- Rozjíždím pronájem aut na Islandu
- První pronájem a koupě dalšího auta
- Update k pronájmu aut
- Proč jsem přestal pronajímat auta na Islandu?
V minulém článku jste se mohli dočíst, jak jsem se rozhodl vyzkoušet pronájem aut na Islandu přes prostředníka. Dnes přináším pokračování…
Asi týden po nasazení auta do systému na pronájem vozidel turistů se nic nedělo. Trochu jsem se zalekl, když jsem četl komentář v minulém článku ohledně toho, že mám cenu za půjčení na jeden den nastavenou docela vysoko a tak jsem asi 10 dnů po zveřejnění mého auta v systému snížil.
Cenu jsem snížil asi o 600 Kč, takže jsem teď zhruba na 2800 Kč za půjčení auta na den.
Asi týden po této událost, zhruba 20 dnů od toho, co jsem auto koupil, jsem získal první rezervaci. Paradoxně je klient z Česka, čímž se to docela usnadňuje.
Půjčení je na týden, ale až od konce srpna, takže na svůj první příjem z Carrenters si ještě pár dnů počkám. Vydělal bych asi 13 500 Kč (auto jsem koupil za 84 000 Kč), z této částky bych měl ale ještě platit daně, takže se to sníží zhruba o 40 %.
Během čekání se ale samozřejmě snažím získat další klienty, takže jsem začal sledovat skupinu na Facebooku, kde jsou Češi a Slováci, kteří jsou na Islandu nebo se sem chystají.
Díky tomu se mi podařilo zajistit si další rezervaci, tentokrát ovšem „bokem“ mimo rezervační systém. Bylo to pro mě větší riziko, ale nemusím platit daně ani provizi, protože peníze dostávám na ruku.
Dohodli jsme se tak s dalším Čechem na půjčení na 10 dnů, za cenu 1300 Kč/den, celkem tedy 13000 Kč čistě pro mě.
Rezervaci jsem řešil asi ve 2 ráno v pracovní pauze, zhruba 8 hodin před vyzvednutím auta, takže to bylo dost na rychlo a moc jsem to nepromýšlel.
Ráno jsme se sešli, on mi předal peníze, já jemu klíče od auta a pár tipů na to, jak s autem jezdit a neplatit moc na pokutách a potom jsem o něm asi 6 dnů neslyšel.
Šestý den jsem se probudil asi ve dvě odpoledne a 10 minut potom jsem měl telefonát od půjčujícího. Byli asi 300 kilometrů východně ode mě a upadl jim výfuk, takže nemohli pokračovat.
Navíc pršelo a byli v části Islandu, kde se nedá stanovat, nejsou tam benzínky, města a pokud bych je nechal odtáhnout, mohlo by to vyjít klidně tak draho, jako koupě nového auta.
Mám sice ještě další auto, ale za 3 hodiny jsem musel jít do práce, takže bych stihl přijet asi až za 15 hodin, což bylo dost nemilé. Byla to opravdu nepříjemná situace a upřímně, nevěděl jsem, jak to vyřešit.
Nejsem tu sice sám, znám tu pár lidí, kteří by tam mohli zajet a vyzvednout je, ale auto by tam pořád zůstalo a navíc bych musel tyhle lidi zaplatit a udělali by mi dost velkou laskavost.
Všechna řešení, která jsme tu vymysleli, byla dost špatná.
- Buď je tam nechat a počkat, až si to „nějak“ vyřeší sami.
- Anebo se pokusit v práci vysvětlit, co se stalo a zkusit si vzít volno a zajet tam. Ze všech lidí, kteří by to mohli spravit jsem sice ten nejvhodnější, ale autům rozumím opravdu málo.
Nakonec nás zachránila šťastná situace. Borec s tím dokázal dojet ještě pár desítek kilometrů k místu, kde opravovali most a dělníci tam pořád byli. Výfuk jim přidrátovali, takže bylo auto pojízdné a za pár hodin se tak vrátili do místa, kde bydlím a zároveň můj zákazník přespával.
Bohužel nestihli projet všechno, co chtěli vidět a navíc potřeboval ještě odvést spolucestující, asi 50 km daleko, tak jsme se dohodli, že si auto nechá ještě na další den, protože bylo v pojízdném stavu.
Měl bohužel opravdu smůlu, protože během cesty se mu ještě podařilo píchnout, takže zase přijel zpátky, na rezervu.
První půjčení bylo dost demotivující, ale naštěstí jsme se dohodli, že mi nechá celou částku a nebudu mu vracet nic za nevyužité 3 – 4 dny.
Tohle byl asi jeden z mých nejhorších dnů, které jsem na Islandu zažil, i když to nakonec dopadlo dobře.
Ve stresu jsem zůstal ale i tak a to z dalšího důvodu. Asi den poté, co jsem půjčil první auto, jsem v bazaru našel další auto s pohonem 4×4 za dobrou cenu.
Kupuju další auto
Viděl jsem, že pronájem aut na Islandu má potenciál, protože zájemce bych měl, věděl jsem asi o 4 lidech, kteří by si auto chtěli půjčit a zároveň jsem chtěl využít posledních týdnů sezóny, takže jsem do toho šel po hlavě.
Zajeli jsme se tedy do Reykjavíku podívat, v jakém je auto stavu a vypadalo opravdu dobře. Jediný problém byl v tom, že startovalo jen nahozením přes startovací kabely, vypadalo to na mrtvou autobaterii. Usmlouval jsem tedy slevu a z počáteční bazarové ceny téměř 100 000 Kč jsem se dostal na 64 000 Kč.
Hned další den jsem byl koupit autobaterii v jediném obchodě, kde ji měli. Konektory k baterii měli ale jinou velikost, takže jsem baterku nemohl snadno přehodit sám a musel jsem zase pár dnů čekat a koupit nové svorky k autobaterii. Jenže, když jsem starou baterii kvůli možné výměně odpojil, něco se stalo a teď už auto nemůžu nastartovat ani přes kabely.
Najednou jsem byl tedy v situaci, kdy jsem měl u domu dvě auta, ve kterých mám teď skoro všechny svoje peníze, ale ani jedno z aut není ve stavu, kdy jsou schopná jezdit a vydělávat mi pronájmem.
Situace se obrátila až v nedávných dnech. V našem malém městě jsem získal doporučení na automechanika a předevčírem jsem tam odvezl první auto, na výměnu pneumatik a opravu výfuku.
Dnes jsem se byl na auto podívat a už je zase funkční a oprava výfuku vypadá opravdu dobře, navíc nebylo potřeba měnit celé svody výfuku. Cenu se dozvím ještě zítra, ale myslím, že budu spokojený.
Pokud vše půjde podle plánu, měl bych mít zítra opravené i další auto, takže hned na další den můžu zase začít nabízet obě auta k pronájmu.
Rozhodně budu muset ale muset nastavení pronájmu udělat hodně změna, promyslet pojištění, pravidla půjčování, sledování GPS a možná i vyžadovat depozit. Mám ještě další plán ohledně aut, ale to je na samostatný článek, takže tomu se budu věnovat příště.
A tady detaily a fotky nového auta:
Suzuki Liana 2006
- najeto asi 150 000 Km
- 10 let jeden majitel
- 4×4 AWD
- 4-rychlostní aut. převodovka
- průměr. spotřeba mezi 7 – 8 l/100 km
- motor 1,8
- max. výkon 92 kw
Velice se mi líbí Radku jak dokážeš napsat úspěchy i neúspěchy tvého podnikání na Islandu.
Osobně doufám, že v tom budeš pokračovat, jelikož tvůj příběh je zajímavý a jsem zvědav jak ti to tam s auty půjde.
Zveřejníš nakonec i ceny za opravu aut?
Jinak docela dobrý business , za den půjčení jednoho auta bys měl mít cca 1600 Kč (když do toho nezapočteme opravy apod., tak za 52 půjčených dnů bys měl mít auto splacené, to by se za jednu sezónu mohlo vydařit.
Díky za podporu. Zatím to moje podnikání nevypadá nijak chytře a promyšleně, takže se trochu bojím, proč to nedělá víc lidí, jestli to třeba nemá svoje důvody.
Počty mi seděly tak jako tobě, pokud bych měl auto obsazené přes celé prázdniny, mělo by si na sebe vydělat a pak už jsem jen v plusu, anebo ho můžu zkusit prodat, koupit něco v lepším stavu a opakovat proces.
Ohledně oprav – hodně příjemně mě to dnes překvapilo. Nechal jsem si přehodit kola zepředu dozadu a k tomu mi ještě měnil díravou pneumatiku za novou (měl jsem svoji). Pak mi svařil výfuk, spojil ho nějakým kusem kovu a celé to vyšlo asi na 2600 Kč, což je podle mě na Island super cena. Nakonec jsem tedy vydělal 10 000 Kč čistého. Auto se ale opotřebovalo a stálo mě to náhradní gumu, takže to není zas tak ideální, ale pořád to dopadlo dost dobře 🙂
Super příběh a hodně štěstí s pronájmem!
No nevím jestli se chlubit tím, že klientovi půjčím auto ve špatném stavu, nepomůžu mu a ještě si nechám zaplatit plnou částku…
Já se nechlubím, jen píšu, co se stalo. Další věc je taky to, že nevím, kde a proč ten výfuk upadl. Týden nazpět jsem s tím byl v servisu a na ten výfuk jsem se ptal a řekli mi, že tohle je v pohodě a dá se s tím dál jezdit. Takže je klidně možný, že to vzal někde po šílené silnici a tam to upadlo. Právě proto si to musím pro příště víc ohlídat, aby se to už neopakovalo.
Radku, ta daň je 40% nebo v to počítáš i provizi, pojištění apod.?
Daň by měla být 37,5 % z toho, co mi přijde na účet. Provize a pojištění jde bokem. Takže když to zhruba shrnu, měl bych čistě pro mě z dalšího pronájmu přes zprostředkovatele mít 8 500 Kč za půjčení auta na týden. Měsíčně platím ještě povinné ručení, to dělá asi 1600 Kč, ale to bych platil tak nebo tak, protože auto využívám i pro sebe.
Ty islandské cesty mimo tu hlavní, který je kolem celého ostrova jsou prostě takové syrové a je možné že tam mu to upadlo, já osobně tam ztratil někde zadní SPZ.
Když píšeš, že autům moc nerozumíš, možná by nebylo špatný si při koupi „nového“ ojetého auta brát s sebou nějakého automechanika, kterej by ti auto omrknul a řekl, jak to vidí. Myslím, že i když mu za to zaplatíš, tak i tak si ve výsledku můžeš ušetřit dost starostí a financí.
vidím to stejně
Super článek, těším se na pokračování. Chtěl jsem se ještě zeptat – řešíš při půjčování nějakou kauci? Co kdyby to ti lidi nějak poničili, znečistili, případně vůbec nevrátili? Předpokládám, že u pojištění máš nějakou spoluúčast, tak minimálně tu bych asi chtěl mít krytou. Jak to máš?