V minulém článku jsem popisoval svoji první zkušenost s pronájmem a problémy spojené s údržbou a opravou aut. Situace se poté zlepšila a vypadala mnohem nadějněji.
Oprava upadeného výfuku mě vyšla asi na 2600 Kč, takže jsem na prvním pronájmu vydělal cca 10 000 Kč (za 5 dnů půjčení). Pár dnů poté mi bývalý automechanik, který se mnou pracuje na hotel pomohl opravit druhé auto, takže moje „flotila“ byla pojízdná a mohl jsem začít nabízet obě auta.
Zároveň se začalo objevovat hodně lidí, kteří si chtěli auto pronajmout, většinou na týden nebo na 10 dnů a díky Facebooku se mi tak podařilo sehnat si zájemce pro téměř celé září pro obě auta.
Půjčování ojetých aut ale nefunguje tak snadno, jak jsem čekal. To, že nepůjčuji nové, ale ojetá auta, se ukázalo hned první týden v září.
Tentokrát jsem půjčoval Subaru Legacy přes prostředníka, společnost Carrenters.is, Čechům na týden. Zisk nevycházel tak dobře, jako když si to půjčuji sám, ale bylo to bezpečnější, protože společnost může v případě problémů strhnout peníze půjčujícím z kreditky.
První problémy přišli hned třetí den, kdy autu opět upadl výfuk. Bylo to na jiném místě než minule, takže je pravděpodobně celý ve špatném stavu a bude potřeba ho vyměnit (bohužel si toho nevšiml ani jeden z dvou mechaniků, ke kterým jsem dával auto na kontrolu).
Naštěstí se podařilo pronájemcům sehnat opraváře, který jim to druhý den zavařil, já jsem náklady uhradil a mohli pokračovat v cestě.
Větší problém přišel v poslední den pronájmu, kdy se rozhodli, že se pojedou podívat do hor i přesto, že cesta nebyla v ideálním stavu. Asi 10 kilometrů od hlavní silnice, „v horách“, prasklo na autě rameno pravého předního kola a auto se tak stalo úplně nepojízdné.
V tu dobu jsem měl naštěstí čas i náhradní Suzuki Lianu, takže jsem pro ně přijel, zavezl se zpátky na hotel a auto jim přenechal aby se mohli dostat na letiště. Vyšlo to zrovna tak, že jsem měl na tohle náhradní auto domluvený pronájem na druhý den ráno, ale tohle se mi podařilo vyřešit a auto jsem stihnul přivést zpátky.
Jak se ukázalo, problém s polámaným Subaru nejde tak snadno vyřešit. Jednak to není na hlavní silnici ale v místě, kam se mechanikovi, kterého využívám, vůbec nechtělo.
Kvůli typu poškození nejde auto ani snadno odtáhnout, takže je nejsnazší a nejlevnější řešení to opravit tam. Od mého bydliště to je ale přes 100 kilometrů, zhruba 3 hodiny cesty tam a zpět.
Nakonec se mi ale nakonec podařilo přemluvit mechanika od nás, aby tam zajel se svým autem (paradoxně stejný typ, který mi tam teď stojí) a poškozený díl vyměnil.
Naneštěstí ale nový díl neseděl, nejspíše to bylo na jinou variantu auta. Navíc se mechanik zjistil, že tam jsou poškozené ještě další dva díly, které na Islandu nejsou tak snadno dostupné, takže jsem asi 14 dnů čekal na to, než dorazí ze zahraničí.
Mezi tím, co jsem se snažil situaci vyřešit, si někdo z okolí místa všimnul, že tam auto stojí už delší dobu bez majitele a tak ho vyfotil a dal do skupiny na Facebooku pro přistěhovalce na Islandu.
Ještě ten den někdo volal policii, aby zkontrolovali, jestli auto nepatří turistům, kteří se třeba někde ztratili. Policie poté kontaktovala majitelku bývalého hotelu, kde mám pořád svoji adresu, ta kontaktovala moji „přítelkyni“ a teprve poté se to dostalo ke mně.
Policie byla ale velmi vstřícná a ujistili mě, že z toho žádný problém nebude auto tam nikomu nezavazí.
Aktuální stav
Nyní to vypadá tak, že už mám všechny náhradní díly, kontaktoval jsem mechanika z města, u kterého auto stojí a teď mu jen musím přivést všechny náhradní díly a pak jen počkáme až bude mít příští týden čas a přestane tam sněžit.
Malý problém je teď v tom, že první mechanik, který to měl jet opravit poprvé mi nejspíš zapomněl vrátit klíče a „ztratil“ je někde u sebe v autě, ale věřím, že se najdou 🙂
Náklady na opravu po druhém půjčení auta
Bohužel je tahle situace už o něco nákladnější, náhradní díly mě stály doposud asi 4 000 Kč, cesta a pokus o první opravu 10 000 Kč a teď bude ještě následovat další, snad už poslední platba za práci mechanika. K tomu bych měl ještě připočíst benzín, který se bude pohybovat tak kolem 3000 Kč.
Celkem tedy zhruba 17 000 Kč.
Jak to tedy zatím vychází, když to shrnu?
- Z prvního pronájmu jsem nakonec vyšel dobře, vydělal jsem asi 10 000 Kč po odečtení všech nákladů.
- Druhý pronájem mi přinesl 14 000 Kč, ale kvůli opravám jsem musel zaplatit zhruba 20 – 25 000 Kč a pořád to ještě není finální suma a auto pořád stojí na stejném místě, kde se rozbilo. Celkově asi mínus 20 000 Kč.
- Třetí pronájem naštěstí proběhl víceméně bez problémů, za půjčení auta Suzuki Liana jsem měl původně získat téměř 10 000 Kč, bohužel jsem kvůli problémů s otvíráním kufru musel zlevnit na 9000 Kč. Předání probíhalo tak, že mi nechali auto na letišti a já si pro něho za dva přijel, bohužel asi zůstalo zapnuté některé světlo vevnitř, vybila se baterie a než jsem stihl přijet znovu a auto nastartovat přes kabely, vyšlo mě parkovné 3000 Kč, takže jsem nakonec zůstal jen 6000 kč v plusu.
Když to tedy shrnu celkově, budu nejspíše s tímhle podnikáním v mínusu. Kromě viditelných nákladů totiž musím kvůli pronájmu často někam jezdit (někdy i ve dvou lidech), takže to stojí dost času, peněz za projetý benzín a navíc taky opotřebení obou aut.
Navíc jsem kvůli poruše musel zrušit všechny ostatní rezervace, takže další příjem z pronájmu teď nemám a navíc už na Island začíná přicházet zima, sníh a silnější vítr. Pravděpodobně tedy zatím pokračovat v pronájmu nebudu, dokud si nebudu jistý, že je alespoň jedno auto schopné jezdit, nepokazit se a zvládnout tyhle podmínky.
Minimálně ale vím, co v tomhle podnikání hrozí a na co se musím připravit před příští sezónou.
Z toho tvého povídání je zajímavé že to benga neřeší. Člověk by řekl že zrovna v tak eko zaměřené zemi budou různě odstavená auta řešit důrazněji. Když pominu že to rameno prasklo nejspíše z důvodu toho že pronajímáš popelnice, jak máš pořešený smluvně takovéhle fatální nehody. Dovedu si představit že kdejaký turista s tím jede jak prase po nějaké polňačce dokud třeba to rameno neurve. Jsi proti tomuhle pojištěn?
To je teda šílená smůla, já bych z toho byla dobře zničená. Máš nervy z oceli, koukám. Držím palce, ať máš víc štěstí…
Ta sopečná krajina asi dává těm autům dost zabrat, ale spíš bych teda čekala defekty než závady na nápravě. A to parkování na letišti chceš pořešit jak? Chápu, že pro turisty je to pořádně jediná možnost, ale asi by ses s nimi měl domluvit jinak.
Vloni jsme byli na Islandu a když jsem viděl ty ceny pronájmu z Prahy, tak jsem si říkal, že se tam ty lidi snad zbláznili, když jsem pak viděl Islandské silnice a zdejší nehostinné prostředí, tak jsem pochopil, že tam auta mají o hodně kratší životnost.
Pronajímáš ty auta i na Fkové silnice? Bohužel co jsme měli zkušenost, tak i některé nefkové silnice jsou dost hrozné, hlavně pokud řidič nepřizpůsobí styl jízdy a bohužel na neasfaltových silnicích se občas nějaký výtluk objeví a přitom jak se tam běžně jezdí 80-90 i po prašných silnicích je to pro auto pěkná zátěž. Z vlastní zkušenosti musím říci, že většina lidí s půjčeným autem nejezdí jako se svým, ale upřímně mi přijde, že to ani nejde, to by člověk Island neprojel ani za měsíc:)
Potkali jsme tam jedny čechy se svým autem, přijeli trajektem, a vždy nechali auto na asfaltce a dále stopovali:)
U autopůjčoven je vidět, že půjčují maximálně 2 roky stará auta a jejich životnost tedy bude asi dost krátká. Překvapilo mě množství Dusterů, také jsme ho měli půjčený a zezačátku jsem v něj neměl důvěru, ale to auto je možná na Island docela ideální. Výbava a komfort na první pohled nic moc, ale auto je nakonec celkem pohodlné a něco vydrží. Co jsem pak koukal, tak podle spolehlivosti je na tom asi Duster poměrně dobře, hlavně při pohledu na pořizovací cenu.
To bych nedal 🙂
Taky o tom přemýšlím, ale teď jsem teda nalomenej….