Web o Islandu v češtině – díl II.

Web o Islandu v češtině - všechny články
  1. Islandbezcestovky.cz – spouštění projektu
  2. Web o Islandu v češtině – díl II.
  3. Web o Islandu v češtině – díl III.
  4. Web o Islandu v češtině – díl IV.

island-bez-cestovky-web

Je to už půl roku, co jsem psal o spouštění projektu Islandbezcestovky.cz, ale za tu dobu se téměř nic nezměnilo.

Určitý posun se mi podařilo udělat až během posledních několika týdnů, ale viditelné změny jsem provedl až v tomto týdnu. V tomto článku bych chtěl rozebrat, jak jsem navrhoval strukturu webu, jak dělám SEO a jaké jsou výsledky.

Analýza klíčových slov a návrh struktury webu

analyza-klicovych-slov-island

Při spouštění jsem měl na webu jen pár základních podstránek, které jsem odvodil od toho, co by cestovatelé mohlo zajímat.

Bylo tam základní info o letenkách, půjčení auta, ubytování a jídle.

Rozhodl jsem se, že bych rád pokryl většinu dotazů souvisejících s dovolenou na Islandu a proto jsem se pustil do analýzy klíčových slov.

Tentokrát jsem úplně vynechal nástroj od Skliku a všechno dělal ručně (přes našeptávač Google). Není totiž tolik slovních spojení, které lidé v souvislosti s Islandem hledají, takže to ručně udělat jde.

Začínám většinou tak, že si udělám hlavní témata a pak nechám Google, ať mi ukáže, co lidé hledají. Pro příklad to ukážu na výrazu „dovolená Island“.

Napíšu tohle slovní spojení do Google a pak přidávám písmena abecedy a postupně se dostávám ke všem hledaným výrazům.

Co mi z toho pak vyjde? Ukážu:

  • Při hledání „dovolená island a“ – „aktivní dovolená island“
  • Při hledání výrazu „dovolená island b“ – nic
  • Při hledání výrazu „dovolená island c“ – „dovolená Island ceny“
  • Při hledání výrazu „dovolená island d“ – „dovolená island diskuze“ a „dovolená island s dětmi“

Takhle si projedu všechna klíčová spojení, která mě zajímají. Díky tomu, že vidím, co se hledá mě pak napadají další synonyma a dostávám se k dalším a další výrazům. Místo klíčového slova „dovolená“ se pak dostanu třeba k výrazům „cestování“, „výlet“, „trip“, „zájezd“….

Všechna klíčová slova vkládám do tabulky a tam si to postupně kategorizuji. V tomto případě jsem si udělal 9 kategorií a pod ty řadím slabší klíčová slova. Sekce jsem navrhl takhle:

  • Místa a věci, které musíte vidět
  • Doprava na Island a po Islandu
  • Ubytování
  • Nakupování a stravování
  • Co sebou a vše co souvisí s importem
  • Kdy na Island
  • Na jak dlouho na Island
  • Rozpočet a ceny
  • Diskuze

Často se stane, že najdete slovní spojení, která mají různá klíčová slova, ale vystihují stejné téma („půjčení auta“ a „pronájem vozu“).

  1. Sjednotím je.
  2. Vyberu to silnější a to použiju v názvu článku, URL, H1 nadpisu.
  3. Synonyma pak použiju v druhé části titulku, podnadpisem, u ALT obrázků, jako anchor zpětných odkazů apod.

Struktura webu

struktura-webu-islandbezcestovky

Z kategorií a klíčových slov z analýzy pak začnu tvořit strukturu webu. Můžete to teď vidět přímo na webu v horním menu stránky islandbezcestovky.cz. Některá klíčová slova jsem upravil nebo zkrátil, aby to na web zapadlo a působilo to přirozeně.

Přemýšlel jsem o tom, co udělat s kategoriemi klíčových slov v praxi. V minulosti jsem to dělával tak, že jsem z nich ve WordPressu vytvořil kategorii a slabší klíčová slova pak byly články.

Tentokrát udělám téměř ze všech klíčových slov články, protože je můžu snáz formátovat, doplňovat tam obrázky, videa či tabulky.

Některé články bych chtěl mít hodně dlouhé, takže je nesmysl dávat všechen obsah do popisu kategorie ve WordPressu, většinou to pak na webu nevypadá hezky.

Horní menu jsem pak poskládal ručně. Mám tam často kratší verzi klíčového slova – skutečný název článku a URL jsou pak rozšířené aby obsahovaly všechna slova, co potřebuji.

Příklad:

Optimalizace webu pro vyhledávače

rychlost-webu-island

V minulosti jsem měl na webu šablony, které byly hezčí a měly více funkcí (například vytváření itinerářů pro výlety).

Ani po úpravách jsem se ale nemohl dostat na slušnou rychlost načítání stránky (hlavně pro mobil), takže jsem se nakonec rozhodl, že zvolím minimalistickou šablonu.

Stejně tak jsem osekal všechny pluginy a nechal jich na webu jen minimum.

Aktuálně tam mám:

  • Yoast plugin kvůli SEO
  • a3 lazy load
  • Autoptimize kvůli rychlosti
  • Redirection
  • Relevanssi (lepší hledání)
  • Recent Posts Widget With Thumbnails
  • Classic Editor

A jak můžete sami vidět, jsem v zelených číslech.

On page SEO

on-page-seo

Pavel Ungr na svém EN Twitter účtu dneska sdílel odkaz s přehledem věcí, které byste si měli pohlídat, když pracujete na ON page SEO svého webu. Jen jsem to tak rychle pročetl a myslím, že mám vše v pořádku.

Mrknem na to třeba u článku s půjčením auta (http://islandbezcestovky.cz/pujceni-auta-island/)

  1. Klíčové slovo v začátku nadpisu – ANO
  2. Hezké a krátké URL – ANO
  3. Call to action slova v titulku (nejlevnější, recenze, 2019) – ANO
  4. Nadpis článku v H1 tagu – ANO
  5. Obrázky, videa, tabulky, grafy – částečně ANO
  6. Podnadpisy v H2 tagu – ANO
  7. Klíčové slovo v prvních 100 slovech – ANO
  8. Responzivní design – ANO
  9. Externí tematické odkazy – snad ANO (odkazuji do zahraničí)
  10. Vnitřní prolinkování – ANO (je potřeba doplnit podtržení)
  11. Rychlost načítání stránky – ANO
  12. LSI keyword (související klíčová slova s tématem) – ANO
  13. Optimalizace obrázků (pujceni-auta.jpg, alternativní popis, popis obrázku) – ANO
  14. Tlačítka pro sdílení na sociálních sítích – NE
  15. Délka článku (většinou platí, čím delší, tím lepší) – nedostatečná (600 slov)

Doporučil bych každému, kdo optimalizuje svůj obsah, aby si svoje články překontroloval podle tohoto seznamu.

Já jsem při kontrole článků objevil, že často zapomínám vyplňovat ALTy u obrázků, šablona mi generovala H2 tagy u nerelevantních nadpisů a často zapomínám dávat klíčová slova na začátek článku.

Kontrola linkjuice

U tohoto webu se budu extra zaměřovat na to, abych neposílal linkjuice zbytečně ven z webu a budu se snažit držet všechnu sílu u sebe a posílat to tam, kde je to potřeba.

Nastavil jsem nofollow pro odkazy vedoucí na Instagram, Twitter i Facebook stránku. Stejně tak nepřenáším linkjuice na nejnovější články, které se doporučují pod jednotlivými články.

Nemusí být totiž vždycky relevantní a já si sám chci určovat, kam a jak budu odkaz uvnitř webu.

Přemýšlím ještě o tom, že bych dal nofollow i pro všechny odkazy v celé horní navigaci. Jsou tam desítky odkazů a linkjuice se mi tak dělí a slábne.

Možná by bylo lepší přenášet linkjuice jenom přes odkazy uvnitř článku a boční widget (aby nové články dostali boost).

Podle výsledků v SERP to ale vypadá, že takové hardcore metody nebudou potřeba.

Pravděpodobně taky nastavím nofollow externím odkazům. Často odkazuju na Booking nebo půjčovny aut, ale zpětně od nich linkjuice nikdy nedostanu, takže je to pro mě nevýhodné.

Odstranil jsem také odkazy na doporučené blogy o Islandu (až na Rubenům web).

Zjistil jsem, že jeden blog o Islandu, který mi v SERP konkuruje, měl zpětné odkazy téměř jen ode mě, takže jsem to zaseknul.

Linkbuilding

linkbuilding-zpetne-odkazy

Tento týden bych mít několik nových zpětných odkazů z různých zdrojů. Včera jsem sepsal „guestpost“ (http://fajnblog.cz/dovolena-na-island-levne-bez-cestovky/) na můj starší blog, ten by měl nakopnout několik témat na hlavním webu.

Odkazování na guestposty

Někde jsem četl, že v zahraničí funguje metoda posilování stránky/článku, který na vás odkazuje.

Takže teď místo toho, abych získával odkazy výhradně pro web Islandbezcestovky.cz, začnu posilovat právě článek na Fajnblogu. Tím bych měl zvýšit jeho „rank“, který pak zároveň posílí můj hlavní web.

Nemusím se navíc bát toho, že bych odkazování na můj hlavní web přepískl.

To jsem ale možná udělal včera.

Procházel jsem si inzeráty na webu PracujnaIslandu.cz a tam, kde jsem našel vhodná slova, jsem vložil odkaz na článek z Islandbezcestovky.cz.

Trochu se bojím, že Google uvidí, že mi najednou přibyly 2 nebo 3 odkazy na stránku o polární záři, která je momentálně prázdná, ale myslím, že to web ustojí.

Kromě toho jsem si udělal přehled článků o Islandu, které vyšli v posledních měsících a začínám je postupně komentovat.

Pokud nebude stačit tohle, pak přejdu i na obecnější blogy o cestování a začnu komentovat tam.

Potom už si jen koupím pár guestpostů (PR článků) na menších magazínech o cestování a tím bych měl protlačit i ty články v nejvíce konkurenčním prostředí (letenky, půjčení auta, ubytování).

Už nyní je web na všechna klíčová slova do 20. pozice. Jakmile všude doplním obsah a některé články prodloužím, neměl bych mít problém být na všechna klíčová slova související s dovolenou na Islandu získat pozici do 5. místa (pravděpodobně budu tak v 90 % na první pozici).

Výsledky:

  • 12 článků s obsahem, 100 publikovaných celkem (88 stránek je tedy bez obsahu, ale už jsou v SERP)
  • 84 followerů na Instagramu (přírůstek asi 30 lidí)
  • 38 followerů na Twitteru
  • Návštěvnost cca 300 lidí/měsíčně
  • Průměrná pozice v Search console: 19, 3
  • Počet klíčových slov, které jsou v SERP do 10. pozice: 50
  • Příjmy: 0 Kč

 

Články na podobné téma:

Share

13 Responses

  1. Petr Malec napsal:

    Moc pěkné srovnání a velice mě baví jak s tímto webem pokračuješ. Každopádně pravděpodobně máš chybku ve tvém zmiňovaném článků, respektive proč první obrázek odkazuje na konkrétní nabídku na Carrenters.is? 🙂

    • Radek Strouhal napsal:

      Díky za reakci, máš pravdu. Měl jsem tam promo odkaz na svoje auto, ale protože auto nejede, smazal jsem to a omylem se mi ten odkaz přenesl na ten obrázek.

      PS: Zapomněl jsem odpovědět na e-mail, napravím 🙂

  2. Zdeněk Dvořák napsal:

    K tomu nofollow v navigaci i jinde bys měl vědět, že technika „pagerank sculpting“ nefunguje. To, co nepošleš směrem na nofollow, se ve skutečnosti odečte z linkjuice a ztratí. Takže je lepší jít na to z druhého konce a mít na webu jen odkazy na věci, které skutečně mají na něco rankovat.

  3. Radek Strouhal napsal:

    Dík moc za info, tohle jsem netušil. Nechám to teda tak, jak to je a radši to budu krmit obsahem a odkazy.

    Včera jsem se poprvé rozhoupal k tomu, abych oslovil někoho ohledně spolupráce, protože jsem si říkal, že už konečně musím dělat linkbuilding jako ty a hned z toho bude pár odkazů z webu, kterej se často umísťuje přede mnou. A vůbec to nebylo složitý 🙂

    • Petr Malec napsal:

      No linkbuildingem už se zabývám nějakým tím rokem a naopak se mi zdá, že je to čím dál obtížnější, respektive dneska skoro 80% lidí chce jen peníze.

  4. Jarda Pajskr napsal:

    99% linkbuilderu/SEO konzultantů nedokáže nabídnout přidanou hodnotu. Problém je v tom, že si přečtou někde v diskuzi nebo slyší na SEO konferenci, jak ochcávat s blogery při výměně nebo nákupu linků a pak to zkouší na každého. Jejich představou je získat odkaz úplně zadarmo.

    V praxi to pak vypadá tak, že ti napíše nějaký nesmysl.

    „Vidím, že vlastníte web xxxx.cz. Chci se zeptat na možnosti spolupáce. Bylo by možné získat odkaz z již existujícího článku na webu? Případně za jakých podmínek?“

    Takovým okamžitě odepisuji přemrštěnou cenu. Nemám zájem s ním spolupracovat.

    Pokud chceš spolupracovat, napiš co nabízíš. Jinak neotravuj!

    • Petr Malec napsal:

      Velice zajímavý přístup – věřím, že příště už se ti neozvou a ty přijdeš o zajímavou spolupráci, případně budoucí spolupráce s tímto člověkem. Vždy je to jen a jen o komunikaci a určitě bych neodháněl lidi, kteří se tě zeptají jaké máš podmínky nebo co bys za to chtěl.

      • Jarda Pajskr napsal:

        Viz moje poslední věta.

        „Oťukávacích“ mailů mám plnou schránku. Z těch mailů je prostě cítit nezájem o spolupráci. Chtějí jen odkaz a nejlépe zadarmo. To není vzájemná spolupráce.

        Když píšu nabídku já, tak tam napíšu: O co mám zájem, co za to poskytnu. Když chci odkaz zadarmo, tak si rovnou napíšu o odkaz.

        • Zdeněk Dvořák napsal:

          Když mě někdo osloví, má o spolupráci zájem. Jen se snaží, abych mu ukázal svou cenu a on případně ušetřil. Reagovat se na to dá různě, premrštěná cena má určitě velmi malý konverzní poměr. 🙂

          • Jarda Pajskr napsal:

            Jsem rád, že jsi zmínil konverzní poměr.

            Ano, ten mají tito lidé opravdu velice malý. Protože je z toho hned cítit, že nechce spolupracovat. Chce jen získat výhodu pro sebe, a mě nic nenabízí.

            Chceš li spolupracovat. Napiš co chceš. Tedy, jaký odkaz a kam chceš vložit a co za to nabízíš.

            Najednou je ta spolupráce jasnější a určitě vzroste i konverzní poměr.

            Protože to nenapíše přímo, tak je mi hned jasné, že to spíš zkouší, jestli mu ten odkaz nedám zadarmo nebo za velice nízkou cenu.

            A teď trocha byznysu.

            Blogy neprovozují jen 15 leté puberťačky, co se chtějí stát „influencerkou“.

            Emailům takového „super senior linkbuider specialist“ věnuji 20 minut. Většinou je teda hážu do spamu. Jen kvůli tomu, že ten email nenapíše hned jasně. Už i tenhle čas musím promítnout do ceny odkazu. Nejsem typický prodejce odkazů, tak proto.

            Teď si vezmi, že si takového člověka objednáš jako klient. Vyhazuješ peníze z okna. Naúčtuje ti čas za hledání příležitostí, ale žádné nezíská. Jen kvůli tomu, že neumí formulovat nabídku.

            A to je důvod proč chce 80% lidí jen peníze. Protože jim nikdo nic jiného nenabídl.

  5. Standa napsal:

    Ahoj, kdybys potřeboval, tak nabízím své nejen cestovatelské weby (nějakou dobu ale aktualizované spíše sporadicky) k výměně odkazů 1:1 i případnému nákupu/barteru
    https://miligram.cz/

  6. Alex napsal:

    Prodlužuješ články, je to trend pro lepší umístění?

    • Radek Strouhal napsal:

      Doufám, že je 🙂 V zahraničí jsem četl, že je dobrý mít aspoň 5000 slov na první místo, to se mi zdá ale šíleně moc, ještě se mi snad nic tak dlouhý nepodařilo napsat. Ale myslím, že na Česku stačí i kratší články. Většinou se dívám na to, jaký je v SERP konkurence a pokud tam nic není, píšu to i kratší.
      Ale obecně myslím, že to je jeden ze silných faktorů.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *