Výdaje u eshopu, které nevidíte

Vždy, když rozjíždím nějaký nový výdělečný projekt si alespoň zhruba spočítám náklady a možné zisky a pokud je poměr (ve Výdaje eshopprospěch zisků) zajímavý, pak projekt většinou vyzkouším.

Podobně jsem postupoval i v případě obchodu ZefStyle.cz, kde prodávám skateboardy, nebo spíš cruisery. Ne vždy ale člověk hned na první pohled vidí, jaké náklady se tam skrývají.

Peníze za poštovné

Poštovné hlavně u malých hráčů jako já (kteří nemají výhodnější podmínky u dopravců), může být nemalá částka, kterou musíte pravidelně předem platit, aniž byste měli jistotu, že si zboží zákazník vyzvedne a zaplatí. Nějakou dobu jsou tedy peníze za poštovné vlastně „ve vzduchu“ a čeká se na zaplacení dobírky.

Jakmile se vám začnou objednávky kupit, uvědomíte si, že peníze, na které čekáte nemusí být zrovna malá částka a tyhle výdaje tak mohou narušit cashflow byznysu.

Další peníze mizí v případě, že si zákazník zboží nevyzvedne. Tam se ale platí jen doprava a případné navýšení za službu dobírky.

Reklamace

Pokud jsem zrovna neprodával pěstitelské balíčky Grow It, pak jsem se vždy setkal s tím, že byli v e-shopu nějaké reklamace. Nemám většinou dodavatele, kterým bych zboží reklamoval a ne vždy to jde, takže to platím z vlastní kapsi a součástky, které se reklamují tak musím přikupovat.

Pracovní doba

Asi nejvtipnější výdaj, který jsem vždy zapomínal byly náklady, které by šli na moji výplatu. Protože si e-shopy řídím sám a nikoho neplatím, tak tenhle výdaj není tolik vidět, pokud je času dostatek. Kdybych si měl ale účtovat za práci (komunikace s dodavatelem i zákazníky, vyřizování objednávek, zdržování na poště, další drobnosti), nebude to určitě málo hodin.

I když se snažím věnovat e-shopu minimálně, je prostě potřeba, aby skateboardy někdo složil, zabalil a poslal. Kdyby podnikání rostlo a já si musel někoho najmout, musím už ho započítat do výdajů.

Proč to ale všechno píšu? Nedávno jsem si totiž uvědomil, že cenotvorba vůbec není tak „snadná“ a dá se vymyslet jen tak. Pokud člověk totiž nebere v úvahu všechny výdaje a to i ty skryté, může si marži nastavit příliš nízko a nakonec zjistí, že vydělává tolik, jako by pracoval u McDonalds.

A co vy, nastavujete ceny podle výdajů, nebo máte jiné metody, jak určit ceny za své služby/produkty?

Články na podobné téma:

Share

10 Responses

  1. Michal napsal:

    No a to ještě zákonodárci přišli na to, že zákazník nejenže může vrátit zboží do 14 dní bez udání důvodu ale ty mu musíš zaplatit i jeho poštovné. Eshopařům pšenka v Česku nepokvete. Pokud nemáš produkt, který je něčím unikátní a nemáš na něj u nás monopol, tak si ani „nevrzneš“. Dělal jsem roky do kosmetiky a parfémů, tam to je panečku teprve boj a to pozadí, co se za těmi vznešenými parfémy skrývá, to bych přál lidem vidět.

    • Radek napsal:

      Právě proto se snažím hledat obory, které ještě nejsou tak známé a nenapadnou tě hned, když nějaký shop chystáš. Většina oborů je dneska konkureční a pokud má klient možnost většího výběru, využívá svých práv víc než obvykle. Mě se zatím zboží moc nevrací, takže to neřeším, ale myslím, že to je právě kvůli dobrému oboru 🙂

    • Martin Kolar napsal:

      Ahoj, to není pravda, zákazník má možnost vrátit zboží do 14-ti dnů, ale ty mu neplatíš jeho poštovné a nazpátek mu pošleš jen cenu zboží bez dopravy, tzn. že obojí poštovné hradí zákazník. Něco jiného je reklamace, pokud je uznána….podívejte se na to do zákonů nebo do obchodních podmínek velkých shopů….

  2. No cenotvorba je samostatny obor…
    kde mas dalsi naklady na skladovani, na tiskaru s PC, pro tisk stitku a slozenek, naklady spojene s reklamaci (cas, znovu poslani) atd…
    Na druhou stranu, kdyz zjistis ze jsi spatne spocital tak neni problem zbozi precenit.
    Jinak na tu expedici se mi osvedcilo vzit nejakyho duchodce/maminu na matersky – zabalit balik a vystat frontu na poste na to je muj cas moc drahy.

  3. Igor B napsal:

    Já si ceny u eshopu počítám tak, abych při započítání nákladů a času stráveného expedicí a chozením na poštu vydělal alespoň 200 Kč na hodinu.

  4. Lydie napsal:

    Michal: Zákonodárci si neuvědomili, že když jde zákazník do kamenné prodejny, hradí si tyto náklady na dopravu vlastně sám. Takže je to opravdu velmi na hlavu postavené s těmi náklady na dopravu. Ale koho jsme si zvolili, toho máme, že? Tohle bude jeden z důvodů, proč se bude muset v eshopech zdražovat. Každá jistota, kterou lidi od socialistů získají, je zaplacena nakonec z jejich kapsy. Bohužel národ je tak hloupý, že to nikdy nepochopí.

    Problém jsou taky malé zakázky. S objednávkou za stovku mám stejně práce jako s tou za pár tisíc a lidi nadávají, že jim nechci slevit za expedici. Nevidí tu lidskou práci, o které Radku píšeš. Já mám naopak mnohdy chuť zavést přirážku k malým objednávkám…

    Zapomíná se také na účetní, které zaplatíte za každý obchodní případ stejně. A když se zboží vrátí, tak vlastně dvojnásob. A je toho víc a díky tomu lidé přestávají podnikat a hledají si raději zašívárnu v zaměstnání.

    • Michal napsal:

      Nevidí si totiž do huby, ti naši zákonodárci. A není to o volbách. Nesnáším tyhle řeči typu „koho jste si zvolili…“ apod. Nikdy jsem u voleb volit nebyl, protože NENÍ KOHO. Je úplně jedno, koho budeš volit, jen si rozdělí koryta a hrabou pro sebe. Dokud si necháme tohle všechno líbit, tak to jinak nebude. Jaktože si hasič nebo fízl nemůže udělat živnost a o víkendech třeba pomáhat někde na stavbě, nebo dělat účetnictví – zkrátka si přividělat. Je to prej střet zájmů. Ale to, že politik je jednatelem v X firmách a dohazuje si kšefty, to střet zájmů není? Třeba Babiš. Tyjo, já se teď rozčílil.

  5. Poděs napsal:

    Přidal bych ještě náklady spojené s balným – krabice, obálky, pásky…

  6. Kerel napsal:

    Ono to asi chce mít zároveň nějaký nápad a né si jen tak otevřít druhou Alzu (například)

  7. TomL napsal:

    Díky za zajímavé shrnutí, je pravda, že na začátku člověk vidí jen TY VELKÉ ZISKY a to všechno dohromady si neuvědomí…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *