Analýza konkurence a hledání expirovaných domén

Předpokládal jsem, že práce na novém affiliate webu bude pokračovat rychleji, ale ne vždy jde všechno podle plánu. Momentálně mě dost brzdí nové zaměstnání a pomoc s opravou auta kamaráda, takže jsem na web ani vaše reakce neměl dostatek času, až do víkendu. Teprve v neděli, týden po registraci domény, jsem měl čas pokračovat.

Hledání expirovaných domén

expirovane-domeny-seoOdchytil jsem si jednu expirovanou doménu, na které jsem měl kdysi menší web a tématicky se mi hodí.

Vybral si asi 10 dalších expirovaných domén, které budu postupně registrovat.

Aby ale neměly domény stejný nebo podobný den registrace, rozložím registrace na delší období a budu registrovat s odstupem minimálně jednoho týdne.

O hledání expirovaných domén jsem psal v jednom z mých předchozích článků (Cesta k výdělečnému webu – tvořím PBN).

Zjistil jsem, že v Česku má hledání expirovaných domén (alespoň podle mého rychlého průzkumu), pár odlišností.

Zaznamenal jsem, že hodně zpětných odkazů na doménu nemusí být dobré, jak se zdá. Téměř každá z domén, které jsem objevil má totiž odkazy klasicky z katalogů, tak jak se to dělávalo v minulosti.

To znamená sice odkazy z možná víc než stovky domén, ovšem jejich kvalita je podle mě minimální. Snažím se tedy hledat domény, které mají navíc alespoň pár odkazů z článků, fór nebo komentářů.

Další věc, na kterou si dávám pozor je to, zda byla doména v minulosti použita jiným affilákem. Na spoustě domén byla nějaká affiliate landing page, nejčastěji na půjčky.

Poznáte to buď přes uložený obsah v archive.org anebo anebo například mají odkazy vedoucí na doménu netypický anchor. Takovým doménám se pro jistotu vyhýbám.

Analýza konkurence

analyza-konkurenceMým dalším krokem měla být analýza klíčových slov. To pro mě momentálně znamená, pokusit se najít klíčová slova s hledaností a s menší konkurencí v SERP na Google.

Jakmile jsem ale začal vybírat první slova, všimnul jsem si, že se ve výsledcích vyhledávání objevuje pár webů, které se tam neustále opakují. Takže jsem objevil své soupeře.

V mém případě jde o obsahové recenzní weby. Naneštěstí jsou teď mnohem lépe udělané, než můj předchozí web RecenzeZdarma.cz (který jsem prodal). Ale i přesto by nemělo být nemožné, prorazit.

Sílu konkurence částečně odhaduji, částečně měřím.

Nejprve se podívám na počet indexovaných stránek na Google, abych věděl, zda jde jen o malou minisite anebo obsahový web. Změřím rychlost webu, podívám se na design a délku textů.

Myslím, že délka, kvalita a forma obsahu je spolu s odkazy s jedním z nejdůležitějších faktorů.

Už při tomto letmém prozkoumání webu jde většinou pochopit, jaký je účel webu, jak a kolik vydělává, jaký mají budget a kdo za ním stojí (v Česku, kde se affiláci většinou znají, to není těžké určit)

Jakmile pár takových webů projdete, můžete si často všimnout stejného vzoru při tvorbě webu a odhalíte tak, jestli má majitel jenom jeden web, nebo spravuje celou síť takových webů.

Důležitá část jsou ovšem odkazy. Nejprve si přes SEO SpyGlass (freemium software) vyjedu zpětné odkazy a podívám se, jak moc pracují na linkbuildingu a jak těžký souboj to bude.

Stejně dobře jako SEO SpyGlass funguje i Linkmonitor od Mangools

V dalším kroku si vyberu některý z jejich článků, na stejné téma, jaké se chystám sepsat.

Podívám se na pozice konkurečního článku na Google (zadám klíčová slova od nejvíce konkurečního až po longtail – např. „zahradní grily“, „zahradní grily recenze“, „jak vyčistit zahradní gril“).

Poté prozkoumám, jestli na tento článek vedou nějaké externí odkazy. Ideální by bylo, pokud bych žádné nenašel (to se bohužel nestalo). V mém případě jsem objevil dokonce 8 odkazů, vedoucí přímo na článek konkurence – to je docela dost.

Jednalo se o tyhle typy odkazů:

  • 2 odkazy z poraden – v diskuzích, které umožňují vložit dofollow odkaz (lehký spam)
  • 2 odkazy z podpůrné minisite – jedná se buď přímo o web konkurence anebo jde o nějakou spolupráci, podpůrný web má podobný obsah jako hlavní web konkurence a tématicky odkazuje (z článku o zahradních grilech odkazuje na kategorii „zahradní grily“ na hlavním webu)
  • 4 odkazy z „PR článků“ – tady jde o klasické reklamní články, koupené na tematických magazínech, články jsou na stejné téma a vede z nich pouze jeden odkaz na odpovídající tematickou stránku mé konkurence

Upřímně, tohle není odkazový profil, který chcete u své konkurence vidět. Pokud konkurence kupuje několik článků pro každou svoji podstránku (kterých budou podle velikosti webu stovky), znamená to velkou investici.

I kdyby měli s majiteli magazínů dohodnuté nějaké velké odběry se slevou, stejně jsou to nejspíš desítky tisíc (dost možná i přes 100k), investované do linkbuildingu.

Mě ale tohle nestačí a chci vidět, jak silné tyhle magazíny jsou a jestli bych si případně nemohl postavit vlastní síť takových podpůrných webů.

Proto jsem se podíval i na zpětné odkazy pro každý z těchto magazínů a také pro jejich minisite. Bohužel mi to opět neudělalo radost, jde o spoustu let staré weby, které mají spousty odkazů a to nejen z katalogů, ale i dalších magazínů, takže je téměř nemožné si něco takového postavit levně sám.

Výhodou je to,  že jde o magazíny, které se netají tím, že prodávají prostor pro publikaci článků, takže si tam můžu odkazy zajistit stejným způsobem, jako konkurence (ale nebude to levné).

Co jsem se ale čtením Blackhatworld.com naučil je to, že pokud chcete být velcí a silní, musíte investovat. Četl jsem několik vláken a není nic neobvyklého, když affilák do webu jen na start investuje 100 000 Kč s tím, že web začne vydělávat až po několika prvních měsících. Investice do obsahu a odkazů se pak ale může začít projevovat rychle a možná i do roka, může být investice zpátky.

Tvorba obsahu formou SILO

metoda-seo-marketing-siloVím, že nakonec budu muset odkazy taky začít nakupovat. Ale chci dostat web na dobré pozice ještě předtím a napoužívat odkazy jako jedinou páku, kterou budu tlačit web nahoru.

Vzpomněl jsem si na často zmiňovanou metodu ze zahraničí, která se sice asi nikdy nepotvrdila, ale za zkoušku stojí.

Metoda má název SILO a její princip spočívá v tom, že každé téma na webu je probrané do hloubky, na několika tématicky propojených stránkách, která navzájem odkazují jen mezi sebou.

Pokusím se to opět vysvětlit na příkladu s grily. Představte si, že máte obecný web o grilování a na něm kategorii/článek o zahradních grilech.

Chcete ukázat Googlu, že jste na tohle téma opravdový expert, proto na tohle téma vydáte několik dalších článků, například:

  • Porovnání 10 nejlepších zahradních grilů
  • Jednotlivé recenze na 5 nejprodávanější zahradních grilů (celkem tedy 5 článků)
  • Článek o tom, jak čistit zahradní grily
  • Články o zahradních grilech na plyn a zahradních grilech na uhlí
  • Článek o tom, kde můžete zahradní grily koupit (přehled výrobců/prodejců)

Všechny tyhle články pak budou interně odkazovat primárně mezi sebou, nebudete posílat linkjuice na články jiných témat (tohle nemusí být striktní).

Z článků pak vyberete jeden, který má být nejsilnější (bude to tedy ten s nejlepším odkazem a zároveň největším potenciálem zisků) a na ten budete odkazovat ze všech ostatních článků a pravděpodobně bude i v navigaci vašeho webu.

Tím pádem pomůžete Googlu pochopit, na jaké téma takhle kategorie webu jde (zahradní grily) a který z článků nabízí ty nejlepší informace, které by měl nabídnout uživatelům.

Tuhle metodu můžete pak posunout dál tím, že pro každý z článků ve vašem SILU vytvoříte/nakoupíte odkazy z článků na podobné téma.

Doufám, že tahle metoda by mohla být způsob, jak bojovat s konkurencí. Soupeřící weby totiž fungují na jiném principu.

Na každé téma mají jen jeden velmi obsáhlý článek, ale každý z nich stojí odděleně. Google určitě dokáže pochopit, jak konkureční web funguje, ale ve výsledcích vyhledávání jsem neviděl žádný web, který by tuhle metodu SILO využíval, takže by to mohlo být něco nového, co by mě mohlo odlišit a přidat mi na důvěryhodnosti.

Znamená to pro mě vytvoření více obsahu, protože hlavní článek musí být stejně kvalitní, jako ten u konkurence a navíc musíme ještě napsat text pro několik podpůrných stránek.

Věřím, že u nich už ale kvalita nemusí být závratná a stačí sepsat nějaké klasické „seo texty“, jen tak, aby tam něco bylo.

Co dál?

Mým dalším krokem teď bude udělat si alespoň základní analýzu klíčových slov. Z dat pak navrhnout témata článků, co přesně v nich bude a jak budou kvalitní. Poté zadám pár prvních témat textařovi a vyzkouším, jestli bych dokázal něco sepsat i já a pak se uvidí, kdo bude obsah tvořit.

Články na podobné téma:

Share

11 Responses

  1. Diginomad napsal:

    S tím SILO jsem zvědavý, v zásadě jsou dva možné přístupy – SILO nebo WEB (podobně jak wiki). Já používám ten druhý, samozřejmě na nejvýznamnější stránky vnitřně linkuju víc. Co jsem četl nějaké use case (i na BHW), tak nejde jen o SILO strukturu, ale interní prolinkování musí být fakt dobře a přesně – neměl bys linkovat sila mezi sebou. Radši to pořádně prolez a pak koukej sepsat case study 😀

    Co mi zatím dává smysl: Radši publikovat slabší článek než žádný. Tím nemyslím vyloženě šmejd, ale prostě nemusí být úplně top. V Consoli pak po čase posbírám nejlepší klíčová slova se slušným CTR a ty pak poposunu pomocí úpravy H2 nadpisů, dopsání bloku obsahu okolo daného KW, úprava titulku (ne URL samozřejmě). Po určité době se něco chytne dobře a něco hůř, předem se to blbě odhaduje – tohle je způsob jak to relativně levně obejít.

  2. Tomáš napsal:

    A co slovensko nebo maďarsko nechceš zkusit?

  3. Jan Pokorný napsal:

    Ahoj.
    Také jsem zvědavý jak to bude pokračovat. Kdo dělá linkbuilding, stejně dříve či později skončí u mě. 🙂 Pokud bys chtěl nějaká data z Ahrefs, řekni si. Stejně tak psaní článků a nebo i ty odkazy ti mohu zajistit a třeba vymyslíme nějaký barter.

  4. Multatuli napsal:

    V dnešní době sociálních sítí zcela jistě i Google ví, že zpětný odkazy se přirozeně objevují více méně jen na top (ten) weby a všechno ostatní je cílený linkbuilding.

    Takže ačkoliv se o tom na blozích moc neosvětluje, tak stabilní kámen k seu, tedy kvalitní content, by měl být dělaný maximálně progresivně, a to do struktury obsahu (texty, obrázky, seznamy, tabulky, poznámky) tak i informacema, tedy v recenzi grilů najdu info o barvách/smaltu, kterym jsou pokrytý apod. a to se stejnou časovou a vizuální námahou jako všechny ostatní informace.

    Což teda neznamená jen správně a s citem napsat recenzi, ale spíš předem správně připravit všechny důležitý součásti článku/recenze. Seo konzultanti tomu nejspíš říkaji analýza klíčových slov (která se dělá většinou z online dat), já bych ty vhodný data nazval spíše výstup z „uživatelskýho testování“.

  5. Norb napsal:

    Veľmi veľmi pekne rozpísané a pripravený plán. Som zvedavý aké budú výsledky. Naštudované toho máš veľmi veľa a dlhoročné skúsenosti v SEO a affiliate máš tiež tak myslím, že nato môžeš zarobiť fajn.

  6. Wladass napsal:

    Nějaký novinky?

  7. Pavla napsal:

    V minulost se mi takhle taky podařilo získat expirovanou doménu

  8. Monce napsal:

    Stratégia SILO vyzerá veľmi zaujímavo. Myslím, že to môže zafungovať.

  9. Marketier napsal:

    Nevyšiel už nejaký update tohto článku? 🙂

  10. Roman napsal:

    Potešili ma tieto informácie. Super stratégie.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *