Achjo. To jsem se tak večer po šichtě na Islandu rozesmutnil. Musel jsem dnes uklízet jen 5 pokojů a díky kofeinové dávce jsem se tak mohl dostat do stavu, kdy jsem převlékal povlečení a zároveň vymýšlel business plány.
Napadlo mě totiž, že bych mohl znovu začít dělat analýzy vašich webů, tentokrát už za peníze. Rozhodl jsem se tedy, že si i já udělám malou analýzu. Analýzu toho, jaké konkurenční agentury a konzultanti nabízí tyhle SEO služby.
Otevřel jsem si islandské pivo Gull, zadal do Googlu „seo analýza“ a čekal jsem, co se stane. Trochu jsem předpokládal, že tam někde objevím skvělou landing page od (alespoň) jedné věhlasné agentury a vzdám to.
Opak se stal pravdou, to co jsem viděl mě motivovalo ještě víc.
Mám teď chvilku času, takže si můžeme rozebrat, co se mi nelíbí a jak by si nabídku představoval já.
První pozice – Seo-servis.cz
Nebudu tu kvůli „úspěchu“ seo-servisu.cz brečet jako plno ostatních lidí z oboru, že. To, že je seo-servis.cz první má svůj důvod. Tuším totiž, že výraz „seo analýza“ hledá spousta lidí, kteří SEO plně nechápou a tak tam vlastně najdou, to co hledají.
Zadají si do políčka adresu webu, aplikace jim ukáže nějaký výsledek a oni tak mají v ruce alespoň něco. I já jejich nástroj občas použiji, protože některé funkce mi dají výsledek rychleji, než kdybych to dělal ručně.
Když se podíváme na další výsledky, sami pochopíte, proč je právě Seo-servis.cz první.
Druhá pozice – SilaSeo.cz
SílaSeo.cz je velmi podobná služba jako SEO servis. Tuhle stránku dal dohromady Filip Novák, které můžete znát ze show Zeptej se Filipa.
Web nemá tolik funkcí jako seo-servis.cz, ale standardní analýza, kterou tam má není úplně špatná. Samozřejmě bere v úvahu jen část technických SEO faktorů, ale pro úplný začátek to může stačit.
Když tedy někdo vyhledá „seo analýzu“, může mu Filipův web částečně poskytnout odpověď. Seo-servis.cz je ale známější, starší a má více backlinků, takže bude téměř jistě ještě dlouho před webem Silaseo.cz
Třetí pozice – Seonastroje.cz/analyza-seo
Web Seonastroje.cz patří dalšímu člověku z oboru- Honzovi Linhartovi (kterého jsem, stejně jako Filipa, asi před osmi lety potkal osobně). Web nabízí velmi podobná data jako předchozí dva nástroje.
Čtvrtá pozice – H1.cz/seo-analyza
Konečně se dostáváme na agenturní web. H1 byla v minulosti považovaná za TOP českou SEO agenturu, v poslední době už ale tolik pozitivních ohlasů neslyším.
Když se dívám na jejich výsledek vyhledávání, zas tolik se nedivím. Nejprve jsem se díval na jejich web v mobilu a vůbec mě to neoslovilo.
- Výzva k akci je jen nahoře, což jsem ihned přeskočil, protože mě zajímalo, co nabízí.
- Následovali dva bloky textu, které se mi nechtěli číst, pár odrážek a patička.
- Dole chybí call to action prvek, takže jsem po dočtení odrážek nevěděl co dál. Jsem až moc líný na to, abych si dohledával kontakty a oslovoval je sám. Chci tam tlačítko, nebo nejlépe formulář s jedním políčkem, kam zadám svůj mobil nebo e-mail a oni mě kontaktují.
Podívejme se ale raději na klasickou webovou verzi, ta už vypadá lépe. Výzva k akci je sice také jen nahoře, ale dost výrazná, takže si ji zapamatujete.
Co mi tam dost chybí (hlavně v dnešní době) je něco živějšího, grafy a nejlépe video. Texty už jsou čitelnější, jen obsah analýzy mi nepřijde dostatečný.
Možná se pletu, ale já si představuji analýzu trochu jinak. Analýza od agentury H1 mi přijde až moc technická a nedostatečně „businessová“.
Pokud bych vám měl analyzovat web a to jako pořádně, nestačí mi jen adresa vašeho webu. Ta stačí pro analýzu technických prvků, ovšem musíme myslet s větším nadhledem.
Očekávám, že když si u mě analýzu necháte udělat (a zaplatíte za ni), chcete aby se vám peníze vrátili. Nemusí to být vždy pravidlem, ale téměř vždy to tak je. Necháte si zanalyzovat web, abyste získaly lepší pozice.
Lepší pozice chcete kvůli vyšší návštěvnosti. Vyšší návštěvnost chcete kvůli více objednávkám. Více objednávek chcete kvůli vyšším příjmů. Vyšší příjmy chcete kvůli vyšším ziskům.
Podle mě je potřeba se na každý business dívat od začátku až do konce.
A právě agenturní nabídky mě v tomhle trochu matou.
Oni se teď všichni tváří (markeťáci), jakože o pozice nejde, ale mnoho lidí skončí u toho, že se snaží „jen“ zvyšovat návštěvnost. Čím dál víc se mluví o tom, že ani návštěvnost nestačí, že přeci potřebujete konverze/objednávky. Nebo prostě nějaké jiné cíle.
Myslím, že teď se tomu moderně říká KPI, ale fakt nevím, co ten výraz znamená.
To snad ale není nic nového. Pokud dělám business, nemusím číst nové studie. Na tohle přijdu selským rozumem. Když mám e-shop se skejty, funguje to zhruba takto.
Mám určitou sumu peněz. Za část peněz nakoupím skejty, za část peněz postavím obchod a zbytek mi zůstane na reklamu. Po tom, co všechny skejty prodám, zaplatím daně, sociální a zdravotní bych se mi měl vrátit ten balík peněz, co jsem měl původně plus něco navíc. Existují samozřejmě výjimky, například tehdy, když to risknete a začnete budovat brand, takže počítáte s návratností až za delší dobu.
No a teď si představte, že si necháte udělat analýzu vašeho webu a někdo vám řekne, že máte cílit na klíčová slova jako „jak vybrat skateboard“ „plastové skateboardy pro děti“, „triky na skateboardu“ apod.
Vezmete svůj budget na reklamu, nasypete je do PPC nebo investujete do SEO a dostanete se na první pozice na tahle klíčová slova.
Super, máte pozice.
Máte dokonce i nějakou návštěvnost. Jen ty objednávky prostě nepřichází.
Pár lidí objedná, ale zisk není zdaleka takový, aby vám zaplatil vaše výdaje na reklamu. Podívejme se, co z nabídky H1 můžete splňovat a stejně prodělávat:
- přístupnost stránek pro roboty vyhledávačů – splněno
- navigační struktura – splněno
- zpětné odkazy – splněno
- nepoužíváte zakázané postupy – splněno
- použitelnost a účinnost stránek – splněno (tlačítka s výzvou k akci jsou k ničemu, když na ně kouká nerelevantní návštěvník)
Máte splněno více než 60 % z návrhů z analýzy a přesto můžete prodělávat. Důležité z H1 analýzy jsou pro vás tedy hlavně správně vybraná klíčová slova, získání pozic a případně osobní konzultace, kde by vám měli vysvětlit to, co jsem právě popsal.
Tohle vysvětlení mě ale právě u Hájedničky chybí. Já bych dal jako první bod to, že se s klientem pobaví o tom, jak funguje jeho business, čeho chtějí dosáhnout, jak je to možné a kolik by to zhruba mohlo stát. Teprve až poté, co známe klientovi touhy a cíle, můžeme něco analyzovat a navrhovat správné úvahy.
Doufejme, že tohle se probírá právě při osobní konzultaci, protože jinak si nejsem jistý, zda bych služby H1 mohl doporučit.
Pátá pozice – Dobryweb.cz/analyza-seo
Na mobilu mě landing page Dobrého webu moc neoslovila, ale když se na to teď dívám na notebooku, není to tak špatné…
Opět chybí video, ale jsou zde lépe umístěné reference – dole pod textem a ne bokem v sidebaru, jako u H1.
I vysvětlení toho, jak jejich analýza funguje je lepší. Zmiňují zde právě to, že se snaží získat relevantní (konverzní) návštěvnost, tedy tu, která vám by vám měla zajistit peníze (případně jiné cíle).
Jako první bod mají také to, že od vás potřebují nějaká vstupní data, protože bez nich to pořádně nejde. Výsledná analýza má mít 20 – 30 stran, což je podle mě naprosto reálné.
Pokud bych byl zákazníkem, který SEO rozumí, potom bych o nabídce na Dobryweb.cz přemýšlel. Nejsem si však jistý, že jsou jejich služby, respektive jejich landing page určena pro masy.
Texty jsou občas trochu kostrbaté, chybí mi tam opět grafika a video, takže prostor pro zlepšení (a moji nabídku) se tam najde.
Šestá pozice – Onlio.com/tvorba-webu/seo.html
Onlio.com? Kdo to jako je? O téhle firmě jsem až doposud neslyšel a nedivím se. Mít v hlavičce vedle loga „ISO 9001:2008 certified“ značí něco o tom, jak dobře umí dělat marketing.
Podle toho, co u nich čtu, jejich myšlení končí opět u toho, že se zajímají jen o pozice, případně konverzní návštěvnost, ale neberou v úvahu celkové fungování vašeho businessu.
Mezi jejich požadavky totiž patří hlavně přístupy do Analytics a do administrace webu. To vám sice řekne, co se webem děje (a co událo v minulosti), ale ne to, kam chcete směřovat. A to je důležitější.
Sedmá pozice – Vceliste.cz/seo-analyza/
Včeliště překvapilo. S Pepou Řezníčkem se tak nějak internetově známe už taky přes 5 let. O Včelišti většinou slyším jen tak okrajově. Vím, že existují, ale bral jsem je vždy za takovou menší agenturu, která má brand podobně silný jako Seopizza. Asi jsem je ale podcenil.
Jejich landing page je docela povedená. Najdeme tam video, pěkné shrnutí v odrážkách a vysvětlení pro ty, kteří si chtějí počíst. Díky obrázku nevypadá text tak nudně a kdyby vás to náhodou nudit začalo, dole najdete tlačítko s výzvou k akci a ještě níže potom dokonce rovnou formulář. Žádné zbytečné mezikroky, vše na jednom místě.
Překvapilo mě to, že nakonec i zde jsem objevil, že si od klienta vyžádají data a seznámí se s projektem. Těžko odhadnout, o co se při úvodním seznámení zajímají, takže nemůžu říct, zda to dělají dobře či špatně. Přemýšlel jsem proto i o tom, že bych tam hodil nějaký web k analýze, ale jsem na to moc líný.
Je škoda, že na mě Včeliště působí tak nějak lowcostovým dojmem. Tipuji, že pokud bych si nechal udělat SEO analýzu u H1, DobréhoWebu a Včeliště, tak u Včeliště za to zaplatím nejméně.
Právě kvůli tomu mám pak pocit, že nejsou naprostou špičkou v oboru a šel bych raději k Dobrému webu, ale mohou to být jen předsudky.
Třeba na tenhle článek Pepa narazí, vyjádří se v komentářích a zbaví mě mých předsudků.
Osmá pozice – optimalizovano.cz
Další SEO nástroj, který vám zhodnotí jen několik málo SEO faktorů. Skutečný přínos je pro vás tak minimální.
Devátá pozice – adaptic.com/analyzy/seo-analyza/
Agentura Adaptic mi není úplně neznámé, ale zároveň netuším, kdo za nimi stojí a jací lidé tam pracují. Jejich vysvětlení služby se mi docela líbí, hlavně tahle část:
Někdy bývá za SEO analýzu vydáván výstup automatického nástroje, místo konzultace s živým člověkem. Program však nedokáže zkontrolovat některé významné parametry a hlavně nepřizpůsobí SEO analýzu vašim potřebám, možnostem a aktuální situaci na trhu. I tady přemýšlíme nad návratností investic.
Jde také o první nabídku, kde konečně vidím cenu za SEO analýzu. Tahle částka by mě ale bez vysvětlení pravděpodobně odradila, stejně jako design webu a menší nevýrazné tlačítko s výzvou k akci.
Pokud bych přešel i tohle, odláká mě ovšem pak určitě to, že nevím, kdo za firmou stojí a z jaký lidí je složený jejich marketingový, respektive SEO tým. Nemám rád tuhle anonymitu. Podobně anonymně na mě působí například seolight.cz – tam by to nezachránila snad ani fotka Marka Prokopa.
Desátá pozice – seo-pruvodce.cz/seo-analyza.html
Tím se pomalu dostáváme nakonec. Poslední odkazem v SERP na slovní spojení „seo analýza“ mi vyskočil další nástroj, který je asi nejvíc chaotický a opět bere v úvahu jen některé faktory ze stránky, kterou tam zadáte (nikoliv z celého webu).
Když si představím situaci, že bych hledal někoho na SEO analýzu a měl vybírat jen z těchhle výsledků (protože na druhou stránku Google hledání se mi fakt jít nechce), asi bych oslovil firmy v tomto pořadí.
- Dobryweb.cz
- Vceliste.cz
- Adaptic.com
- H1.cz
V případě, že bych třeba rozjížděl malý e-shop a nemohl si dovolit investovat hned 15 000 Kč do Adapticu bych ho rovnou vyškrtl a zůstaly by na výběr tak tři agentury. Myslím, že bych asi nakonec zvolil Včeliště, protože tuším, že cenové relace Dobréhowebu nejsou takové, abych jejich služeb mohl využít. U Hájedničky mám předsudků asi nejvíc, takže ty bych volil jen v případě, že by nabídli opravdu zajímavou cenu pro moji situaci.
A co SEO analýza ode mě?
Pokud bych byl na vašem místě, zkusil bych oslovit mě.
A přesně tohle se také děje, aniž bych někde (kromě jedné malé zmínky) napsal, že SEO služby dělám. Nemám speciální landing page pro nabídku služeb, nemám žádný hezký kontaktní formulář nebo tlačítkou s výzvou k akci, ale poptávky chodí i tak.
Právě kvůli tomu, že si sám přijdu jako nejzajímavější řešení, přemýšlím o tom, že bych po večerech po práci na hotelu dělal analýzy menším a středním podnikům, pro které se to dá zvládnout. Jako SEO konzultant, který nemá vlastně téměř žádné výdaje, bych si nemusel účtovat tak vysoké částky, jako agentury. Mělo by to samozřejmě i spoustu nevýhod.
Tou hlavní je asi nemožnost osobní schůzky či hovoru přes Skype, nemožnost slíbení toho, že analýzu dostanete například do týdne a také právě to, že nemůžu dělat velké projekty, které vyžadují spousty hodin práce.
Mezi mé výhody by ale mohlo patřit to, že bych chtěl mít práci zprocesovanou. To znamená, že bych analýzu dělal částečně „strojově“, podle určitého TODO listu. Tahle část práce se tak dá dělat (zhruba) stejně dlouho u každého webu.
Samozřejmě je ale potřeba brát v potaz individuální cíle a principy každého podnikání, proto by kreativní část byla vždy z hlediska času tak trochu nejistá.
Další výhodu si pak představuji v tom, že bychom se dohodli na budgetu, který máte aktuálně k dispozici a podle něj bych se udělala práce, která vám toho dá opravdu nejvíc.
Je sice hezké, zanalyzovat to, zda máte sitemapu, správné vypsaný soubor pro roboty, ale to samo o sobě žádný zisk přinést nemusí (a většinou ani nepřinese).
Co když bych za čas věnovaný této práci mohl navrhnout získání jednoho zpětného odkazu na určitou stránku, díky čemuž by se vám investovaná částka do analýzy vrátila velmi rychle (a třeba i několikanásobně)? Neříkám, že dokáži vždy odhadnout, která práce je ta nejefektivnější, ale úplně bez zkušeností zase nejsem.
Možná je ale celý tenhle článek úplně mimo. Možná bych se měl vrátit k uklízení pokojů a čištění záchodů.
Pokud máte někdo tenhle názor a myslíte si, že píšu z cesty, rád si v komentářích vyslechnu váš názor, protože se mýlit opravdu můžu 🙂
PS: Při korekci článku jsem si uvědomil, že jsem vlastně nepopsal, jak si představuju ideální analýzu webu já. O tom budu muset pravděpodobně napsat další, speciální článek, nejlépe s konkrétní ukázkou.
Zajímavé zhodnocení. Jen mimochodem – certifikace ISO nemá žádnou vypovídající hodnotu o tom, zda firma funguje dobře. Je to jen potvrzení, že dělá nějaké interní procesy, které má jako firma nastavené. Co a jak si nastaví, je jen na nich – může tam být skoro cokoliv… Zvlášť v této době, kdy není potřeba mít tento certifikát nutně pro fungování firmy, tak certifikační agentury „zvolnily“ a podle mě ISO nemá hodnotu skoro žádnou… To jen tak 🙂
Díky za vysvětlení. Tušil jsem, že to je něco takového – právě o to víc nechápu, proč dávat právě tohle do hlavičky stránky 🙂
Určitě tu prostor pro kvalitní práci bude. Jinak bych nepodceňoval ani „nebyznysové“ weby typu magazínů nebo obsahových webů. Tam nejde jen jednoduše nahrnout landing page a spočítat konverze a zisky. V podstatě vidím jen tyhle články, zaměřené na e-shopy nebo affil weby.
Jinak je tu určitě i dost lidí, kteří si (jako já) umí udělat velkou část technické analýzy sami a nehodlají solit agentuře 500-1000 Kč/hod. za „klikačku“, ale ocenili by konzultaci nebo typy na zlepšení v pokročilejších oblastech. Já třeba nepotřebuju, aby mi nějaký jouda říkal, že mám mít repsonzivní web, https a interní linkbuilding. Ale potřebuju třeba vědět, že za dané situace je nejvýhodnější další krok opravit/udělat toto a tamto. Například nemůžu teď udělat kompletní redesign webu, protože na to prostě nemám zdroje, ale potřebuju se pohnout. Co můžu udělat? Tady si myslím, že je velmi velký prostor.
No ale konzultace, kde se řeší nějaký konkrétní problém nebo je snaha odhalit činnosti s největším očekávaným přínosem, jsou poměrně běžné. Prostor je tady samozřejmě v tom, že to lze poskytovat levněji než konkurence apod. 😉
Díky za pěkný článek a dobrý námět na popřemýšlení
Myslím, že taky je opravdu velký prostor u práce s malými weby / menšími klienty a to jak v SEO, tak třeba v PPC.
Tahle práce jde z části zprocesovat, ale v reálu to vždycky zabere hodně rozdílný čas.
Ono taky záleží na tom, co si pod tou analýzou představuješ 🙂 Nějaký výstupový dokument je obvykle jen malá část práce 😉
Zajímalo by mě, co bys řekl na mojí analýzu? Z první stránky vyhledávače jsem už sice vypadl a nemám žádnou extra landing page plnou videí a super grafiky. Ale snažím se dělat analýzu praktickou a bez zbytečné bullshit teorie a faktorů, které nehrají velkou roli.
BTW: Asi by to chtělo vidět konkrétní analýzy a podle toho hodnotit úroveň, z landing page toho moc nepoznáš 🙂
Tak ono záleží, co od analýzy vlastně chceš. Mám výhodu v tom, že mám stálé klienty, takže víceméně na začátku spolupráce uděláme a zapracujeme „obecnou“ SEO analýzu (šablona zde: https://blog.marekhnatek.cz/sablona-vstupni-seo-analyza-zdarma/), a následně už „jen“ kontrolujeme návštěvnost, pozice, technikálie, konverzní poměr… Je tam spíš hodně práce s tou průběžnou kontrolou.
Jinak ale jak píšeš, neměl by tam být balast (nebo aspoň to nejdůležitější „nahoře“ a vysvětlující pasáže o kliknutí níže). IMHO nejlepší jsou analýzy našroubované na konkrétní účely, např. kontrola přechodu na https.
Automatizované analýzy jsou ještě v kurzu? V podstatě to jsou mini analýzy těch základních prvků a náprava chyb má daleko do sledovaného cíle, které weby a klienti potřebují. Takže analýza na míru má asi jediná smysl.