Výdaje u eshopu, které nevidíte

Vždy, když rozjíždím nějaký nový výdělečný projekt si alespoň zhruba spočítám náklady a možné zisky a pokud je poměr (ve Výdaje eshopprospěch zisků) zajímavý, pak projekt většinou vyzkouším.

Podobně jsem postupoval i v případě obchodu ZefStyle.cz, kde prodávám skateboardy, nebo spíš cruisery. Ne vždy ale člověk hned na první pohled vidí, jaké náklady se tam skrývají.

Peníze za poštovné

Poštovné hlavně u malých hráčů jako já (kteří nemají výhodnější podmínky u dopravců), může být nemalá částka, kterou musíte pravidelně předem platit, aniž byste měli jistotu, že si zboží zákazník vyzvedne a zaplatí. Nějakou dobu jsou tedy peníze za poštovné vlastně „ve vzduchu“ a čeká se na zaplacení dobírky.

Jakmile se vám začnou objednávky kupit, uvědomíte si, že peníze, na které čekáte nemusí být zrovna malá částka a tyhle výdaje tak mohou narušit cashflow byznysu.

Další peníze mizí v případě, že si zákazník zboží nevyzvedne. Tam se ale platí jen doprava a případné navýšení za službu dobírky.

Reklamace

Pokud jsem zrovna neprodával pěstitelské balíčky Grow It, pak jsem se vždy setkal s tím, že byli v e-shopu nějaké reklamace. Nemám většinou dodavatele, kterým bych zboží reklamoval a ne vždy to jde, takže to platím z vlastní kapsi a součástky, které se reklamují tak musím přikupovat.

Pracovní doba

Asi nejvtipnější výdaj, který jsem vždy zapomínal byly náklady, které by šli na moji výplatu. Protože si e-shopy řídím sám a nikoho neplatím, tak tenhle výdaj není tolik vidět, pokud je času dostatek. Kdybych si měl ale účtovat za práci (komunikace s dodavatelem i zákazníky, vyřizování objednávek, zdržování na poště, další drobnosti), nebude to určitě málo hodin.

I když se snažím věnovat e-shopu minimálně, je prostě potřeba, aby skateboardy někdo složil, zabalil a poslal. Kdyby podnikání rostlo a já si musel někoho najmout, musím už ho započítat do výdajů.

Proč to ale všechno píšu? Nedávno jsem si totiž uvědomil, že cenotvorba vůbec není tak „snadná“ a dá se vymyslet jen tak. Pokud člověk totiž nebere v úvahu všechny výdaje a to i ty skryté, může si marži nastavit příliš nízko a nakonec zjistí, že vydělává tolik, jako by pracoval u McDonalds.

A co vy, nastavujete ceny podle výdajů, nebo máte jiné metody, jak určit ceny za své služby/produkty?

NEPŘEHLÉDNĚTE  Report z víkendového srazu

10 komentářů

  1. Michal 3.4.2014
    • Radek 3.4.2014
    • Martin Kolar 19.10.2015
  2. Pražské Metro 3.4.2014
  3. Igor B 4.4.2014
  4. Lydie 4.4.2014
    • Michal 4.4.2014
  5. Poděs 5.4.2014
  6. Kerel 8.4.2014
  7. TomL 9.4.2014

Přidej komentář