The story of Growit.cz

Growit.cz byl asi jediný fungující internetový obchod, který jsem kdy provozoval. Měl jsem sice několik menších shopů, které jsem už prodal (Mojebonsai.cz, Mravenciakvarium.cz), ale nebyly to až na Growit.cz klasické shopy.

Grow It

Sortiment, který jsem nabízel jsou pěstitelské balíčky Grow It od výrobce z Velké Británie. Můžete si tam vybrat třeba sadu s chilli papričkami nebo s masožravkami a díky sadě si je doma vypěstujete.

V balíčku jsou totiž semínka, květináče i substrát na začátek vašeho pěstování. Vám stačí jen zasadit semínka, zalévat je a starat se o to, aby rostli.

Historie tohoto obchodu sahá asi až do roku 2009, rozjel jsem ho asi dva měsíce po tom, co jsem získal živnostenský list.

Díky prodeji projektu Liver.cz jsem získal finanční prostředky na to, abych nakoupil zboží na sklad. Chtěl jsem mít všechno zboží skladem, nechtěl jsem nakupovat od dodavatelů podle objednávek.

Výhody zboží skladem:

  • Dodáváte zboží rychleji (nebo aspoň stejně rychle) než konkurence
  • Víte, co můžete nabízet
  • Když si někdo objedná více druhů posíláte ihned a nečekáte, až se objednávka zkompletuje (lepší pro cash flow)

Na začátek jsem koupil od každého druhu pár kusů to mě vyšlo asi na 17 000 Kč. Byla to největší investice do celého projektu. E-shop jsem postavil na opensource PrestaShop (tady najdete pár šablon), které jsem si poladil podle svých představ. Měl jsem s tím už nějaké zkušenosti a bylo to pro mě tehdy nejlepší řešení.

Začátky nebyli nijak úžasné, obchod jsem rozjížděl někdy duben/květen a vzpomínám si, že první objednávka přišla až začátkem července. O to lepší to byl ale pocit, konečně vydělávat peníze nevirtuálně.

Musel jsem sice na balit zboží, chodit na poštu a vyřizovat plno věcí, ale bylo to mnohem zábavnější než dělat MFA a vydělávat přes Adsense. Konečně jsem měl doma něco skutečného, i když mým skladem byl prostor ve skříni s oblečením. Konečně jsem cítil, že moje podnikání má nějakou opravdovou hodnotu.

Obchod jsem propagoval hlavně ve vyhledávačích, SEO jsem sice nezvládal tolik jako teď, ale nebylo to tehdy skoro vůbec konkureční. Bohužel ani trh nebyl ideální, moc lidí o tom zboží nevědělo.

Vzhled Growit.cz

Vzhled Grow It na PrestaShopu

Občas jsem tak musel koupit nějaký PR článek (ne PR článek dnešního typu) nebo udělat soutěž, ale protože to bylo dost lowcost, mělo to spíš SEO efekt, než aby to přineslo konverze.

Naštěstí je toto zboží ideální jako dárek, takže o Vánocích to bylo mnohem lepší. Prodeje začali růst zhruba v polovině října a pamatuju si doby před Vánoci, kdy jsem měl i 8 objednávek denně. Dnes to zní pozitivně, ale vzpomínám si, jak to tenkrát bylo napjaté.

Nikdy jsem totiž dobře nevychytal skladové zásoby, takže se občas stalo, že týden, dva před Vánoci jsem neměl ty nejoblíbenější druhy. Musel jsem pak narychlo dělat objednávky u velkoobchodů s rizikem, že zboží od nich dorazí pozdě a já už ho neprodám (po Vánocích šli prodeje rapidně dolů).

I tak se mi ale o vánocích na moje poměry docela dařilo, v roce 2010 jsem měl za prosinec obrat asi 100 000 Kč. Bohužel to bylo poslední rok, co se mi tak dařilo. V té době už se začalo objevovat množství obchodů s gadgety, které se staly mojí konkurencí. Bylo těžší se prosadit v SERP, konkurence byla levnější, PPC zdražilo a stalo se nevýhodné…

To byla asi ta chvíle, kdy jsem si uvědomil, že Growit.cz už nemá potenciál a čas, který bych do toho vkládal můžu jinde využít efektivněji.  Marže na zboží přestala být zajímavá, měl jsem asi 80 Kč na jednom balíčku. Jeho prodej zahrnoval marketing, fakturaci, balení, vyřízení na poště..

Obchod jsem tak nechal fungovat sám od sebe. Občas přišla nějaká objednávka, tak jsem ji vyřídil, ale nijak jsem na to netlačil. V roce 2011 bylo objednávek ani ne dvacet a letos zhruba tři.

I když jsem udělal nějaké změny a přešel na WordPress + Woocommerce, ničemu to nepomohlo. Konverze byli minimální a tak jsem se před několika měsíci rozhodl, že zaměřím na jeden produkt, ten nejoblíbenější.

  • Vytvořil jsem minisite i s možností objednávky pro produkt Grow Me Miluji Tě. Jedná se o menší variantu balíčku Grow It, která je personalizovaná a tak se dá dobře prodávat například na Valentýna (jak to vypadalo můžete vidět zde).

Ani to bohužel nijak nezafungovalo. Proto jsem se rozhodl pro poslední řešení, které pro mě aktuálně vypadá nejvýhodněji.

Z Growit.cz jsem udělal affiliate web, který směřuje na mého dodavatele Uzasne-darky.cz. Provize tam je asi 10% což není moc, ale vím, že na tomto zboží se toho moc udělat nedá. Pro mě odpadají povinnosti s posíláním balíčků a jejich balením za cenu toho, že přijdu o část zisku. Navíc teď můžu klidněji spát a nemusím se bát kontroly z ČOI.

Ty tři roky, které jsem s Grow It prožil určitě stály za to. Nebyl to sice ten nejvýdělečnější business, ale získání zkušeností rozhodně stálo za to. Internetový obchod má plno svých nevýhod – hlavně to není klasický pasivní příjem, jaký bych chtěl, ale i tak mě prodávání zboží přes internet stále láká a jak budu mít možnost, opět něco zkusím.

Články na podobné téma:

Share

Radek Strouhal

Autor je webmasterem, který se stará o developování domén, tvorbu MFA a SEO. - https://about.me/gonowis

You may also like...

7 komentářů

  1. Michal napsal:

    Jo jo, leckdo s shopem začíná s vidinou, že to bude terno. Konkurence je stále tvrdší, marže minimální. Chce to další služby, jinak není konkurenční výhoda.

  2. Tumi napsal:

    Jestli nebylo ideální řešení obchod prodat, když si poznal, že začíná klesat jeho obrat. S těmi obraty předtím by to vypadalo super a určitě bys to prodal za víc, než si následně za ty dva špatný roky utržil.

    • Radek napsal:

      Jo, to by bylo rozhodně nejlepší řešení. Nevím ani proč jsem to vlastně neudělal, jestli jsem tomu tak věřil. Dnes už si ho držím jen hlavně proto, že mám na subdoménách nějaké MFA a odkazy z toho webu se hodí. Naštěstí už mám první provize z affilu, tak to nakonec snad tak špatné nebude 🙂

  3. Také jsme rozjeli náš první e-shop Smoukers.cz a sbíráme zkušenosti. Nejvíce se nám osvědčily vyhledáváče zboží (zbozi.cz a heureka.cz) a potom PPC Sklik, ale na málo konkurenční výrazy. SEO zatím moc nefunguje ale jednu nebo dvě objednávky taky přineslo. Výsledky celkem pozitivní – za 1. měsíc obrat cca 20.000 a náklady na reklamu asi 1.000,- Kč

  4. _bobo napsal:

    Pekný príbeh, ono pokial má ten tvoj web dobré výsledky v SERPe tak aj s toho affilu pri tej 10% provízii to môže byť celkom zaujímavy pasívny príjem.

  5. Honza napsal:

    Tvůj eshop si myslím pamatuji ještě ze starého webtrhu, když si ho měl v podpisu 🙂 Věřím, že zkušenosti z provozem eshopu jsou k nezaplacení. Já jsem bohužel ještě nesebral odvahu, abych si nějaký založil. Rád bych se specializoval na pár určitých produktů, ale výběr není nejjednodušší. Zároveň se děsím papírování, reklamací, posílání zásilek atd. 😀 Asi celej život zůstanu u lacinejch projektů, které mne uživí, ale nenaplňují :/

  6. Kali napsal:

    Hezký příběh. Třeba zase brzo prodávat začneš. Věřím, že by ti mohla pomoc http://www.eshopkniha.cz.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *