Chystám se teď dělat analýzu klíčových slov pro můj web v angličtině a zjistil jsem, že v tom docela plavu. Oproti Česku je tam těch výrazů moc, rozhodně víc než stovky, takže si to všechno nedokážu jednoduše zkopírovat do Excelu a roztřídit tak, jak jsem to dělal předtím.

Náhodou jsem se dostal k článku na Mangtools na téma Keyword Golden ration.

Metoda spočívá v tom, že se snažíte vyhledávat málo hledaná klíčová slova, na která není konkurence a bude tak pravděpodobně snadné prorazit i se slabším webem.

kw-golden-ratio
Metoda funguje tak, že vydělíte hodnoty Allintitle výsledků vyhledávání počtem vyhledávání za měsíc.

Uvedu to smyšleném příklad.

Řekněme, že se zaměříme na výraz „seopizza blog“. Ten by měl měsíční hledanost 100 (což nemá) a počet výsledků na Google, kde by byl tento výraz v Title by byl 25.

Výsledná hodnota je tedy 0,25 a to znamená, že by mělo být teoreticky snadné dostat se na tohle klíčová slovo na přední místa.

Není to sice dokonalá metoda, je potřeba porovnávat váš výsledek s tím, co vidíte v SERP a jak silné protivníky tam máte.

Tady to počítání se mi ale začalo líbit a přemýšlel jsem o tom, jestli si nedokážu určit hodnotu klíčového slova podobně a nejen pro longtail.

Pořád jsem totiž ještě nenašetřil na Ahrefs a taky těm jejich výsledkům a hodnotám stoprocentně nevěřím.

Myslím, že je vždycky lepší procházet si SERP ručně, zjistit, kdo se tam objevuje často, jak rychlý a velký má web, jak dlouhé jsou články, kolik má zpětných odkazů a z toho se tak nějak snažit určit, jestli má cenu pokoušet se protlačit svůj web na daná klíčová slova.

Napadlo mě, že bych si mohl udělat vlastní rovnici pro výpočet hodnoty klíčových slov podle toho, jaká je hledanost a konkurence. Bohužel už matematika dávno není moje silná stránka a musel jsem dokonce hledat, jak se v Excelu násobí jednotlivé buňky, tak to berte s rezervou.

Co beru v úvahu:

  • Měsíční hledanost (zjišťuju přes add-on do Chromu s názvem Keywords everywhere)
  • Keyword golden ratio
  • Síla článku

Síla článku

Nejprve si spočítám sílu článku (beru v úvahu délku a sílu domény), který je na dané klíčové slovo na prvním místě.

Délce článku přirazuji hodnotu podle počtu slov, každých 1000 slov je 1 bod.

Doméně přirazuji hodnotu od 1 – 10, kdy 1 znamená nový neautoritativní web, 10 pak nejautoritativnější web v oboru.

Rovnice vypadá tak, že vynásobím body za délku a sílu doménu. Např. článek o 3000 slov na nejautoritativnějším webu s 10 body má sílu 30 (3×10).

Hodnota klíčového slova

seopizza-kw-value

Jedna část rovnice pro výpočet klíčového slova se vypočítá vynásobením síly článku a golden ration (když jsou oboje hodnoty menší, je to pro mě lepší, takže je dám na stejnou úroveň).

Pak vezmu měsíční hledanost a tou vydělím golden ratio vynásobené sílou článku.

Například:

Slovo s hledaností 1000 měsíčně, dělím 30 (síla článku) x 0,25 (hodnota kw golden ratio)

Tím bych měl dostat orientační číslo pro srovnání toho, jak výhodné je pro mě zařadit dané klíčové slovo do analýzy vzhledem k hledanosti a náročnosti na získání dobré pozice.

Nevýhody výpočtu

Jak možná někoho z vás napadlo, síla domény se určuje hodně jednoduše a nepřesně, jen tak od oka.

Došel jsem k tomu závěru proto, že se v SERP na klíčová slova, která chci obsadit, vyskytuje zhruba stále stejných 10 webů.

Z ručního prozkoumávání SERP anebo pomocí nástrojů bych porovnal jejich sílu a podle toho jim určil dané číslo. Nedá se to tedy aplikovat univerzálně, například pro vaše projekty.

Další nevýhodou je to, že neberu v úvahu výsledky, kdy si do SERP dosadí Google svoje boxy, u mě jsou to například doporučené hotely anebo místa, která by měl člověk navštívit. To znamená, že některá klíčová slova budou dostávat dostávat méně trafficu, protože lidé prostě využijí odpovědích v boxech od Google.

Stejně tak neříká moje výsledné číslo nic o tom, jakou cenu má dané klíčové slovo. Našel jsem článek (https://www.novomotus.com/keyword-value/), který se tomuhle trochu věnuje a vypadá to, že by do rovnice stačilo jen to, jaká je cena za dané klíčové slovo v PPC a jaké je CTR pro první pozici v SERP (v článku se zmiňuje 37 %).

vypocet-hodnoty-klicoveho-slova

Dnes se chystám udělat malou klíčovku a použít tam moje výpočty a uvidím, jak vychází čísla a jestli to nějak funguje. Včera jsem publikoval první článek v angličtině na jedno středně silné klíčové spojení, teď počkám na pozice a podle toho, jak se to uchytí můžu zhruba odhadnout, co vyjadřuje moje spočítaná hodnota. Od toho se pak odrazím a teoreticky si můžu zhruba určit, jak obtížné bude rankovat klíčová slova s vyššími nebo nižšími hodnotami.

Budu rád, za každý kritiku i nápady na tohle téma, takže pokud vás něco napadá, rád si přečtu vaše názory v komentářích.

Články na podobné téma:

Sdílej a buď můj ambasador:

Radek Strouhal

Autor je webmasterem, který se stará o developování domén, tvorbu MFA a SEO.

3 komentáře

Max · 29.5.2019 v 7.40

Zajímavý článek, díky!

Jiří Franěk · 11.6.2019 v 14.51

Super by bylo mít roztříděné klíčové slova podle klasifikační analýzy a pak jen ke každé kategorii dělat sumu nad klíčovými slovy. To by člověk hned viděl odhadem na co se zaměřit.

    Radek Strouhal · 11.6.2019 v 17.42

    Jj tohle by šlo určitě taky udělat a mohlo by to být pro určitý metody užitečný. Já o tom ale zatím nepřemýšlel, protože už vím, jaký okruhy chci obsadit, takže si nevybírám jen to, co je nejefektivnější ale chci být vidět všude, kde jsem si to naplánoval 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *