul a dnes dělám weby jako je například tenhle

RecenzeZdarma.cz /návštěvnost přes 30 000 UIP měsíčně/

recenzezdarma-cz

Všechny weby, které jsem tvořil, potřebovaly návštěvnost. Nejlevnější způsob, jak získat cílenou návštěvnost levně a dlouhodobě je právě SEO.

Optimalizujete web tak, aby se vyhledávačům „líbil“ a oni ho tak dávali na první pozice na hledaná klíčová spojení.

Právě takhle teď optimalizuji stránku, kterou čtete, protože se chci dostat na první pozici na klíčové slovo „SEO konzultant“ a případně pár dalších spojení (seo specialista, seo služby,  seo konzultant brno, seo analýzy, seo optimalizace pro vyhledávače, seo konzultace).

Během let (které jsem kromě intoxikace kofeinu a THC) strávil na internetu, jsem se naučil odhadnout, jak by měla vypadat stránka, kterou mají vyhledávače rádi.

SEO je vlastně dost snadné, jen si málokdo uvědomuje základní principy a místo toho se ztrácí ve složitých vysvětleních „SEO konzultantů“.

Základní princip vyhledávače spočívá v tom, že chce dát na první pozici tu stránku, která odpovídá tomu, na co se uživatel ptá. K určení toho, zda je stránka odpovídající používá vyhledávač množství faktorů. Čím víc jich odhalíte a přizpůsobíte (optimalizujete) jim vaši stránku, tím vyšší šance na první pozice máte.

Jak se dostat na první pozici na spojení „SEO konzultant“ nebo „Seo konzultant Brno“?

Nejlépe vám SEO vysvětlím tak, že vám ho ukážu v praxi a to přímo na tomhle článku. Bude to vlastně takový můj čarodějný recept, jak na SEO.

ONPAGE SEO

Nejprve bude potřeba vytvořit obsah, který naoptimalizujeme a následně na něj budeme shánět odkazy. Článek na téma „SEO konzultant“ by měl být na stránce, kde se o SEO nebo konzultanství mluví a využijeme tak autoritu blogu seopizza.cz.

Hned další věc, kterou jsem udělal byl výběr titulku (TITLE). Zde jsem zvolil kombinaci:

SEO konzultant a specialista v Brně – vím, jak na první pozice

Dostal jsem tak hlavní klíčové slovo do nejvlivnější části Title a taky podařilo se mi tam vecpat další hledaný keyword „specialista“. Druhá část titulku je pro zvýšení CTR ve výsledcích hledání. Pravděpodobně vás zaujme více můj title než:

SEO konzultant

Proklikost na daný výsledek vyhledávání má totiž téměř jistě vliv na pozice. Pokud bude můj výsledek na 7. pozici, ale většina lidí, si vyberete ze všech deseti výsledků právě tu mou stránku, je šance, že časem mě vyhledávač posune nahoru jen z tohoto důvodu. Proto se snažím dělat titulky SEO optimalizované, ale taky klikatelné.

Co do metadescription?

Protože jde o docela konkurenční prostředí, rozhodl jsem se, že napíšu description webu podle výsledků v SERP. Musím se tak nějak odlišit od Lukáš nebo Marka.

Mohlo by to vypadat třeba takhle:

Jsem SEO konzultant, kterého hledáte. Vždy na vás budu mít čas, mám desítky referencí a dobré ceny. První konzultace a analýza je zdarma (základní analýza je stále zdarma, SEO konzultace v Brně stojí 500 Kč).

Co s obsahem? Jaká délka a kolik procent z obsahu mají dělat klíčová slova?

Podle mě žádná pevná pravidla nejsou. Potřebujete se dostat na konkureční kw nahoru? Pak toho napište co nejvíc. Děláte katalog nových firem, o kterých se nikde nemluví? Pravděpodobně vám postačí název firmy v Title a automaticky generovaný text, ve kterém se budou měnit jen názvy firem.

Přizpůsobujte se konkurenci a snažte se být před ní. Projděte si weby na prvních místech a podívejte se, kolik textu tam mají oni, kolik fotek mají v galerii, jak plná je jejich diskuze a zda tam mají i nějaké video. Čím víc toho mají, tím víc toho musíte mít i vy.

Procentuální zastoupení klíčových slov jsem neměřil snad nikdy. Vím, že se o tom mluvilo, ale stačí psát ten článek opravdu na dané téma a ta klíčová slova a spojení tam prostě vkládáte přirozeně. Vyhledávač ale nepozná, jestli tam je klíčové (třeba SEO konzultant) použité smysluplně, nebo ne 🙂

Vyhledávač toho vlastně nepozná tolik, kolik si myslíte. Týká se to právě hlavně obsahu. Využívám toho například u ALTů a Titlů když vkládám nějaký image. Do názvu obrázku (seo-konzultant.jpg), altu i title, totiž můžete vecpet klíčová slova a vyhledávač téměř nemá šanci poznat, jestli to sedí nebo ne.

Dále se podle SEO faktorů hodí:

  • mít kw v interním i externím odkazu (SEO konzultant Martin Kolčaba – splněno)
  • mít kw v H1 a v dalších podnadpisech
  • použít kw „SEO konzultant“ a „Konzultant SEO Brno“ v seznamu UL nebo OL (právě provedeno)

Z hlediska obsahové části bychom to tak měli asi všechno. Teď je ještě důležité nezapomínat, že obsah je potřeba doplňovat a aktualizovat, k čemuž mohou pomoct komentáře.

OFFPAGE SEO

Očekávám, že konkureční konzultanti budou mít na své weby nasbírané množství tematických odkazů. Fungují už dlouho a určitě s tím otravovali kde koho. Touhle cestou se mi jít úplně nechce a tak bych to chtěl zkusit jinak. Ti z vás, kdo slyšeli o pojmu „linkbaiting“ už možná tuší, jakou cestu zvolím.

Linkbait je metoda sbírání odkazů (linkbuildingu), která se snaží využít toho, že na vás lidé odkazují samovolně. Není to ovšem jisté, lidé odkazují jen na něco. Něco kontroverzního, zábavného, nebo jinak zajímavého.

Budu si tak muset dát s článkem trochu víc práce a posnažit se, aby se vám článek líbil natolik, že ho budete sdílet a případně na něj i odkážete.

Jeden ze způsobů, jak toho chci dosáhnout je to, že se budu smát ostatním SEO konzultantům. Tohle funguje snad vždycky.

Asi je to díky tomu, že si řeknou za hodinu 1000 Kč a víc a často jsou ještě arogantní, jim plno lidí závidí a plno lidí je nemá rádo. Já nezávidím, jen nemám rád.

Každou jejich chybu, přeřek anebo nesmyslný kec scanuju a hned vám to předhodím.

Jen se předem dohodneme, že se nebudem smát Martinu Kolčabovi a Martinu Matějkovi a taky nikomu z agentury eVisions.cz, tyhle mám rád.
M. Kolčaba se jako jeden z mála někde v rozhovoru přiznal, že když začínal, učil se vlastně na klientech a M. Matějka dělá kromě SEO služeb i „normální“ business, jako třeba e-shop smallcars.cz.

5 povídaček, které vám řekne každý SEO konzultant

  • v agentuře profíci jsou, ale stejně dostanete nějakýho studenta, kterej dělá klíčovky prvně v životě
  • levné SEO se nevyplatí, hrozí penalizace a další negativní důsledky
  • SEO dělám nejlíp já, všichni ostatní (kromě těch se kterýma se navzájem poplácáme) vám udělají registrace do katalogů, PR články a jiné metody, které jsou na hranici
  • nedělám jen SEO, kultivuji obor proti zlým affilákům a podobným parazitům
  • dělat SEO pro Seznam a Google je blbost, dlouhodobě to nemá smysl (kdy přesně to přestane dávat smysl ovšem nikdo neříká)

Teď pár věcí, které mě vždycky potěší. Třeba to, jak zvláštní úhel pohled má občas Pavel Ungr.

Příspěvek na Webtrhu, datum tam máte:
cody

Rozhovor z roku 2015 – ke shlédnutí zde (citace je z prvních 5 minut)

„…no já když jsem začínal v roce 2009 a i nastupoval do Ataxa, tak to byla z dnešního pohledu docela prasárna. To znamená aby tam byli klíčový slova, aby jich tam bylo hodně, katalogy a nákupy odkazů. Ale tenkrát to fungovalo, nikomu to nevadilo, bylo to ryze pragmatický rozhodnutí a myslím si, že tak to dělali skoro všichni, možná s výjimkou Marka Prokopa…“

PAVLOVO SEO JE PRASÁRNA

 

  • Dál Pavel říká, jak se SEO změnilo v dnešní době. Vlastně mluví o tom, že se on a jeho kámoši změnili a začali to dělat jinak.
  • Na odpověď co je to vlastně SEO konzultant odpovídá: „Já vlastně nevim“ 🙂
  • No a poslední rýpnutí je na diskuzi u mého článku Who Cares, kde toho Pavel kritizuje víc, ale hlavně to, že můžu klientovi zkazit odkazový profil a on tak může nakonec dostat penalizaci.seo-konzultant-brno

Článek vyšel v dubnu 2014. Od té doby s affiliate inzerenty stále spolupracuji, žádná penalizace nenastala a už jsem jim vydělal tisíce (spíš desítky až stovky tisíc) korun.

Kdybych odváděl špatnou práci, tak mi asi každej měsíc nepíše nějaký affialite manager, jestli nechci zkusit jejich kampaň. Ale já se té kritice nedivím, když přemýšlí takhle…

argumentace-seo-konzultantu

 

No a pak je tu můj největší kámoš pan Lukáš Pítra. Pokud se nepletu, odešel z agentury, udělal si web a začal nabízet SEO za 1000 Kč/hodinu.

Věřím, že ve volném čase stíhal tvořit vlastní weby a testovat SEO metody nezávisle, ne na webech klientů.

Lukáši Pítrovi fandím hlavně proto, že je to takovej morální ukazatel. Jeho intuice je tak silná, že dokáže během sekundy odhadnout, co je špatné, co je dobré a jak by věci vlastně měli být.

Tahle rozlišovací schopnost mi chybí, já se na věci dívám z různých úhlů a nedokážu tak jednoznačně říct, jestli je něco negativní nebo pozitivní (vlastně můj svět nefunguje na principu těchhle dualit).

seo-specialista

Čaroději, tak uděláš nám teda to SEO?

Sorry, ale neudělám. Hodněkrát jsem o tom přemýšlel, ale skončí to vždycky stejným výsledkem. Když chci s někým dělat, chci aby to bylo nějak meřitelný. Nejradši bych byl, kdybych mohl za klientem přijít a říct mu: „Hele dívej se, za červen jsem ti přivedl 100 nových zákazníků, dobrý ne?“

Jenže u SEO se výsledky těžko měří. Mnohem lepší na měření je affiliate – každá objednávka, která přijde mým zapřičiněním se započte a přesně tak víme, jak moc jsem firmě pomohl.

Má to ale jednu (docela velkou) nevýhodu a to, že často zákazník nevyužívá web firmy, pro kterou dělá ale (díky iframům) si třeba službu zřídí na úplně jiném webu. Ani tahle cesta asi není ideální, ale mě osobně dává větší smysl.

Pokud se mnou tedy chcete dělat, zkuste mě oslovit affilem. Jestliže affiliate řešení nevyužíváte, poptejte se na Twitteru, Mária nebo třeba Jardy Janíčka, nebo Josefa Kroupy (odkazy v bočním panelu). Já jsem čistě partner, správu affiliate a managování nedávám.

Omlouvám se tak všem, kteří hledají SEO konzultanta, dočetli se až sem a zjistili, že já nic takového nenabízím. Ale jestli máte penízky, můžete je dát na dobrou věc:

skolavafrice