Především při linkbuildingu (sbírání odkazů) je potřeba si nějak určit kvalitu webů, ze kterých můžeme získat odkazy anebo ze kterých má odkazy konkurence. Jen Pagerank a Srank nestačí, protože dneska nejde už jen o počet a kvalitu odkazů, ale i o Trustrank webu, počet externích odkazů…To, co bychom měli sledovat je právě v tomto návodu.

Ranky

Ranky jsou pro mě pořád asi klíčový faktor pro určení kvality webů. Podle Pageranku poznáte, že už má web něco za sebou. Pagerank se totiž „rozdává“ jen jednou za pár měsíců a nové weby tak mají většinou 0. Srank web získá rychleji, ale jde to už podobně obtížně jako u Pageranku.

Nejnižší hodnota u obou ranků je 0, nejvyšší pak 10. Desítku ale může získat jen pár výjimečných webů (v poměru k celkovému počtu webů, které vyhledávač indexuje), 9 jen o něco více webů a takhle to jde až k 0. Srank 1-2 získáte zatím docela snadno a rychle, stačí rozhodit web do katalogů a získat nějaké odkazy z pr článků zdarma. Získání každého ranku navíc je ale těžší a těžší. Je k tomu potřeba buď hoodně odkazů s nižším srankem anebo menší počet odkazů s vysokým Srankem.

Návštěvnost

Pokud se dozvím, jaká je návštěvnost webu, může mi to o jeho kvalitě zase něco říct. Vypovídající je nejvíce samozřejmě hodnota počítadla návštěvnosti. Často můžete ale i to, že web nemá návštěvnost něco znamenat.

Taková situace nastává u webů, které jsou vytvořeny za účelem prodeje odkazů. Narazíte na ně, protože mají vysoké ranky ale nechodí tam žádní návštěvníci, protože ve vyhledávačích se weby nechytají. Odkaz z takových webů je tedy vhodný zas jen ke zvýšení ranku, nedá se očekávat, že by odkaz pomohl a posunul nás ve výsledcích hledání výš.

Počet externích odkazů

Pokud potřebuji ohodnotit kvalitu webu proto, abych zjistil, jestli má cenu tam brát odkaz, pak je potřeba sledovat i počet externích odkazů. Webmasterů, kteří v určitých oborů mění je málo a proto mají často přecpané boční panely výměnnými odkazy.

Pokud web vypadá na první pohled přecpaný reklamou, většinou tam odkaz neberu (pokud ho ale vyhledávače dává v SERP nahoru a má dost návštěvnosti tak beru). Odkaz má pro mě z webu cenu asi než je tam víc než 15 externích odkazů.

Historie domény

Vyhledávač sleduje historii domény a především to, kdy vznikla. Starší domény mají vyhledávače radši, proto byste měli stáří domény sledovat i vy. Čím starší je doména, tím hodnotnější pro vás odkaz z ní bude.

Tématičnost

Získávat odkazy z webů, které jsou tématické a přivedou vám návštěvníky, který se o váš obor zajímají, mělo být asi na prvním místě. Pro mě je sledování tématičnosti už automatické, vlastně vůbec nehledám odkazy z jiných webů než u těch z oboru. Těžko říct, jak určuje tématičnost vyhledávač, já se snažím sbírat odkazy z těch webů, kde se vyskytují podobná nebo nejlépe stejná klíčová slova, na jaká cílím.

Počet indexovaných stránek

Hlavně tehdy, když kupujete nebo získáváte sidewide odkazy je dobré vědět, odkud všude vlastně získáte odkaz. Stačí tedy do vyhledávače adresu webu a před ní operátor site:, hned pak zjistíte, kolik stránek webu tento vyhledávač indexuje. Google a Seznam mají odlišné indexy, proto je možné že nebude počet stran u obou vyhledávačů stejný (Google většinou objeví více stránek webu).

Nedostatek indexovaných stránek může být zase varováním toho, že se obsah vyhledávačům asi dostatečně nelíbí.

Umístění stránky v SERP na dané kw

Když dělám linkbuilding, je pro mě hodně důležité, abych získal odkazy ze stránek, které už vyhledávač poslal na dobré pozice. Znamená to, že jsou pro vyhledávač kvalitní a když pak z takové stránky získám odkaz, dost to pomůže. Pokud mám tedy možnost z nějaké stránky získat odkaz, zjistím na jaké klíčové slovo se chytá (nejčastěji podle slov v titulku) a podle toho směřuju odkaz.

Dá se to dělat i obráceně – projíždět stránky, které se dobře umisťují na dané slovní spojení a pak se u nich snažit získat odkaz.