Poslední dobou řešením v mém podnikání z hlediska financí jednu hodnotu a to cash-flow (česky je to peněžní tok, ale já radši cash-flow).
Až do letošního roku jsem si totiž neuvědomoval, jak jsou pro mě peníze, které můžu točit, důležité a jak velký vliv mají na to, zda můj příjem poroste a jakým tempem.
Teoreticky to není moc zajímavé a každý si možná hned nepředstaví ty možnosti, které mám na mysli a proto to radši předvedu na pár příkladech.
Teď řeším cash-flow hlavně u e-shopu, protože tam se dá peněz utopit hodně a hlavně kvůli skladu. Představme si, že mám uvolněnou určitou sumu peněz pro správu eshopu, nákup na sklad a na poštovné.
- Pokud bych chtěl příjem zvětšit, bude potřeba sehnat více zákazníků, takže investice do reklamy.
- Protože bude větší obrat, bude potřeba víc skejtů na sklad, takže se musí uvolnit další peníze tam.
- A když narostou objednávky, budu každý den platit na poštovném víc a budu mít tak třeba několik (desítek) tisíc nedostupných, dokud nedorazí peníze z dobírek.
Takže růst je docela drahý a je potřeba si dobře rozdělit peníze pro každou část, aby se nestalo, že budete mít spoustu objednávek ale nebude peníze na poštovné.
Já se teď učím hledat ten správný poměr, abych mohl jít úplně na hranu a růst zvýšit s dostupným cash-flow na maximum (myslím, že podobný názor jsem slyšel nedávno i od Zdeňka Cendry).
Na tohle se mi hodí kreditka a kontokorent, která mi umožní jít na kontě do mínusu, jenže když je projektů víc, peníze se mezi ně dělí a nakonec jich tolik nezbývá.
Nevyužité příležitost výdělku
Tohle je jeden způsob přemýšlení o cash-flow, další věcí je ale třeba taky to, jestli investuji dostupné finanční prostředky opravdu do těch nejvýnosnějších metod. Vezměme si třeba situaci, kdy dostanou 2 lidé každý po 30 000 Kč a mají s nimi rozjet něco výdělečného.
- Jeden investuje peníze do obsahového webu, nechá si napsat texty a něco dá do propagace. Web bude sice vydělávat, ale pravděpodobně bude návratnost investice dlouhodobá.
- Druhý si ale najde niku, ve které je možnost otočit peníze rychleji a s větší marží a nakoupí třeba pár skateboardů z Číny, přes víkend si nahodí základní shop a protože je bez konkurence, investice do propagace je minimální. Základní vklad třeba do 2 měsíců otočí a získané peníze může využít k další podobně chytré investici anebo peníze vrátí zpět do e-shopu a zvýší tržby.
Při rozjezdu každého nového potenciálně výdělečného projektu tak už dneska přemýšlím o tom, jestli ty peníze neumím někde otočit rychleji a s lepším ziskem.
Navyšovat hodnotu cash-flow bych všem určitě všem doporučil třeba i uměle přes kreditky nebo kontokorenty (pokud se dokážete uhlídat), protože při správném propočítání doby návratnosti vám to může dát boost do podnikání, bez kterého byste se nedostali k vyšším ziskům.
Jak cash-flow sleduji?
Zjistil jsem, že stav bankovního konta nemá sám o sobě velkou informační hodnotu, protože vím, že mi přijdou nějaké peníze od affil sítí, z Adsense, z Skliku a ze složenek a zároveň někde peníze dlužím, musím splatit kreditku atd.
Takže jsem potřeboval tyhle příjmy a výdaje dát nějak dohromady a zjistit si částku, se kterou můžu operovat.
- Vedu si tak v Google Docs tabulku – v jednom sloupci jsou příjmy, které dorazí asi během měsíce a v druhém sloupci jsou očekávané výdaje v následujícím měsící (období si podle potřeby prodloužím nebo zkrátím, je to jen tak zhruba).
- Od příjmů odečtu výdaje a vím, kolik peněz mám teď aktuálně volných a kolik jich můžu investovat.
Před zavedením tohoto dokumentu (i když je hodně amatérský) jsem v tom neměl vůbec přehled a vlastně si teď nedokážu představit, jak jsem tehdy dokázal s penězi fungovat.
Jak řešíte cash-flow? Používáte pro přehledy nějaké speciální nástroje?
Taky používám tabulku. Jen nesleduju, o kolik můžu navýšit investice, ale o jaký kus jsem zaťal sekyru hlouběji… 😉
Taky pouzivam tabulku a mam zalozeny specialni ucet kam si po odecteni vsech nakladu zbyle penize preposlu. Potom vzdy vidim, kolik penez mam k dispozici a kolik muzu pouzit.
Co se týká těch dobírek – nemáš s ČP smlouvu, abys mohl platit na fakturu, tzn. v čase, kdy už budeš mít peníze z dobírek na účtě?
Nn, bohužel nemám ani jsem nevěděl, že to existuje. To poštovné naštěstí zatím tak velký koláč z cash-flow není, abych to musel řešit, ale byl to zrovna jediný vhodný příklad, který mě napadl.
Aha, škoda. Má to i tu výhodu, že můžeš podávat balíky online a máš okamžitě i čísla zásilek, což je hodnotná informace pro zákazníky.
Už jsem o tom přemýšlel, ale nerad řeším věci systémově a prý to u Pošty někdy moc nefunguje a třeba kolem Vánoc jsou v tom seky. Já mám teď aspoň jejich kartu, takže mi pošťačka vždycky vyjede seznam čísel zásilek, které zrovna podávám a případně to můžu poslat zákazníkovi. Většinou to ale nevyžadují a posílám jen info o tom, že balík odešel a zítra jim dorazí.
Funguje to v pohodě. Pokus bys posílal zásilky jako balík do ruky nebo na poštu, tak jim navíc chodí informační SMS a e-mail, což je super v tom, že už to pak nemusíš vůbec dělat ty. Ale to jen tak do budoucna, třeba 🙂
Podání online určitě zkus – nemusíš pak čekat ve frontě. U Balíku do ruky je navíc sleva pár korun + se Zákaznickou kartou nepocítíš zdražení od 1. prosince. A co tak sleduju, tak málokomu dělá Pošta měsíční zúčtování přesně (většinou se okrade ;)).
Podání online je dobré, není to už tak tragické jaké dříve. Hlavně obvykle k tomu pošta i více přihlíží, takže když toho je na poštu hodné tak to to v pohodě hodíš vzadu na rampu a jen řekneš na smlouvu a dál se tím nezdržuješ. Když je případně s něčím problém tak zavolají oni, atd… Co se týče cash flow, je určitě dobrý mít nějaký prostor pro rezervy. Nedávno jsem si to zrovna opět potvrdil a i paradoxně v souvislosti s CP. Ze dne na den mi padl biz ve statech a já přišel o značný tok hotovosti a přesně se ukázalo jak je to ošidné když si neseš sebou větší fixní náklady. Hotovost sice už netekla, ale třeba faktura od CP ano páč chodí s měsíčním zpožděním. Naštěstí to bylo možné dorovnat z něčeho jiného, ale i tak to mělo takovou nepříjemnou pachut. Takže určitě nedoporučuji jet na hranu, ikdyž je to pro růst možná nejrychlejší. Nikdy nevíš co se může stát.
Na sledování očekávaných tržeb je ideální jakýkoliv fakturační program nebo i webová služba zdarma. Jen je si potřeba zapisovat uhrazené faktury. I bez úpravy data v tabulce máš vždy přehled, za kolik jsi prodal zboží a kolik ještě peněz přijde a kdy (datum splatnosti – pokud posíláš dobírky, nastav si tam průměrnou dobu od vystavení dobírky po příjem peněz).
Svoje dluhy (závazky) můžeš sledovat v případě jednoduché webové služby zadarmo tak, že „vystavíš“ fakturu s minusovou částkou nebo s minusovým počtem kusů zboží (jak u které) a zapíšeš datum zaplacení.
Pak můžeš pohodlně podnikat z pohodlí svého baráčku 😉
Nechapu co vsichni maji s tim cash flow, to snad ma smysl resit jen u ucetni jednotky ne?
Jako OSVC mas prijmy a vydaje, zadne cash flow te nemusi zajimat.
Ten samotnej termin mozna znamena neco jinyho, ale ja za to povazuju ten obnos penez, se kterym muzu manipulovat a tocit ho. Kdyz mam totiz prijmy ruzne rozhazeny a chodi v ruzny casy, stejne tak vydaje, tak potom tezko z hlavy urcim kolik penez mam vlastne dostupnych treba za tyden, 14 dnu atd.
A podle toho, jaky to cashflow je, muzu urcit, jak moc muzu tlacit na pilu a jak moc treba nakoupit na sklad..
Tomu se říká forecasting, předpověď. Používám na to i jiné věci jednoduché CRM.
http://www.e-ott.info/2014/11/11/jak-na-volne-noze-vyuzivam-jednoduche-crm