Skončil jsem na Islandu s affilem?

affiliate cestováníUž pár dnů přemýšlím o tom, co teď dělám a jak se mi daří. Článek Kamila o tom, co se stalo s některými českými affiláky a zpráva od Míši Todtové mě konečně nakoply k tomu, abych opravdu něco napsal. 

I když to z mých předchozích článků může působit tak,  že jsem na online podnikání zanevřel, není tomu tak.

Bohužel mě jenom práce a pokus s pronájmem aut na Islandu trošku uzemnily a nedaly mi prostor k práci, pořád mám k online bizu i affilu vztah a přemýšlím o tom.

Pravdou je, že už teď nechci dělat typicky obsahové affiliate weby, které jsem dělal předtím.

Už mě nebaví hledat obor s potenciálem, udělat klíčovku, získat pozice na longtailová klíčová slova a zkusit z toho něco vydolovat.

Jednak mě to nenaplňuje a jednak si myslím, že tahle metoda je stále obtížnější, protože se internet vyvíjí a mikrostránky nebo „autoritativní“ MFA weby už Google ani lidé tak moc nechtějí. Myslím, že dnes je to stále víc o brandu.

Weby jako takové ztrácí sílu, zajímavější jsou dnes sociální sítě, video, možná i livestreaming. Myslím, že je na čase udělat progres, protože internet jde neustále kupředu.

Uklízení pokojů není ideální kariéra

Někdy v květnu jsem psal o tom, jak jsem rád, že jsem změnil pracovní režim, můžu dělat rukama a být mezi lidmi.

Tenhle přístup se moc nezměnil, ale druhým rokem si už uvědomuji, že je to přeci jen práce na nejnižší pozici, dostávám islandskou minimálku a když se podívám do budoucnosti, není to práce, kterou bych chtěl dělat po zbytek života.

affialite-marketingPořád je ve mně ten drive, ta motivace dělat business, což jsem si potvrdil pronajímáním aut.

Sice jsem v nové práci dostal lepší podmínky – mám víc peněz, platí mi všechny hodiny a taky jsem „povýšil“ na číšníka (snazší práce a víc peněz), ale pořád mě to nenaplňuje.

Na úkor lepších pracovních podmínek jsem ztratil to rodinné prostředí, které jsme měli na minulém hotelu, ale k téhle změně jednou dojít muselo. O to rychleji se teď vracím k podnikatelskému myšlení a hlavně k myšlenkám o tom, oprostit se od práce a začít zase podnikat.

Začít podnikat sám na sebe ale na Islandu ale asi nebude tak snadné jako v Česku.

Jednak si nejsem jistý, jestli je tu tak jednoduché získat oprávnění k podnikání. Navíc, i kdyby se mi to podařilo jsou tu ale dost vysoké nároky na život.

Získat klasický pronájem v bytě je velmi obtížné a drahé (protože plno Islanďanů pronajímá byty turistům přes Airbnb) a výdaje na stravu, benzín apod. nejsou nejlevnější.

Například pronájem malého sdíleného pokoje v Reykjavíku začíná od 20 000 Kč měsíčně, benzín tu stojí asi 44 Kč/l a náklady na stravování začínají kolem 10 000 Kč.

Proč jsem vyrazil na Island?

Z toho jsem usoudil, že nejlepší bude, když budu šetřit, pracovat a  začnu si rozjíždět něco bokem ve volném čase.

Práce na hotelu mimo Reykjavík má výhody v tom, že můžete všechny tyhle náklady značně snížit. Například během sezóny jsem platil za ubytování i jídlo 9000 Kč s výplatou asi 60 000 Kč. Teoreticky by tak člověk dokázal ušetřit klidně 50 000 Kč čistého měsíčně (tak, jako někteří mi spolupracovníci).

Teď, když skončila sezóna bych měl mít pár měsíců volnějších, takže mi pořád zbývá zhruba 5 – 6 hodin na práci v onlinu, pokud se uskromním se spánkem. Na čem bych tedy mohl dělat?

V čem podnikat na Islandu?

Tuhle otázku jsem si nekladl od té doby, co jsem na Island přicestoval. Místo toho se jen ptám: „Kdy na tom pracovat?“.

Podle mě je ideální cesta zaměřit se na turismus. Island, jako ostrov se všemi vodopády, gejzíry, sopkami a krásami přírody, mi připadá jako ideální produkt, který Islanďané nedostatečně využívají.

Turismus sice pořád roste (i když letos už to začíná stagnovat a vypadá to, že přijde krize), ale jak to já vidím, funguje to díky levným letenkám a  Bookingu.

cestovani-po-islandu

Pracoval jsem sice jen ve dvou hotelech, ale myslím, že ani jinde to není jinak.

Zhruba 70 – 80 % rezervací pokojů přichází přes Booking, potom něco z Expedie, pak následující cestovní kanceláře a naprosté minimum jsou rezervace napřímo. Pokud by tedy hotel nebyl na Bookingu či Expedii, byl by téměř neviditelný a byl by bez zákazníků.

Zaznamenal jsem, že marketing tu dělá jenom pár firem a ty se zaměřují především na půjčování aut anebo na výletové balíčky. Ty vám buď prodají celý zájezd anebo nějaký zážitek (výlet na ledovec, jízda na sněžných skútrech, výlet ve velkých autech do hor apod.).

Travel portál o Islandu

Všiml jsem si, že tu není žádný „portál“ pro turisty, který by nabídl všechno, co potřebujete vědět o tom, když chcete vyrazit na Island.

island-cestovani

Existuje samozřejmě Booking.com, ale ten je zaměřený hlavně na ubytování (nabízí taky pronájem aut a letenky, ale ne moc dobře).

Pokud chcete vyrazíte na Island, nejdůležitější pro vás bude je:

  • co byste měli vidět
  • kde se ubytovat
  • kde si půjčit auto
  • kde se najíst

Tohle všechno pohromadě jsem nikde nenašel. Existuje web Guidetoiceland.com, ale ten má jen vybrané hotely a vybrané firmy na půjčování aut. Nemyslí na to, že existují různé „segmenty“ turistů, od lowcost kemperů po náročné cestovatele, kteří se nebojí utrácet.

A právě v tom vidím potenciál.

Můj plán (i když možná naivní), je udělat web, kde vám navrhnu váš výlet na Islandu podle toho, kolik chcete utratit a co chcete vidět.

Chci mít web, kde vám poradím, jak procestovat Island s vaším rozpočtem. Rozvrhnout plán cesty, navrhnout půjčení auta, ubytování podle lokalit a způsoby stravování a případně navrhnout, co neprošvihnout během vaší cesty.

Island je relativně drahá země, což slyším od turistů často. Ale existují způsoby, jak ušetřit a to málokdo zmiňuje.

Místo půjčení auta přes drahé řetězce půjčoven si můžete půjčit auto za polovinu od místních. Místo hotelového pokoje si pronajmete chatu a místo restaurace si prostě nakoupíte v obchodě a uvaříte si ve kempu nebo na pokoji.

Potkal jsem několik turistů, kteří procestovali Island s nízkými náklady, viděli všechno co je „potřeba“ a dostali se s výdaji několikanásobně níže, než pokud byste využili zájezd nebo klasickou kombinaci hotel + restaurace.

Pokud ale člověk chce takhle cestovat, musí si všechno tohle dohledat na různých webech, které už nejsou tak známé jako Booking, čímž se to komplikuje.

Jak do toho zapojit affiliate?

Můj nynější plán je docela „snadný“.

Udělat web, který vám navrhne váš výlet podle budgetu a výlet naplánuje.

podnikani-cestovani

Na jednom místě si pak můžete zarezervovat ubytování, pronájem auta anebo placený trip (například výlet na ledovec) a ze všech těchto rezervací si chci brát provizi.

Doufám, že firmy na Islandu pochopí, že jim dokážu přivést klienty a budou ochotni mi nechat provizi. Vím, že Booking.com si bere 15% provizi, takže pokud budu levnější, měl bych mít nabídku, která by je měla zaujmout.

Aktuálně je projekt v plenkách, zatím mám jen doménu, WordPress a šablonu, která všechno tohle umí. Dalším krokem bude oslovení ubytovacích zařízení, firem na pronájem aut a společností, které dělají výlety.

Podle reakcí z hotelu, kde pracuji teď a kde jsem pracoval, by o tom byl zájem, takže věřím, že i další menší hotely budou pro.

Potom bude potřebovat zapracovat na obsahu, najít mezery v tom, co Booking a podobné weby nedělají a zkusit obsadit tahle prázdná místa.

Vypadá to, že se teď nebudu věnovat tak moc SEO, jako spíše sociálním sítím,videu a e-mailing, protože v tom vidím mnohem větší potenciál.

Rozhodně to bude nejnáročnější projekt/cesta, co jsem kdy v online podnikání dělal, ale věřím, že to bude stát za to. Díky práci můžu mít teď větší budget, než kdy dřív a navíc jsme na Islandu, přímo v centru dění a know how mám mnohem víc po ruce.

Teď už bude asi nejdůležitější jen to, zůstat koncentrovaný na tenhle obor a nesnažit se rozložit focus, tak jako vždy v minulosti 🙂

 

13 komentářů

  1. Kamil Staš 3.11.2018
    • Radek Strouhal 5.11.2018
  2. Peťo 3.11.2018
  3. Kupóny 3.11.2018
    • Radek Strouhal 5.11.2018
  4. Vladimír Juroško 3.11.2018
  5. Tomáš 3.11.2018
    • Radek Strouhal 3.11.2018
  6. Michaela 5.11.2018
  7. Classic 5.11.2018
    • Radek Strouhal 5.11.2018
      • classic 7.11.2018
  8. M 12.11.2018

Přidej komentář