Nikdy předtím jsem nepsal případovou studiu o žádném z mých webů. Dnes jsem ovšem v Google search consoli zahlédl, že jsem si vybojoval první pozici na jedno klíčové spojení, o které jsem se snažil.
První pozici obsadil web, který jsem zde už několikrát zmiňoval – PracujNaIslandu.cz.
Napadlo mě, že by možná někoho mohlo zajímat, jak probíhala cesta k tomu, abych se dostal na první místo na spojení „práce na Islandu/práce Island“, i přesto, že to rozhodně není konkureční slovní spojení.
Důvodem, proč píšu je tenhle článek, je to, že to šlo relativně snadno a bez práce.
Historie webu
Doménu PracujNaIslandu.cz jsem registroval v červnu 2018, takže teď je to asi 9 měsíců, co web běží.
Web jsem udělal proto, že mi pravidelně chodili dotazy na to, kde a jak získat práci na Islandu a já byl líný odpovídat na stále stejné otázky.
Zároveň jsem dost často procházel různé inzeráty, které byly vhodné i pro žadatele ze zahraničí, takže jsem věděl, kde odkud čerpat.
Struktura webu
Design jsem volil záměrně co nejjednoduší a zároveň nejrychlejší. Na PageSpeed Insights měl dobré hodnocení pro mobil i desktop a na webu bylo to nejdůležitější, co mohlo návštěvníky zajímat.
Celý obsah se skládá vlastně jen ze tří prvků:
- inzeráty
- kategorie inzerátů
- dvě informační stránky
Na hlavní straně je výpis inzerátů, který se pravidelně mění.
Všechny inzeráty, které na web přidávám tam zůstávají, aby mi nevzniklaly nenalezené 404 stránky.
Pod články jsou pak odkazy na podobné inzeráty, které se načítají ze stejné kategorie.
Struktura odkazů na webu
Uvnitř webu to funguje podle klasického nastavení WordPressu.
- Každá stránka posílá linkjuice přes horní navigaci na hlavní stranu, informační stránky a nově i do kategorií.
- Ze sidebaru pak směřuje odkaz na Facebookovou stránku, do kategorií, na nejnovější inzeráty, na islandské pracovní weby a pak na české tématické stránky.
Tady by možná stálo zmínit, že odkazuji i na přímou konkurenci v SERP. Jeden z článků, na který odkazuji, byl dlouhou dobu na prvním místě na klíčové spojení, o které jsem usiloval. Ale i přesto jsem tam odkaz nechal.
Nedávno jsem někde četl, že Google dává odkazům na autority bonus. Pokud se tedy snažíte dostat nahoru na nějaké klíčové slovo a odkážete na toho, kdo je na prvních místech, můžete se mu přiblížit.
Tuhle metodu dělám už roky, protože jsem si myslel, že to tak nějak funguje, ale až nedávno se mi to potvrdilo z cizích zdrojů.
Poslední externí odkaz je na můj další web o Islandu(jde jen jednosměrně, z něho už zpětně na můj pracovní web neodkazuji).
Z inzerátů pak téměř vždy odkazuji ven, buď na islandskou stránku kde byl vložen originální inzerát anebo například na firmu, u které se o práci žádá.
Všechny odkazy, co jdou ven, jsou dofollow takže mi tu uniká linkjuice, ale nevadí mi to.
Externí odkazy
Zpětné odkazy na web jsou pro mě zajímavou částí této případovky. Je jich totiž minimum, většinu z nich jsem získal ze svých dalších webů, jinde jsem web nepropagoval.
Největší sílu mají asi odkazy přímo z tohoto blogu. Bohužel nemám účet u Ahrefs, takže kompletní přehled odkud a přes jaká slova odkazuji, neukážu.
Vzpomínám si ale, že jsem se snažil odkazovat vždy, když jsem psal článek, který se týkal Islandu, ať už šlo o podnikatelské nápady nebo pronájmy aut.
Odkazy jsem dával náhodně, buď přímo na hlavní stranu, většinou přes název domény anebo přímo s exact match keyword.
Přehled zpětných odkazů
- Nejčastějši jsem ze Seopizzy odkazoval tedy přes „pracujnaislandu.cz“ anebo na kategorii „práce na hotelu (na Islandu)“.
- Další odkaz je sidewide (odkazuje se všech stránek na webu, se stejným anchorem) a jde z http://island.seopizza.cz/ přes anchor „nabídky práce na Islandu“.
- Jeden odkaz jde taky z Toplistu, protože využívám jejich měření, abych jednoduše viděl statistiky návštěvnosti.
- Z kontroly zpětných odkazů jsem zjistil, že nově (únor 2019) jsem organicky získal odkaz z článku na blogu https://www.theczechgirlintheworld.cz/l/prace-na-islandu/.
- Poslední odkaz, o kterém vím, je z článku na Fajnbrigády.cz, ten jde ale z Facebook komentářů, takže nepřináší linkjuice, jen traffic.
- Několik odkazů mám ještě z Facebooku – přímo z mé FB stránky Práce na Islandu a občas taky z jedné uzavřené skupiny pro Čechy a Slováky, kteří jsou na Islandu.
Můj názor na externí zpětné odkazy
Jak můžete sami vidět, domény, které mi dávají hlavní linkjuice jsou dvě a to Seopizza.cz a Island.Seopizza.cz.
- Stejně jako pracovní web, všechno jede na Wedosu (ale servery rozdílné).
- Obě domény, jak PracujnaIslandu.cz tak Seopizza.cz mají stejného majitele.
- Obě domény i subdoména jsou prolinkované a to neskrývaně, takže je jasné, že si linkuji mezi sebou a tak jak chci, žádné přirozené odkazování.
I to ale očividně stačí.
Důležité je podle mě to, že všechny tři weby vidí Google jako stránky, kde se často zmiňuje Island a protože v Česku se na tohle téma asi tak pravidelně nepíše, přikládá webům určitou hodnotu.
I když jsem se zpočátku bál odkazovat přímo přes klíčová slova, jako třeba „práce na Islandu“ anebo do kategorií přes „práce na hotelu na Islandu“, neškodí to.
Proč si myslím, že jsem se dostal na první místo?
Ok, zapomněl jsem zmínit podstatnou věc.
Kromě dvou informačních stránek, jsou všechny inzeráty jen zkopírovaný text z islandských webů, případně z Facebooku.
Přes Translator jsem texty přeložil z angličtiny do češtiny. Občas viditelné překlepy opravím, ale občas to tam jen sypu a nechám na návštěvnících, ať se s tím poperou.
Očividně tedy ne vždy potřebuje kvalitní a originální obsah. Asi hlavně v případě, že Google nemá nic lepšího, co by nabídnul.
Faktor č. 1 – pravidelný obsah
Díky tomu, že inzeráty jen kopíruji, mi to zabere minimum času a donutím se tak přidávat nové inzeráty v průměru alespoň 1x týdně.
Myslím, že nový pravidelný obsah je seo faktor, za který můžete získat plus a v mém případě je to myslím ten rozhodující faktor.
Faktor č. 2 – tématičnost
V inzerátech se pravidelně zmiňují města na Islandu, islandské firmy a odkazuji na islandské weby. Zpětné odkazy mi vedou výhradně ze stránek, které jsou tématicky velmi blízké.
Z toho dokáže Google vyčíst, že můj web bude úzce zaměřený na Island.
Díky onpage nastavení webu (zvolení klíčového slova do titulku stránky, do H1, do nadpisů, do názvů stránek a taky v anchorech u odkazů) mu pak říkám, o čem přesně web je a na jaká klíčová slova bych se měl v SERP umisťovat.
Faktor č. 3 – zpětné odkazy
Jak odkazy ode mě ven, tak na můj web jsou tematické a vše se točí kolem Islandu a práce tady.
Jen blog Seopizza.cz má podle mě dostatečnou sílu, aby dokázal na můj pracovní web poslat linkjuice, který mě kopne v SERP nahoru.
Faktor č. 4 – rychlost a „přehlednost“ stránky
Aktuální šablona, kterou jsem nahazoval včera mi přes PageInsights ukazuje pro mobil 100 bodů ze 100, pro desktop pak 99.
Kontroloval jsem si weby z 5ti výsledků pode mnou. Nejsou na tom špatně, hodnocení pro desktop je kolem 90 % ale pro mobil se přes 90 % asi nikdo nedostal.
A podle Analytics mi chodí na web 60 % lidí z mobilů.
Faktor č. 5 – sociální signály
Web PracujNaIslandu.cz mám úzce provázaný z FB stránkou Práce na Islandu. Velká část z postů na Facebooku jsou odkazy na inzeráty u mě na webu. Stejně jako web, i FB stránku se snažím mít živou, takže tam pravidelně přidávám obsah a sbírám nové fanoušky.
To možná samo o sobě nehraje žádnou roli, ale protože pak Google vidí, že mi na web chodí návštěvy z Facebooku, působí web zdravě a struktura návštěvnosti odpovídá „kvalitním“ webům.
Navíc si tak zvyšuji povědomí o webu, získávám přímou návštěvnost a tím opět vylepšuji strukturu návštěvnosti, protože to vypadám, že mám jakoby „brand“.
Faktor č. 6 – míra okamžitého opuštění a dwell time
Míra okamžitého opuštění znamená, jaké procento lidí vstoupilo na vaši stránku a zavřeli ji, aniž by se proklikli někam dál.
Dwell time je hodnota, která určuje, jako dlouhou dobu zůstal návštěvník u vás na webu po tom, co přišel z výsledků vyhledávání a předtím, než se vrátil do vyhledávání zpátky (a zkusil jiný výsledek).
Obě dvě hodnoty značí (podle mě) hlavně to, jestli u vás uživatel najde opravdu to, co hledal.
Míra okamžitého opuštění je u mě v průměru 40 %, což není špatné.
- Pro hlavní stránku je to dokonce jen 29 %, protože se odsud pravděpodobně proklikávají na informační stránky anebo jednotlivé inzeráty.
- Informační stránky mají naopak míru opuštění nejvyšší, kolem 70 %.
- Pro kategorie s inzeráty je to pak zhruba mezi 35 – 40 %
- U jednotlivých příspěvků se to dost liší, ale počítám, že to bude taky kolem 40 %
Co se týče dwell time, nevím jak se to měří, jestli to vůbec jde. Ale myslím si, že na to nebudu tak úplně špatně, protože web informace o práci na Islandu nabízí.
Shrnutí a nápady
Jak už jsem zmiňoval na začátku, boj o první místo nebyl těžký a tohle rozhodně není konkurenční slovo. Co mi tenhle experiment ukázal je to, že pravidelnou publikací méně kvalitního odkazů a s vyladěným SEO (pořád to má svoje mouchy, vím) přebijete i takové ty moderní weby s dlouhými texty na autoritativních webech.
Věřím, že dostat se na první pozici by šlo rychleji, pokud bych získal par dalších odkazů a přidal na web více textu (například nějaký delší textový blok do sidebaru).
Co se mi na tom líbí je to, že tímhle způsobem si můžete vybudovat takovou malou podpůrnou síť, kterou pak vytlačíte nahoru weby v mnohem konkurečnějším prostředí.
Když si teď shrnu, kde všude píšu o Islandu, tak je to:
- Tenhle blog (seopizza.cz), který píšu ve volných chvilkách.
- Mrtvý blog (island.seopizza.cz) kde jsem chtěl psát zážitky z Islandu (5 stránek s obsahem)
- Web o práci na Islandu (pracujnaislandu.cz), kam jsem napsal 2 články a zbytek je zkopírovaný obsah
- Téměř mrtvý web o cestování na Islandu (islandbezcestovky.cz), kde je 7 článků
To samo o sobě nemá žádnou hodnotu a působí to spíš vtipně. Jenže, si dokážu představit, že bych chtěl třeba začít dělat affil na letenky nebo na pronájem auta nebo třeba napsat ebook o práci na Islandu a prodávat ho.
Potom by stačilo už jen trochu zabrat, dodat na weby trochu víc kvalitního obsahu a získat ještě nějaké externí odkaz odjinud a můžu se dostat na snad všechny klíčová slova ve spojení s Islandem. Spojení „letenky na Island“ nebo „dovolená Island“ by možná nebyly tak úplně snadné, ale určitě by se to dalo nějak vymyslet.
Slabší je to ale podle mě u klíčových slov na pronájmy aut. Přitom islandský web GuideToIceland.is má affiliate program, kde dávají 5 %. Konkureční blogy už to využívají, takže to asi zkusím nahodit tolik, i když zázraky od toho nečekám.
Myslím ale, že by se podobný princip dal použít klidně i v dalších odvětvích.
Je potřeba najít způsoby, jak vystavět weby s co nejnižšími náklady, udělat je rychlé, úzce zaměřené, správně si přelívat sílu z odkazů a nějak rozumně to mezi sebou prolinkovat.
Potom si vyberete nebo postavíte jeden web, který bude „money site“, ten začnete tlačit a myslím, že budete mít hodně slušný bonus do startu.
Další případovky z oboru:
- https://linki.cz/link-building-pripadova-studie-1-2/
- https://www.karelborovicka.cz/2013/09/pripadova-studie-seo-realitni-kancelar/
- https://robertnemec.com/pripadova-studie/seo-nakupvakci/
- https://tomaszahalka.cz/pripadova-studie-seo-2017/
Co je to za šablonu, Radku?
Je to free šablona Inbox od MetricThemes (https://metricthemes.com/theme/). Je taková neobvyklá a dost rychlá, tak ji teď zkouším. Přemýšlím ještě o další free co mají v nabídce, Sidebar, vypadá možná ještě líp a je taky rychlá. Ale asi počkám na feedback na tuhle a pak to případně změním 🙂
Mohu jen potvrdit ze téměř bez odkazů, ale aktualizovanym obsahem se dá dostat na první pozice i u velmi konkurenčních vyrazů …