Tvorba webů pro hotely – jak to vypadá po 3 měsících

Tvorba webů na zakázku - všechny články
  1. Hledám nejsnazší cestu jak vydělávat na Islandu přes internet
  2. Update k tvorbě webů pro hotely
  3. Tvorba webů pro hotely – jak to vypadá po 3 měsících

Začátkem roku jsem si říkal, že během dvou měsíců naplním svůj web o Islandu v angličtině a na svoje narozeniny 7. února to spustím.

Nevyšlo to.

Místo toho jsem se zaměřil na „podnikání“ s rychlejší návratností (aspoň jsem si to tak představoval) a rozhodl jsem se, že budu nabízet tvorbu webů pro hotely a guesthousy.

Protože tady v práci na hotelu nikdy není jisté, jestli budu mít v týdnu 4 dny volna anebo budu pracovat 14 dnů v kuse, chtěl jsem si to vyladit tak, abych mohl pracovat efektivně a nemusel tak čekat až budu mít volný několikahodinový blok, kdy můžu web vytvořit.

Hledám univerzální WordPress šablonu

Proto jsem se snažil najít si pár šablon, které budu používat jako základ a pro jednotlivé hotely tam budu měnit jen detaily a obsah.

Chtěl jsem mít nějakou hlavní strukturu a nějakou jednoduchou administraci, kam jen nahraju logo, obrázky, obsah, změním barvu a budu mít nový web.

Podle plánu jsem tedy začal hledat na ThemeForest a procházel jednotlivé šablony určené pro hotely.

Netušil jsem, jak špatné rozhodnutí to bylo.

Prošel jsem snad všechny použitelné šablony, které tam byly a protože jsem většinu z nich našel i v nulled verzi, postahoval jsem si je a testoval.

Bohužel ne vždycky šablony fungují tak, jak vypadají na ThemeForest. Pokud si tam nenahrajete jejich demo content, těžko bude šablona vypadat tak, jak ji prezentují na ThemeForest.

Každý večer po práci jsem tak zkoušel alespoň jednu šablonu a každý večer jsem usínal s tím, že jsem se zase nikam neposunul, protože jsem ztratil několik hodin času s něčím, co nakonec nefunguje.

Nakonec se mi podařilo najít asi 3 šablony, které fungovaly a teoreticky by se použít daly, jenže jedna z nich měla ve výsledku asi nehezký design a ty další dvě byly od různých tvůrců, takže každá fungovala na jiném systému (.

Už jsem začínal ztrácet naději, když se mi podařilo objevit designéry z CSSIgniter.com a tam jsem našel přesně to, co jsem potřeboval.

wp hotel themes

Aktuálně mají 13 šablon jen pro hotely (ne všechny jsou hezké, ale většina je použitelná) a navíc to všechno jede na zhruba stejném systému.

Šablony jsou sice jednoduché a hlavně rychlé. Nemají sice vlastní booking system, ale to mi vyhovuje.

Navíc mají docela slušnou cenu, 250 dolarů za full membership, takže mám přístup ke všem hotelovým šablonám ale ke komplet ostatnímu obsahu (77 šablon a nějaké pluginy).

Během jednoho dne jsem se s jejich systémem naučil a protože je to supereasy, jsem schopný naklikat základní návrh webu asi během 2 hodin.

Díky tomu jsem si mohl dovolit vytvářet demo verze hotelových stránek.

Takže když oslovuji potenciální zákazníky, mám už hotový návrh toho, jak by mohl web vypadat a oni tak vidí něco skutečného.

Tady se můžete mrknout, jak takové návrhy vypadají:

  • http://thoristun.tripiniceland.com/
  • http://bruguesthouse.tripiniceland.com/
  • http://borg.tripiniceland.com/
  • http://kalda-lyngholt.tripiniceland.com/
  • http://myri.tripiniceland.com/

Nová reference do portfolia

Ještě předtím, než jsem rozeslal další nabídky (první pozitivní reakce zůstala nedořešená, stále čekám na rozhodnutí ohledně domény a hostingu), jsem získal další referenci. Kamarádka z hotelu, kde jsem pracoval, má v Řecku apartmán, tak jsem jí navrhl, že jí udělám web, abych měl referenci.

Během jednoho večera jsem jí připravil návrh, na druhý den mi to schválila. Poté jsem jen koupil doménu, hodil to k sobě na Wedos a během 48 hodin web běžel a „obchod“ byl uzavřený.

Je to hodně simple web, ale jí to asi stačí, má hlavně způsob, jak může získávat rezervace přímo a přes Booking nebo podobné služby, viz http://villakristinaartemida.com.

Po doplnění referencí a pár úpravách na můj prodejní web GeysirMarketing.com jsem rozeslal pár dalších nabídek.

Hledám teď ideální kanál, jak klienty oslovovat, takže jsem vyzkoušel SMS a zprávu na Facebooku.

Odeslané nabídky:

  • 3 SMS
  • 2 zprávy na Facebooku

Výsledek: 

  • 1 odmítnutí
  • 4 bez odpovědi

Teď je to asi týden od té doby co jsem to posílal a už ani nečekám, že by se někdo z oslovených dodatečně ozval.

Zprávy na Facebook se mi pořád zobrazují jako nepřečtené (ale Facebook píše že tyhle guesthousy obvykle reagují během jednoho dne, takže myslím, že to četli).

Čekal větší nadšení a protože se moje očekávání nenaplnilo, další vlnu jsem neposlal.

Chci mít co nejvyšší konverzní poměr a momentálně se bojím, že něco dělám špatně a proto nechci dělat stejnou chybu s mnoha dalšími guesthousy, které se chystám oslovit.

Měl jsem to štěstí, že se tady stavil Ruben, který má TopDestinace.czKrizemkrazemislandem.cz a hned mi dal pár rad a feedback ohledně mých nabídek.

Navíc mi vnuknul myšlenku, která mě vůbec nenapadla.

Místo toho, abych dělal pro každý guesthouse vlastní demo verzi (což nakonec může vzít desítky hodin, pokud nebudou reagovat jako doposud), měl bych udělat jeden ukázkový web, se kterým si vyhraju.

Určitě i vy sami jste viděli, že moje demo ukázky hotelových webů jsou opravdu dost jednoduché a daly by se dost vylepšit, takže je možná fakt lepší udělat jen jeden web ale pořádně.

Navíc pak nebudu limitovaný tím, že dokážu udělat jen pár demo ukázek denně, ale budu mít jen jeden web, který můžu posílat neomezenému počtu lidí.

Metody prodeje

Mít produkt je jedna věc, ale prodat ho, je věc druhá. A v prodeji jsem zoufale špatný.

Hned první věc je moje krkolomná angličtina.

Možná ještě větší problém je ale to, že jsem tak moc ponořený do tvorby webu a SEO, že se nedokážu vcítit do situace majitele guesthousu. Prodávám mu pak něco pro něj těžko představitelné.

Přemýšlím teď o tom, jestli je zpráva po mailu, v SMS nebo na Facebooku ta správná cesta.

Protože jsem zkrátil SMSky, je to vlastně jen o tom, že jim navrhuji vytvoření webu za danou částku a jako hlavní důvod zmiňuji to, že nemusí platit prostředníkovi provizi a investice by se měla rychle vrátit.

Z mého pohledu má web a přímé rezervace přes něj další výhody, ty mám pak rozepsané na GeysirMarketing.com, ale kdoví, jestli se tam oslovení lidé vůbec dostanou.

Další myšlenka byla vrátit se k původní metodě 7878 letters a začít posílat dopisy. Tam si můžu vyhrát se screenshoty, zvýrazňovačemi, ukázat tam všechny výhody. Navíc to bude trochu unikátní, obchodní nabídky se takhle asi už moc neposílají.

Ale!

Včera mě během uklízení napadlo (právě kvůli tomu času na přemýšlení mám rád housekeeping), že na to jdu úplně špatně.

Třeba jsem pro ně úplně někdo cizí, nedůvěřivý a působím jen tak, že se jim snažím prodat web a zkasírovat svých 10 000 Kč.

Místo toho bych jim měl nejprve něco dát a až poté jim zkusit navrhnout „upsell“ v podobě toho, že jim udělám web.

Tohle už se sice trochu liší od mé naivní představy jednoduchého podnikání, ale když už jsem tomu věnoval 3 měsíce, tak to vyzkouším.

Nová  idea spočívá v tom, že jim pošlu pár tipů, jak vylepšit marketing jejich hotelu.

Mám už pár nápadů, co bych jim mohl doporučit, u některých webů se to pak nabízí samo (nefunkční booking, chybějící odkaz na web v boxu Google My bussiness,…).

Jako příklad může být například to, že můžou na svém publikovat ebook o tom, jak „lovit“ polární záři. Můžou tam být místa v jejich lokalitě, kde se dá polární záře vidět, potom třeba tipy na to, jak předpovědět, že polára bude (většinou bývá chladno a taky nesmí být oblačno), jak poznat, že se záře objevuje a jak ji nejlépe nafotit.

Tenhle ebook by pak mohl návštěvník získat, pokud by si zákazník zarezervoval hotel na Islandu přímo přes webu. No a co když nemají web, kde mohou přijímat rezervace? Nabídnu jim, že ho vytvořím.

Chtěl bych to udělat tak, aby ty rady měly opravdu nějakou hodnotu i bez toho, aby si museli objednat moje služby. Hodit to třeba se screenshoty na dvě A4 a návrh na vytvoření/upravení webu mít až jako doplněk někde nakonci.

Dalo by se to samozřejmě rozjet mnohem víc, začít psát marketingové tipy v blogu na GeysirMarketingu, začít dělat mailing, tvořit si komunitu na Facebooku, občas udělat nějaké video nebo podcast.

Ale to už bych pak mohl fungovat jako klasická agentura a takhle jsem to nechtěl. Plán byl, že to bude jen bokovka abych vydělal nějaké peníze a ty pak v sezóně přelil do aut. Bohužel si to už ale vzalo tolik času, takže to nechci bezúspěšně ukončit, ale budu dál hledat metody, jak by to mohlo fungovat.

Články na podobné téma:

Share

10 Responses

  1. Adam napsal:

    Jedna blbost ma napadla, neda sa napriklad dohodnut tak, ze web im spravis zadarmo, a budes chciet nejake % z objednavok, ktore sa spravili cez ten web? -Adam

    • Radek Strouhal napsal:

      Tohle a pak ještě platba měsíčně/půlročně jako pronájem, mě napadlo taky.

      Ale pak jsem si představil tu variantu affil a zkusil to promyslet. Pokud bych z toho chtěl vytěžit co nejvíc, vyplatilo by se tam začít mít tam blog, chytat longtail, zkoušet třeba prorazit i na hledanější výrazy. Ale bojovat takhle jako malý hotel, co má třeba jen 20 pokojů a je tak jakoby limitovaný horní hranicí možného výdělku jsem přišel k tomu, že nejlepší je si postavit autoritativní web v oboru, vyladit si všechno u sebe, zkoušet třeba i míň čistý metody a jakmile se dostanu k trafficu, zkoušet ho monetizovat u sebe (mít tam třeba katalog hotelů s možností bookingu u mě) a o ty provize si pak můžu říct i takhle. A něco takového je právě ten druhý projekt, který dělám, jenže není omezený jen na hotely, ale můžu tam mít všechno, cestovky, restaurace, půjčovny aut…

  2. Jarda Pajskr napsal:

    Koukám, že se webovky prodávají stejně na Islandu jako v ČR :-).

    No u mě je situace taková, že jsem měl asi 2 poptávky od lidí z okolí. Problém je, že lidi nevědí nic o SEO, UX a neřeší informační hodnotu webu. Prostě si to neuvědomují.

    Když jsem navrhnul cenu 7000 Kč + doména a hosting, tak mi bylo řečeno, že jim to někdo jiný udělá za 3000 Kč a méně. Tomu se těžko konkuruje a nemá smysl jim nutit svoji pravdu a svoje texty.

    Oni stejně za pár měsíců zjistí, že jim ten web je k ničemu, a budou spokojený s tím, že za něj nezaplatili moc peněz. Jasně, že je nenapadne, že ten web, co bych dělal já, mohl přivést reálnou návštěvu, resp. zakázku. Ať už z PPC nebo backlinků.

    No oslovil jsem pár firem z okolí. Zaměřoval jsem se na květinářství. V mailu jsem vypichoval různé výhody. Do odkazu v mailu jsem si dal UTM. No dopadlo to tak, že ze 4 mailů se proklikl jen jeden. Ale odpověď nepřišla.

    Studenej emailing moc nefunguje. Budeme muset sáhnout na tvrdší metody.

    • Tomáš napsal:

      Svatá pravda. Myslím, že jde taky o to, jaké cílovce webovky nabízíte. Pokud to budou drobní podnikatelé – živnostníci jako řemeslníci nebo ve Vašem případě např i květinářství, atd., tak se jim opravdu jen horko těžko vysvětluje, že webovky nejsou jen ty pěkné obrázky na monitoru s jejich logem.
      Problém je, že ony jim ty obrázky s logem na monitoru dost často stačí. „Tak mám web a jsem v suchu“.
      Nabízel jsem takhle kamarádovi, který má kamenictví. vytvoření webu za velmi dobrou cenu, s tím, že by mu web byl schopen přivést reálné platící zákazníky/objednávky. Nepochodil jsem, je to prý strašně drahý a radši koupí novou sadu nářadí …

      • Tom napsal:

        Oni je hlavně nepotřebují…. řemeslnící mají dost práce i bez webu, takže nevídí potřebu nebo důvod proč ho vůbec mít……

  3. Tomáš napsal:

    To si tak úplně nemyslím. Spousta z nich, včetně mého kamaráda, chce na webu minimálně prezentovat svoji práci. Samozřejmě, k tomu nepotřebují mít SEO vymazlený web, ale když už se ten web dělá, tak proč ho neudělat pořádně. Je to investice do budoucna.

  4. Lenka napsal:

    Ahoj, držím palce. Mě právě tohle napadlo tak nějak dělat v Čechách. Což asi už se dělá. Ale stejně je spousta lidí, co web nemá. Já jsem ochotná za reference a kontakty udělat prvních několik webů zdarma. Jenže vy už asi reference máte. Takže nějak je zahackovat jinak, není špatný nápad. Jen je to teda stále trochu nevyžádaná pošta. Chce to nějak originálně zaujmout a vysvětlit svůj příběh. Ačkoliv nikoho možná nezajímá. Ale zas by aspoň viděli, že nejsi nějaká další agentura nebo tak. No každopádně budu sledovat vývoj 🙂

    • Radek Strouhal napsal:

      Ahoj Lenko, díky za komentář. V Česku něco podobného zároveň se mnou zkouší Jarda Pajskr (https://pajskr.cz/blog/). Vypadalo to, že taky není nadšený z toho, jak to jde. Ale myslím, že šance stále může být. Může stačit trochu změnit cílovku, najít obor nebo typ zákazníků, kde o to bude zájem a zkoušet. Reference by se určitě hodili. Já bych třeba doporučil zkusit se poohlédnout po kamarádech nebo v rodině a nabídnout to jim, pokud je možnost. Nastavil bych si ale předem pravidla, abys pak netrávila měsíce tím, že jim budeš ladit weby tak, aby se jim to líbilo a zároveň si pohlídat, aby ti dodali obsah včas, protože po tom, co ty uděláš svou část práce, lidi často zlenivý a do jejich části se jim už nechce 🙂

      Pokud by ses chtěl inspirovat v zahraničí, pak doporučuji tohle vlákno (reportuje skoro denně) – https://www.blackhatworld.com/seo/journey-to-10k-mo-in-12-months-from-scratch-with-building-websites.1086387/page-14

  5. Jan Novák napsal:

    No, hlavně na to jdeš podle mě úplně špatně. Provozovatelé hotelů/hostelů atd. řeší úplně jiné starosti, než web. Ten je u většiny na žebříčku priorit někde hluboko. A taky zprávy typu SMS, email i tištěný nebudou číst. Dostávají denně mraky různých nabídek. Jediná cesta, jak toto zvrátit je, domluvit si schůzky s majiteli/provozovateli osobní schůzku na které vysvětlíš, proč je web dobrý, jaký to může mít přínos atd. Úspěšnost bych počítat, tak 5-10% možná víc, podle toho, jak jsi zdatný obchodník. Těmto pár hotelům spravit web a reálně se o něj starat a dělat si statistiku, jestli web opravdu pomohl. Kolik přinesl nových objednávek/hostů atd. Na to si pak připrav, case study a s těmi obcházej další hotely a tak pokračuj dál. Jenže to se už asi neztotožňuje s tvou představou jednoduchého „polo pasivního“ businessu. 😀

    Další cestou je, najít si nějakého šikovného obchodníka, který tu službu bude prodávat za tebe a ty mu budeš za úspěšný obchod vyplácet provizi. Nevím, jak se Islanďané dívají na cizince, kteří jim něco prodávají a z toho důvodu může být i lepší mít místního člověka, který to bude prodávat. Ale chce to značný kapitál do začátku.

    Každopádně hodně štěstí a držím palce.

    • Radek Strouhal napsal:

      Díky za komentář, myslím, že jsi uhodil hřebík na hlavičku. Já četl na zahraničním fóru pár vláken a tam jim to docela fungovalo, tak jsem si řekl, že zkusím, jestli ten business půjde snadno replikovat i tady. Ale vypadá, že to tak úplně bez práce nepůjde.

      Osobní schůzky a case study by bylo asi to nejlepší. Já už nějakou dobu hledám hotel, který by měl dost pokojů a zkusil bych pro něj dělat marketing, ale nic dobrého a poblíž jsem neobjevil. Navíc je to taky běh na dlouhou trať a než to se neshoduje s mým rychlým „pasivním“ příjmem.

      Nechám si ještě upravit texty na prodejním webu, rozešlu tak 30 nabídek různými způsoby (mail, dopisy, sms) a pokud to nevyjde, tak to asi zatím nechám u ledu a budu čekat, pokud tady na Islandu nenarazím na nějaké zájemce napřímo.

      Díky za podporu i za feedback 🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *