Vytváření webových stránek nemusí být vždy tak obtížné, jak se zdá. Díky redakčnímu systému WordPress lze stránky vytvořit snadno a velmi rychle. Můžete tak mít osobní blog, firemní stránky, magazín nebo dokonce internetový obchod. Co je k vytvoření stránek potřeba?
Budu se teď bavit o vytvoření webových stránek s vlastním hostingem a na vlastní doméně druhého řádu. Webové stránky si můžete vytvořit i zdarma například pomocí služby Webnode. My chceme ovšem stránky, které budeme plně kontrolovat.
Budeme potřebovat:
- Hosting
- Doménu druhého řádu
Výběr vhodného webhostingu může být komplikovaný, v našem případě nám postačí klasický hosting za pár set korun ročně. Já využívám nejčastěji Station.cz, Wedos.cz a G-hosting.cz. Doménu doporučuji koupit na Subreg.cz, lehce se tam s nimi pracuje a patří mezi ty nejlepší registrátory domén.
Doménu si můžeme zaregistrovat přímo u poskytovatele webhostingu, pokud patříte mezi začátečníky, tak doporučuji tuto možnost. Odpadají tím problémy s nastavováním DNS serverů.
Jak nastavit DNS servery
Přihlašte se do administrace vašeho webhostingu a tam se pokuste najít sekci DNS. Měli by tam být uvedené DNS servery pro váš hosting. Tyto údaje pak vložíte při editaci domény na Subregu do políček nameservery. Doména nebude s hostingem propojená, nějakou dobu to trvá.
Jakmile máme nastavený hosting, nainstalujeme si WordPress (návod Jak nainstalovat WordPress). V této fázi bych dal přednost vytvářením obsahu, před výběrem designu.
Při vytváření obsahu je důležité pochopit, jak funguje WordPress a k čemu jsou jednotlivé formy článků. V základní verzi WordPressu slouží k vytváření a strukturování odkazu tyto položky.
- Příspěvky
- Stránky
- Rubriky
- Štítky
Příspěvky
Díky příspěvkům můžeme vytvářet články, nebo jinou formu obsahu našich stránek. Přípěvky slouží k publikaci obsahu, který se řadí do kategorií, zde se obsah vytváří pravidelně a množství příspěvků v nich narůstá. Jedná se o způsob zveřejnění aktuálních informací, které nemusí mít vždy nadčasovou hodnotu.
Stránky
Jako stránky vytváříme obsah, který má naopak nadčasovou hodnotu. Jedná se například o položky, které na webových stránkách nalezneme jako Kontakt, O nás, Ceník..Informace na těchto stránkách jsou většinou stejně obsáhlé, neobjevují se tu žádné novinky.
Rubriky
Rubriky slouží k tomu, abychom naše příspěvky mohli rozřadit. Jeden příspěvek může být v několika (i ve všech) kategoriích.
Štítky
Štítky mají podobnou funkci jako Rubriky. Přiřazujeme je k příspěvkům, které mají něco společného. Zatímco Rubriky slouží na stránkách k přehledné struktuře a k tomu, aby se návštěvník orientoval v tématech, štítky slouží k tomu, abychom pro vyhledávače vytvořili relevantní stránky, díky kterým dostaneme návštěvníka k našemu příspěvku. Proto jsou jako štítky používané často překlepy, synonyma (slova stejného/podobného významu).
V praxi…
Jako příklad toho, jak vytvořit navštěvované webové stránky jsem vzal web, který jsem nedávno vytvořil. Jde o seriálový web, videa ovšem nejsou uložená u mě, stejně jako embedy. Přes zkracovač pouze odkazuji na okno, kde je embed s videem..
Na tomto webu si můžete prohlédnout strukturu a rozvržení obsahu.
- Příspěvky jsou zde využity pro jednotlivé epizody a některé články.
- Epizody jsou řazeny do jednotlivých rubrik podle toho, do jaké série patří.
- Stránky jsou na webu použity k tomu, abychom do nich napsali informace, které se nemění. Stránky můžete najít v panelu napravo s nadpisem „Další informace“. Jsou zde stránky o postavách, hercích anebo jednotlivých sériích tohoto seriálu.
Jednou z nejdůležitějších částí při tvorbě webu je vytváření obsahu a plnění stránek. Mě to zabere většinou asi polovinu času při tvorbě stránek. Propagaci (primárně optimalizace pro vyhledávače) do toho ale nepočítám, tak je asi z hlediska času nejnáročnější.
V dalším díle se podíme, o čem psát, kde brát zdroje a jak obsah optimalizovat pro vyhledávače.
Další články na téma vytváření webových stránek:
Jak vytvořit navštěvované stránky? Prostě psát atraktivní články, mít web o zajímavém tématu (viz. příklad v článku s oblíbeným seriálem), psát bulvární články. Jestliže budete psát, o kolik vám za den povyrostla tráva na zahradě, nikoho nepřilákáte.
___________________
internetový marketing
Ďakujem, dobrý článok. Určite pouvažujem nad tvorbou stránky. Už len vybrať dobrú doménu.