Plán pro vybudování affiliate katalogu

Affiliate sítě mají účinný způsob, jak motivovat svoje partnery k práci a vyšším výdělkům.

Stačí jim zveřejňovat pravidelné měsíční reporty s výplatami (nebo zisky) těch nejlepších partnerů v síti.

Když jsem viděl, že jsou v sítích jako eHub.cz nebo Dognet affiliate partneři, kteří vydělávají stovky tisíc měsíčně, motivovalo to i mě.

Českou affiliate scénu sice už moc nesleduji, ale zato čtu každý den vlákna na Blackhatworld.com, týkající se tvorby webů, především těch pro Amazon affiliate.

S nynější krizí v turismu, kdy to nevypadá, že by moje cestovatelské weby o Islandu (více info zde a zde)měli začít vydělávat, jsem neodolal. Vracím se na českou affiliate scénu.

ehub-prijmy-duben

 Výběr affiliate programu

Když jsem se rozhodoval o tom, které z affiliate programů si zvolím, vybíral jsem mezi nabídkou u Dognetu a eHub. Je to hlavně kvůli lidem, kteří za programy stojí a mám v nich větší důvěru, než například v CJ (Vivnetwork).

I když to vypadá, že programů je v nabídce dost, takových jaké jsem hledal já moc nebylo. Předem jsem vyloučil finance, doplňky zdraví, módu a nakonec i bydlení.

Jednak je tam podle mě velká konkurence, například sektor s oblečením bude „zaspamovaný“ katalogy Affilo (jen můj tip), takže tam už budou longtailová klíčová přebraná. Navíc to souvisí s tím, jak si představuji nákupní proces těch, kteří (nejen) oblečení nakupují, nemyslím si, že SEO přes longtail je ta správná cesta, jak se dostat k zákazníkům.

Snažil jsem se tedy najít odvětví, která vypadají nudně a nezajímavě, ale to není moc úzký segment.

Zajímavá je například kampaň od Grilování.cz na eHub, tak nějak vypadaly kampaně, které jsem si vybíral. Provize 8 %, průměrná cena objednávky 2000 Kč (provize cca 160 Kč) a hodně longtailových klíčových slov, které by mohli zákazníka přivést k objednávce.

Faktory, které jsou pro mě důležité při výběru kampaně:

  • výška provize anebo široký sortiment zboží (chci mít možnost vydělat si hodně, když web udělám pořádně)
  • kampaň u spolehlivé affilite sítě
  • odvětví, ve kterém je více affiliate programů (abych mohl přepnout na jiný, v případě ukončení kampaně)
  • vybrat si e-shop/službu, s dobře vypadajícím konverzním poměrem (dá se jen odhadnout, podle síly brandu, uživatelské přívětivosti, zda se název e-shopu hledá ve vyhledávačích, podle recenze na Heurece…)
  • vybrat si e-shop, který má slabiny v SEO (jeden z důvodů, proč jsem vyloučil kampaň pro Grilování.cz)
  • podle výsledků vyhledávání na Google najít obor, kde není konkurence tak silná

Nakonec jsem se rozhodoval mezi třemi kampaněmi. Momentálně zvítězila jedna, další dvě si nechávám v rezervě, abych zbytečně netříštil pozornost (tak jak to dobře umím).

Můj obor zde zatím zveřejňovat nebudu, abych mohl psát o všem ostatním co nejkonkrétněji. Po zkušenostech z minulých let mám pocit, že tím až moc usnadňuji práci konkurenci. Navíc se dají moje postupy aplikovat na spoustu dalších témat.

Volba strategie

Já jako „stará škola“ affiliate umím dělat jediné – obsahové weby. V dnešní době sociálních sítí je mnohem více cest, jak můžete propagovat kampaně, ať už jsou to Facebook reklamy, využití Youtube, Instagramu nebo jiné metody. Tomuhle já nerozumím, takže zůstanu převážně u textů a SEO.

affiliate-katalogMůj web si představuji jako WordPress katalog s Woocommerce.

Na první pohled se web bude tvářit jako internetový obchod s produkty, ovšem místo tlačítka „Přidat do košíku“ tam bude odkaz na reálný obchod, kde si zboží můžete koupit (něco jako „Koupit na Grilování.cz“/“Koupit za nejlevnější cenu“).

 

Hlavní část webu bude ale magazín. Zde budou tématické články pro každou kategorii katalogu a právě tyhle články mi mají přivádět návštěvníky, které pak v článku nasměruji buď na svoje produkty nebo přímo do e-shopu, pro který dělám kampaň.

Témata článků budou samozřejmě odpovídat klíčovým slovům/okruhům, které se hledají.

Mohlo by to vypadat například jako:

  • Nejlepší grily na dřevěné uhlí
  • Jak vybrat gril na balkon
  • Jaké nejlepší litinové nádobí na gril?

Takové články už na internetu samozřejmě jsou, ale to neznamená, že se nedokážeme napsat lepší, delší a prorazit s nimi ve výsledcích vyhledávání nahoru.

K tomu budou potřeba odkazy. Proto je dobré si při výběru kampaně najít obor, kde už sice stránky na tyhle témata existují, ovšem obsah tam není dokonalý, weby mají malý počet odkazů, jsou pomalé, mají špatnou strukturu webu a prolinkování, atd.

Při tvorbě webu se pak budeme snažit využít všechny tyto nedostatky v naše výhody. Velké obchody jsou často kvůli jejich velikosti pomalé, se nedokonalým interním prolinkováním, texty v magazínech jsou tam často „jen aby se neřeklo“.

Také většinou nebudou riskovat metody linkbuildingu „na hraně“, protože si nemůžou dovolit, aby jim celý brand vypadl z výsledků hledání.

My si naopak můžeme dovolit udělat hezky vypadající spam web, na rychlé šabloně s rozložením a prolinkováním stránek tak, aby to bylo co nejefektivnější.

Texty můžeme klidně brát z expirovaných domén na archive.org, překládat a editovat ze zahraničních zdrojů anebo kupovat „výplňové texty“ od levných pisálků, které jen pak optimalizujeme pro vyhledávače.

Na tyhle weby pak můžeme začít posílat odkazy nejrůznějšími gray/blackhat metodami – může jít i o regulérní spam, který může mít krátkodobý efekt (ale dost dlouhý na to, abychom něco vydělali).

Affiliate katalog vs magazín

To, že se chystáme využívat různé spamweby a méně kvalitní stránky je důvodem k tomu, proč jsem si místo klasického affiliate magazínu, zvolil katalog. Občas totiž budu chtít z méně kvalitních stránek odkazovat na některé produkty a pokud bych posílal traffic ze spamwebu přímo na e-shopu kampaně, nemuselo by se jim to líbit.

Místo toho budu posílat návštěvníky do mého katalogu, odkud se (snad) část z nich proklikne na finální e-shop a tam nakoupí. Majitelé e-shopu/affiliate síť pak uvidí, že traffic chodí jen z kvalitního webu a nebude problém se schválením do kampaně.

Já jsem si vybral pyramidový způsob linkbuildingu, který je v zahraničí známý spíš jako Tier linkbuilding.

Funguje to tak, že nahoře „řetězce“ je váš money web. Ten kam dodáte tu největší kvalitu, kterou máte a o kterou nechcete přijít penalizací.

linkbuilding-tier

Na tenhle hlavní web, odkazujete z webů o stupeň níže (Tier 1). Tyhle weby (může jít o vlastní Private blog network anebo jen weby, kde kupujete/pronajímáte si odkazy) by měli pořád vypadat jako kvalitní stránky, takže – originální texty, ideálně vlastní hostingy a různá jména vlastníků, propojení s účty na sociálních sítích. Chcete, aby se tyhle weby tvářili jako např. reálné magazíny.

O stupeň níže jsou Tier 2 weby, tedy stránky, které odkazují jen na Tier 1 weby (vaše „magazíny“). Může jít například o expirované domény či Tumblr účty, které oživíte i s obsahem, weby s méně kvalitním obsahem (například přeložené texty).

Může jít také o weby na různých blogovacích platformách, jako je blogspot.com, estranky.cz, webnode.cz apod. Dokážu si to představit například jako web o receptech na grilování, kam vložíte přeložené recepty ze zahraničních webů, přidáte 2 – 3 delší články, pár fotek a videí. Na tyhle weby pak můžete posílat méně kvalitní odkazy, například „komentářový spam“, odkazy z katalogů a vlastně všechen linkjuice, který seženete, snad kromě úplného spamu.

Na posledním stupni (Tier 3), který si dokážu představit jsou různé spamweby, experimenty, jednostránkové weby. Tam už můžete posílat linkjuice odkukoliv chcete, všechny odkazy, co můžete získat zdarma.

Cílem této pyramidové metody je to, abyste využili co nejvíce odkazů, které jsou snadno k dispozici, ale zároveň si linkjuice cestou k hlavnímu webu „pročistili“. Navíc díky množství webů, které budete mít ve správě můžete zajistit nejen to, že bude mít hlavní stránka vašeho „money webu“ dostatek odkazů, ale že se i dostane na články, které jsou hlouběji ve struktuře webu.

Video o „pyramidové“ metodě linkbuildingu od Matthew Woodwarda

Spouštení webu

V minulosti jsem často dělal jednu chybu a to, že jsem začínal spoustět weby tak, že jsem si nakopíroval všechny produkty do katalogu, nahrál obrázky a případně zkopíroval popisky.

Tím jsem v očích Google začal web s mnoha stránkami s nekvalitním obsahem a pravděpodobně žádná z podstránka neměla v SERP dobré pozice. Tím jsem podle mě dost pokazil celkový rank webu a pak se to pomalu napravovalo.

Lepší cesta je podle mě jiná. Začít pomalu vydávat dlouhé a „kvalitní“ texty, třeba s počtem 2 000 – 5000 slov na jeden článek. Pustit na web třeba 5 – 10 textů na začátek a další si nechat v záloze a postupně a pravidelně je vypouštět web, aby Google viděl tu pravidelnost a stálou aktivitu.

Jakmile bude na webu pár článků, které by se mohli Google líbit, udělat webu profily na sociálních sítích (FB, Twitter, Instagram, Pinterest, Youtube) a pokusit se sehnat pár odkazů, především na hlavní stranu webu (v anchorech zatím nevyužívejte klíčová slova).

Během pár týdnů by se měli vaše články dostat do výsledků vyhledávání, podle konkurence a kvality článků to může být i první strana, ale pravděpodobně budete někde mezi 4. – 7. stránkou.

Jakmile se články usadí na pozicích, můžete jim krok po kroku shánět další odkazy, jak externí tak i interní z nových článků, které budete publikovat.

Postupně by se měly články dostávat na lepší a lepší pozice a některé se třeba i dostanou na první stranku mezi TOP 5 výsledků. V takovém případě pak uvidíte, jaká je zhruba potřeba síla k tomu, abyste dostali své longtailové články nahoru a podle toho si můžete plánovat, jaké články vám vyjdou a kolik odkazů jim seženete.

S přidáváním produktů do katalogu bych začal potom, až budete mít k dané kategorii produktu dostatek informací a pár článků, ze kterých můžete na produkty odkazovat. U produktů bych se snažil mít originální popisky, i když z počátku nemusí být v top kvalitě, primární je pro nás, aby se na dobré pozice dostaly články.

Práce v následujících týdnech až měsících by se pak měla týkat jen toho, že budete chrlit spoustu obsahu, udržovat web správně prolinkovaný i při větším množství článků a pracovat na své pyramidové podpůrné síti pro linkbuilding.

Pokud si zvolíte vhodné téma, pravděpodobně budete potřebovat mnohem méně odkazů, než se může zdát.

Myslím, že pro dnešek je to už dost informací pro to, abyste mohli se svým affiliate webem začít anebo ho upravit. V dalším dílem bych měl přinést další nápady a konkrétní kroky i s přehledem toho, jak postupuji se svým affiliate webem já.

 

Články na podobné téma:

Share

7 Responses

  1. Wladass napsal:

    No konečně si začal něco dělat 🙂 držím palce.

  2. Petr Malec napsal:

    Myslím, že si správně tipnu téma 😀 Jak tě znám je to sport 🙂
    Jinak také samozřejmě držím palce a těším se na další díl.

  3. Honza napsal:

    Tak já se také těším na pokračování a držím palce.
    WooCommerce by ti web mohl dost zpomalit, tak jestli není lepší třeba ACF, který s WP All Import umí také, ale s popsanou strategií tam nebudeš mít alespoň v začátku mnoho produktů a je to asi jedno co použiješ.

  4. RychlejJohn napsal:

    Z grilů bych si vzal akorát levnej kulovej s poklopem za 600 Kč a 4 druhy podpalovačů do recenzního webu a kompletně je orecenzoval včetně destrukční zkoušky fotek z použití a příbuznejch produktů na cross-sell. Je to sezóní zboží co se nekupuje každý rok a většinou jen na začátku léta a ty dražší Webery maj skoro všude na okouknutí. Proto spíš ty recenze než xml-ko, škoda že neni guestpost platforma pro affil recenze.

  5. Tomáš B. napsal:

    Ahoj, super, vždycky jsem rád četl tvoje články, tak jsem rád, že se vracíš k affilu 🙂

  6. Atlaso napsal:

    Jak to dopadlo. Podařilo se nakonec prorazit dle plánu? 🙂

  7. Karel Kolář napsal:

    Super návod, který mi velmi pomohl. Mám k importu ještě jeden dotaz.

    Je možné naimportovat do WordPressu feed a následně z něj teprve vybrat, které produkty chci na webu zobrazit? Nebo si jednotlivé produkty musím vyfiltrovat ještě před samotným importem?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *