Často mě k napsání článku inspirují ostatní blogeři a dnes to je právě tak. Nerad bych se někoho dotkl – nemyslím to nikdy tak špatně, jako to píšu (a to ani u Pavla Ungra nebo Lukáše Pítry). Jen si myslím, že další názor z trochu jiného úhlu pohledu může být pro vás, čtenáře, jen pozitivní.
Vyplatí se dělat web na téma steaky?
Tentokrát bych chtěl reagovat na super case study z blogu Konverzie.com (doporučuji číst), kde Lukáš Kyzúr popisuje, jak rozjel svůj web Stejky.sk.
Case study rozhodně doporučuji přečíst, hlavně těm, kteří rozjíždí vlastní obsahové weby, článek najdete zde – https://konverzie.com/ako-zvysit-navstevnost-stranky/.
Moje „výhrady“ k této případovce, ale i k mnoha dalším se týká hlavně jednoho – návratnosti a ušlého zisku. Popíšu to víc.
Když přemýšlím o tom, jaký projekt postavím a jak bude fungovat, vždy beru v úvahu:
- jak rychle se mi vrátí peníze
- kolik do toho budu muset investovat, aby to něco sypalo
- zda nemůžu místo tohoto projektu budovat něco, co mi vydělá peníze snáz a rychleji
Chápu, že ne každému jde o peníze, někdo chce prostě za každou cenu tvořit kvalitní obsah (třeba jako Filip Novák a jeho videoshow Zeptej se Filipa), někdo jede na čísla a pokud to nemá dobrou návratnost, nehrne se do toho.
Já jsem asi někde uprostřed, ale přeci jen jsem často v situacích, kdy mi peníze spíš chybí, takže chci návratnost rychle.
Pro mě je už dnes představa toho, že budu dělat web o steacích docela nereálná a to hned z několika důvodů. Prvním důvodem je podle mě docela malá hledanost a až moc úzká nika.
V některých případech to nevadí, pokud se zaměříte třeba na krátkodobé půjčky na složenku (a najdete poskytovatele s affilem), mohou být peníze i z toho.
Steak ale pro mě není klasický produkt či služba, kterou si přidáte do košíku a objednáte online. Sice to produkt jako takový je, ale půjdete si na něj do restaurace.
Monetizace webu je tedy přes příslušenství, které s vařením souvisí a to právě třeba pánvičky a vybavení do kuchyně.
Nedokážu odhadnout, kolik lidí si koupí „přes web o steacích“ něco do kuchyně, ale nemyslím si, že by byl konverzní poměr dostatečně vysoký na to, aby mě to zaujalo.
Já osobně teď radši stavím weby přímo na produkty, které chci prodat – v tomto případě bych třeba dělal recenze či porovnání pánviček. Reálně bych ovšem nešel ani do toho, protože si myslím, že e-shopy se na tahle klíčová slova docela perou, takže pro mě to je nezajímavý obor.
Nechci tím ale říct, že dlouhodobě nebude web ziskový, to určitě bude. Je tam opravdu dobrý obsah, super fotky a nebude trvat dlouho a bude (nebo už je) to jednička na trhu na téma steaky. Pokud uděláte takový obsah, návštěvnost určitě přijde. Ale co příjmy, kdy budou a kolik jak vysoké?
Kolik vás může stát tvorba steakového webu?
U tohoto webu to je s náklady ještě slušné, když se teď dívám do obsahu, zas tolik toho není…
Tipuji, že jsou tam desítky normostran kvalitního textu, dejme tomu 40 NS po 200 Kč (napíšou vám to i za 100 Kč, ale nebude to imho tak dobré), desítky kvalitních fotek, které bych musel koupit ve fotobance a kompletace webu – to všechno musíte počítat do nákladů. Určitě byla potřeba i analýza klíčových slov, hosting a doména.
Tohle všechno je potřeba započítat do nákladů. Pokud jste někdo jako já, umíte s WordPressem, máte šablony, analýzy si děláte když se zrovna nudíte – potom vás to vyjde „relativně levně“ a uděláte si to sami.
Co když ale začínáte, chcete taky obsahový web, ale neumíte s WordPressem, nerozumíte SEO a na texty si najmete textaře? To už se nám to trošku prodraží.
Dejme tomu, že Lukášovi náklady na web stejky.sk jsou cca 10 000 Kč (ať už to platit, nebo si dělal sám). V případě, že budete
muset něco outsourcovat se můžete klidně dostat i přes částku 20 000 Kč (SEO analýza, nahození WordPressu, vyladění šablony, základní linkbuilding).
Jak rychle se vám vrátí náklady?
Jak rychle se vám dokáže těch investovaných 10 nebo 20 tisíc korun vrátit? Možná do jednoho roku, když affiliate pojede, pokud tam dáte Adsense, možná i rychleji.
Tohle ale nemůžete vědět, může se taky stát, že lidé u vás najdou odpověď a reklamy je nezaujmou, pánvičky si nekoupí a vy budete sbírat každý den maximálně desetikoruny a vaše návratnost je najednou v řádu let.
Tuhle „metodu“ jak vydělat peníze přes weby jsem už viděl – někdo chce pasivní příjem, nechá si udělat web, textaři mu napíšou desítky normostran ale ono to prostě nějak nefunguje a peníze se nevrací.
Ušlý zisk
Další věc, o které při výběru projektu přemýšlím, je to, zda nemůžu dělat něco jiného a vydělat tak více peněz a třeba i rychleji.
Dejme tomu, že Lukáš ze stejky.sk by místo tvorby tohoto webu dělal konzultace, nebo jiné marketingové služby, které jsou placené téměř okamžitě.
Dá se říct, že nyní (když už tomu rozumí), by nemusel investovat téměř nic (otázkou je, jestli lze snadno a levně získat klienty) a čas, který věnoval tvorbě steakového webu, by měl zaplacen mnohem lépe.
Místo investování 10 000 Kč by tak tuhle částku získal a pokud by pracoval dvojnásobně dlouho, měl by teoreticky už 20 000 Kč, za které by si pak mohl nechat udělat web na zakázku. Měl by tak volné ruce na konzultace, které by zlepšovali jeho cashflow rychleji a on by tak mohl celou tvorbu webů outsourcovat.
Jaká je nejrychlejší cesta k penězům?
Těžko říct, která z cest je rychlejší. Myslím, že se to nedá dopředu nikdy odhadnout, člověk si jen může zlepšovat svoji intuici. Čím déle weby dělám, tím lepší nos na návratnost webů mám, ale i já pořád chybuji.
Dnes jsem tím chtěl hlavně ukázat to, abyste bezhlavě nekopírovali nápady jiných, protože nikdy nevíte, co všechno se děje v pozadí a jaké skryté výdaje se ukážou, když začnete podobný web stavět.
A taky myslete na vaše silné stránky a na to, co vám dokáže vydělat peníze rychle a s co nejmenším úsilím.
Využijte tedy ty příležitosti, kde je návratnost rychlá a co nejméně pracná.
Teprve potom, až budete mít lepší cashflow, začněte pracovat na dlouhodobějších cílech, kde už je návratnost v řádech měsíců či let.
Přesně jak píšeš, ono se to velice těžko odhaduje. A pokud tomu nerozumíš, málokdy máš šanci opravdu uspět. Jasně, můžeš se vypracovat, ale pokud se objeví silná konkurence než se stihneš prosadit, tak jsi skončil.
Druhá věc, contant marketing je velmi, opravdu velmi náročný a drahý, pokud se dělá kvalitně. Pokud chce člověk dělat top kvalitu, tak 100 Kč/NS je většinou sci-fi. Potřebuješ odborníka a ten má na starosti jiné věci, než dělat podobné ptákoviny za 100 na hodinu a navíc málokdy umí dobře psát. Pak je sehnání takového člověka pro projekt klíčové a obvykle to nejde levně. Není problém se dostat s náklady někam na 1-3 tisíce za článek.
Podle mne se i takové weby vyplatí, avšak v horizontu návratnosti třeba i několika let (přesnou návratnost asi lze těžko doměřit pokud se člověk rozhodne takto podporovat i svůj osobní brand). Záleží na druhu monetizace a chytrosti jak danou návštěvnost konvertovat na prachy. Návštěvy pořád tvoří lidé, kteří jednou hledají stejky, po druhé půjčky, po třetí ledničku, atd…je potřeba se zrovna trefit do toho, co člověk zrovna potřebuje. A nebo ho k tomu „donutit“.
S tím, že content je drahá záležit, tak s tím naprosto souhlasím. Tyhlety case study jsou na jednu stranu super, ukazují, jak se danému projektu dařilo po určitou dobu..jsou inspirací pro druhé. Takovýto obsah je magnetem na cílenou návštěvnost. Na druhou stranu je to hazard s daným webem. Klidně se může stát, že daný projekt tímto odkrýváním „přesných informací“ pohřbil. Kolik lidí začne kopírovat? Doufám, že Lukáš ví co dělá. Předpokládám, že když ale dělá v online byzu, tak ví co dělá a že si zvyšuje svůj brand pro svou např. budoucí placenou službu, která může být mnohem hodnotnější než nějaké stejky 🙂 . Takže, když se nad tím člověk více zamyslí do hloubky, tak i stejky ho vlastně posunou kupředu 🙂 .
Mnohým se určitě nechce čekat na něco co ani nemusí přijít. A tak hledají možnost, jak lehce přijít k penězům. A nebo prostě chtěji investovat již vydělané peníze. Myslím, že nejlehčí práci mají většinou kopírovači, kteří okopírují fungující model. Nemusí vkládat velkou, počáteční investici na hledání toho pravého…a že takových případů na internetu a kolem něj bylo jest a bude (viz např. Bronzi, meme trička Franty, Windows vs Apple …) klasický zákon nejmenšího odporu!…určitě si vzpomenete i na případy ze školy..opisování z taháků, kopírování úkolů.
Čím více přemýšlím nad fungováním byznysu, tím více jsem přesvědčen o tom, že prachy dělají prachy..a základem jsou správné investice potažmo správná rozhonutí.
PS: Super článek Radku 🙂
Jediná možnost, jak rychle přijít k penězům je něco vykrást 😀 jinou možnost neznám.
A čo keď si web robím preto, že ma to baví, že pri tom oddychujem od práce v záhrade, čo keď nepotrebujem okamžité zárobky ale ďalší kúsok do mozaiky? Potom je celý výpočet nákladov kdesi v… Texty si napíšem sám, ak sa ukáže, že nie sú najlepšie, môžem ich po čase, s novými skúsenosťami, prepísať. Čo keď by som v tom čase inú prácu nerobil, lebo nechcem, nemôžem, nesmiem a preto som o nijaký zisk neprišiel?