Jak se připravujeme na vánoce?

Přípravy na vánoceKdyž jsem začínal psát tento blog, říkal jsem si, že to povedu stylem jako John Vanhara (píše podnikanivusa.com) a budu psát jen krátké reporty, míň kvalitní, ale častější.

Pak se to trochu zvrtlo a občas mě začalo bavit stylovat článek, dělat screeny a dohledávat další info – tím se si na sebe sám nastavil až zbytečně přísná pravidla. Bohužel na tohle v poslední době nebyl vůbec čas a až do dneška jsem se k návratu k reportům neodhodlal.

Dneska je to právě 10 let, co začal John psát jeho blog (já ho čtu cca 8 let) a právě to mě nakoplo k tomu, že znovu začnu psát. A dnes se zaměřím na to, co zrovna řešíme na eshopu Zefstyle.cz.

Předně bych měl asi říct, že je to teď hodně chaos. Cítím se teď asi takhle:

SEO koťátka

Když jsem eshop stavěl, měl jsem nějaké základní popisy, pár produktů a pár infostránek a tak jsem tomu žádnou strukturu nedával. Neměl jsem připravenou žádnou informační architekturu, lepil jsem to tak, jak jsem to zrovna cítil (ne že bych přitom nemyslel na SEO, UIX…ale nehrotil jsem to).

Postupně ale začal eshop růst, máme více produktů, různé kategorie, recenze a videa od zákazníků…Najednou je dost obsahu, se kterým se dá pracovat.

Bohužel ale nejsem Honza Kvasnička a nemám takové znalosti a zkušenosti, takže jsem teď strukturu zase navrhl jen tak „narychlo“.

Jak na úspěšný eshop?

Dnes jsem ale objevil superprojekt od Shoptetu. I když vím, že to je klasická linkbaitingová metoda, jejich web MujPrvniEshop.cz je fakt tak povedený, že ho nemůžu nezmínit a neodkázat.

Právě tohle si dnes procházím, studuji a inspiruji se. Sice jsem prvních kapitol přeskočil, ale hned mě tam oslovili 2, které jsou pro mě aktuální a to eshop a legislativa a právě článek Honzy Kvasničky o tom, jak postavit úspěšný eshop.

Ale abych jen nemluvil o tom, co bych chtěl dělat…

Když Zefstyle.cz začínal, byl to prostě obchod, kde jsem prodával fake Penny boardy z Číny bez loga a za nižší cenu (pod svým „brandem“). Postupně jsem začal zjišťovat, že fake Penny boardy nejsou úplně nekvalitní. Není to sice špička, ale pokud občas někde něco utáhnete, něco povolíte, hodíte k tomu brýle a klíč, dá se už konkurovat.

Konkurenci jsem zpočátku moc nesledoval, ale postupně jsem ji začal objevovat a stále přibývá. Hlavním konkurentem byl samozřejmě eshop (honzovy-longboardy.cz), kde měli originál Penny boards Australia, ale objevili se i eshopy, které jeli podobným stylem jako (vlastní brand), nebo kupovali skejty od méně silných brandů.

Tyhle brandy (Spartan, Miller Division) dělají vlastně podobný prodej jako já, někde v Číně si nechají vyrobit skejty jako Penny boards, jen si tam nechají dát svoje loga (tuhle možnost mám taky, ale při odběru stovek až tisíc kusů).

Zjistil jsem, že konkurence dokáže skejty sehnat levněji a já tak musím konkurovat i jinými způsoby, než slevami a nízkými cenami.

Právě proto jsme začali spolupracovat s Youtuberkami, začal jsem být aktivnější na naší Facebookové stránce (za 2 měsíce jsem získal tolik fanoušků, kolik jich tam bylo od spuštění – nárůst z 500 na 1100), rozšířili jsme nabídku o nové zajímavé barvy a hlavně jsem přidal nové kategorie (selfie tyče, skate batohy, vaky na záda…) a taky jsme třeba zavedli osobní odběry.

Bohužel, nedokážu říct, jak moc velký efekt to mělo, protože počet objednávek mě teď moc netěší. Jakmile začalo září, začalo se kazit počasí a přišla zima, prodeje se zastavili (jednou snad byly i 4 dny bez objednávky). Tuhle pauzu jsme naštěstí nějak vydrželi a nyní to vypadá, že začíná vánoční sezona.

Na tu už se teď moc nepřipravujeme, protože to se má dělat mnohem dříve, ale snažím se z toho vytěžit, co se dá.

Přes SEO už toho asi moc nepochytáme, ale zkouším teď občas inzerovat přes FB Ads (pokud to čte Marek Hervíř – myslím na tvoji nabídku, ale nakonec to zatím zvládám sám 🙂 ) a vypadá to, že má tento kanál nejlepší konverzní poměr a navíc je docela easy spustit nějakou základní kampaň, takže se chci zaměřovat hlavně na tohle.

Kdyby se mi tak ještě podařilo vyladit email subscribing, naučit se emailing, PPC na Adwords, mít videorecenzi pro každej skejt a vlastní blogerku a superpopisky produktů, usínalo by se mi teď o dost líp 🙂

Články na podobné téma:

Share

2 Responses

  1. Patrik napsal:

    Nezoufej posledni dva mesice nejsou moc efektivni na prodeje. Ted zase zacina obdobi nakupovani. i nam projekty moc neprospivaly.

  2. Michal napsal:

    Ten eshop vypadá dobře, jde vidět, že na něm makáš. Od toho, co jsem viděl posledně, tak mega zlepšení.
    Ať to šlape a zvládneš vánoce.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *